Hjelp til valg av prosjektor og lerrett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av prosjektor og lerrett

Hei,

Trenger hjelp til valg av prosjektor og lerrett.
    Skal plasseres i "daglig"-stua som har endel store vindu (vegg til tak) ut mot balkong etc.
    Prosjektor skal brukes til film, spill, tv i den rekkefølgen.
    Skal bygge downlightskanal rundt stuen hvor jeg tenkte bygge inn lerett (elektrisk nedfellbart).
    Tenkte også se på mulighet for innbygging av prosjektor, noen gode tips her??

Prosjektor vil da legges tett opp mot tak og avstand frem til lerett vil da bli ca 4,5m. (vegg til vegg 4,85m)
    Bredde på lerettvegg er også ca 4,5m.
    Budsjett ca 20k NOK til hele sulamitten.
    Takknemlig for alle svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Edoggen Vis post
    Hei,

Trenger hjelp til valg av prosjektor og lerrett.
    Skal plasseres i "daglig"-stua som har endel store vindu (vegg til tak) ut mot balkong etc.
    Prosjektor skal brukes til film, spill, tv i den rekkefølgen.
    Skal bygge downlightskanal rundt stuen hvor jeg tenkte bygge inn lerett (elektrisk nedfellbart).
    Tenkte også se på mulighet for innbygging av prosjektor, noen gode tips her??

Prosjektor vil da legges tett opp mot tak og avstand frem til lerett vil da bli ca 4,5m. (vegg til vegg 4,85m)
    Bredde på lerettvegg er også ca 4,5m.
    Budsjett ca 20k NOK til hele sulamitten.
    Takknemlig for alle svar!
    Ingen?
    Har lest en del på forum, men blir nesten bare mer forvirret.
    Tenker lerett i størrelse 106". I og med at jeg ikke har full lyskontroll og moderert lyse vegger bør jeg vel gå for grå duk?
    Er denne det? http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...14421;c:100556

Blir Benqw1070 for snau da med kasteavstand 4-4,5m`?
    Er litt fristet til å øke budsjettet å gå for sony vpl-hw50es etter å ha lest mye bra om den.
    Den bør vel takle avstanden men prisen er en helt annen.
    Noen andre tips til prosjektorer som kunne passe?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med HW30? Om rommet har god lyskontroll, bør den fungere på lerrets-størrelsen du antyder. Dersom du ikke får maskert de store vinduene på noe vis, trenger du imidlertid mer lys. Hva med Epson TW8100, dersom budsjettet ikke kan strekkes til HW50?

Innbygging av en projektor er gjerne en litt komplisert affære. Da må du sikre god ventilasjon inne i "boksen", slik at varmen fra projektoren ikke magasineres, og skader projektoren

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, da blir det vel en hw50. har jeg tenkt riktig valg på lerett?
    Har også lest en del om lens shift men lurer fortsatt på om vertikal shift ikke kan flytte toppen av bildet lavere enn høyde på prosjektorlinsa?
    Jeg vil jo montere prosjektor tett opptil tak. Det tab tension lerrettet har jo 60cm med toppmaskering og da blir jo start på bildeområde på lerett ca 70 cm fra tak??

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Hw50 kan henge høyere enn toppen av bildet. Hvor mye kommer an på bildestørrelse. Det står noen formler i manualen dersom du ønsker å finregne.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..... Ja, og jeg har akkurat fått meg en HW50 selv. Jeg har (fortsatt) vondt i haken etter all måpingen. Helt utrolig bra bilde og farger på den. Anbefales!

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også gi min klareste anbefaling til HW-50, jeg er som Midas over her fortsatt målløs over bildene den lager i mitt lysregulerte rom.

Poster inn svaret angående rom og mål fra prosjektor jeg fikk fra Hi-Fi klubben - mitt lerret henger ca 4.2m mellom linse og lerret og det er 2,45m mellom gulv til tak. Takfeste bygger ned 13,5cm + PJ
    Lerretet er ett 106" nedtrekkslerret fra Grandview.

Sitat fra Klubben...;

Sony projektoren har +/- 71% vertikal lens-shift og det er normalt nok til at få det til at fungere i nærmest alle tilfælde.
    Jeg har regnet med frem til at kunden med en 106” duk kan flytte billedet ca. 115cm op OG 115cm ned i forhold til 0-offset (billede lige ud for linsen).
    Sist endret av Johnnygrandis; 10-15-2013 kl 06:55

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Edoggen Vis post
    ok, da blir det vel en hw50. har jeg tenkt riktig valg på lerett?
    Har også lest en del om lens shift men lurer fortsatt på om vertikal shift ikke kan flytte toppen av bildet lavere enn høyde på prosjektorlinsa?
    Jeg vil jo montere prosjektor tett opptil tak. Det tab tension lerrettet har jo 60cm med toppmaskering og da blir jo start på bildeområde på lerett ca 70 cm fra tak??
    Den kan henge høyere enn toppen av lerretet, men ikke alt for mye. Linsen plassert 20-25 cm over toppen på lerretet er nok rundt maksimal bruk av lens-shift

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +/- 71% er en enkel måte å si det på (selv om formlene til Sony sier +/-73%). Dvs. PJ kan installeres opptil 21% over eller under bildet. For 106" med bildehøyde på 132cm vil det bety at PJ kan settes maksimalt 27cm over bildekant.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kommer du frem til 21%? Jeg prøver å regne ut hvor mange cm over bildet jeg kan plassere min Benq w1070 og skulle gjerne skjønt disse formlene....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W1070 har ikke det vi normalt kaller lens-shift. Projektoren har i utgangspunktet nær fast optikk, da denne projektorens "lens-shift" kun gir deg mulighet til å flytte bildet noen få centimeter (vertikalt). W1070 må altså henge (opp ned, i takfeste) med linse omtrent i høyde med øvre kant på lerretet, men noen centimeters slingringsmonn

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runes Vis post
    Hvordan kommer du frem til 21%? Jeg prøver å regne ut hvor mange cm over bildet jeg kan plassere min Benq w1070 og skulle gjerne skjønt disse formlene....
    Hvis man setter PJ i senter av bildet, vil 50% (av total bildehøyde) opp være på samme høyde som toppen av bildet. Tilsvarende vil -50% nedover være på linje med bunnen av bildet. Da vil 71% opp eller ned tilsvare 71%-50%=21% over/under bildekanten.

Dette er for Sony HW50. Ingen idé hva dette er for BenQ.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men vil ikke varmluften komme ut foran prosjektoren?
    Jeg tenkter å ha full åpning foran, bare bokset inn på sidene og under. tak over.

Takk for svar på lens-shift. Om jeg har 27cm å gå på (ca) og det blir for lite kan jeg vel stoppe tab-tension lerrettet før det er helt ned. Så jeg ikke bruker hele toppmaskeringen på 60cm.
    Går det an å stille stopp lerett på gitt nivå default på ovennevnte lerett?
    Venter fortsatt på svar om lerettet er riktig tenkt av meg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke bokset inn en HW30/50 da den også har sekundære kjølekanaler (elektronikk) i bakkant. Montering inntil vegg går greit. Men skal du bokse den inn, må du lage en boks med aktivt innsug og utblåsning for å sikre kjøling

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye bygger kassetteten til dette lerettet reamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65
    http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...14421;c:100556

lengden er oppgitt, men ikke bredde og dybde. Skal bygge kassetten inn og må vite hvor høy spotkassa må være.
    Takknemlig for svar.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et 92" tab v3 ifra kroker i taket og nederste del av skjoldet, som dekker hele kassen og stangen når lerretet er rullet opp er 20cm fra taket.

Litt vanskeligere og måle dybden men er ikke mange millimeterne unna om jeg sier 15cm.
    Jeg ville jo tippe det vil være ganske likt med et 106" lerret forutenom bredden.

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av prosjektor
    By saar in forum Digitale projektorer
    Svar: 16
    Siste melding: 05-01-2013, 00:22
  2. Hjelp til valg av prosjektor.
    By KanariPippen in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 14
    Siste melding: 09-11-2011, 17:50
  3. hjelp meg prosjektor valg
    By aceracer666 in forum Lerret
    Svar: 2
    Siste melding: 02-25-2010, 18:10
  4. Hjelp til valg av prosjektor
    By paddo in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 20
    Siste melding: 05-06-2006, 21:16
  5. Valg og overdimensjonerng av lerrett.
    By HAYFAY in forum Lerret
    Svar: 1
    Siste melding: 07-30-2003, 07:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •