Dilemma med å prøve HW30/50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dilemma med å prøve HW30/50 -- takfeste for HW50

Jeg har lyst på HW30 eller HW50/55, men:

Jeg har totalt 370cm fra bakvegg til 106" DS rammelerret. Dette skal være akkurat over eller under grensen på hva HW30 og HW50 klarer å kaste i følge ulike kilder. Som betyr at hver cm, både foran og bak av PJ spiller inn! Jeg skulle sårt ha fått prøvd en HW30/HW50 i mitt oppsett for å se om det går eller om jeg må gjøre andre kompromiss (som f.eks. å maskere ned lerretet noe -- hvor mye?). Er det noen som har HW30 eller HW50 i Stavangerområdet?

Jeg tror jeg kommer til å kjøpe fra avshop på grunn av kalibreringen som de tilbyr. Men prøving er en utfordring. Jeg har rett til å sende tilbake HW50 på angrerett, men da får jeg ikke tilbake pengene fra kalibreringen. I det tilfellet anbefaler avshop meg å kjøpe TW8100/9100 i stedet, selv om jeg ønsker HW30/50. Å stikke innom Hi-Fi-klubben for å låne for så å kjøpe hos andre, er heller ikke fair.

Jeg syns dette er vanskelig...

PS! En ting kan hjelpe meg: Hvis noen kan på HW30 eller HW50 (gitt at disse har eksakt samme zoom) måle: 1) Eksakt avstand fra front linseelement -> lerret (rett vinkel), 2) Eksakt bredde/høyde på bildet når zoom står på maks og lensshift slik at PJ står i linje med underkant/overkant av bildet. Ut fra dette skal jeg klare å beregne hva det betyr hos meg.

Hvor nære har dere plassert HW30/HW50 i bakkant?
    Sist endret av Midas; 09-22-2013 kl 00:24

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har lest på noen andre fora (avsforum.com tror jeg) så sies det at det er litt eksra headroom lagt inn i disse online kalkulatorene som f.eks http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-HW50ES-projection-calculator-pro.htm så projektoren har hatt litt mer og gå på enn hva som kommer fram av hva både står i manuelene og hva disse online kalkulatorene viser til.

Hvor mye headroom de har det aner jeg ikke, og kan jo kanskje være individuelt med projektoren.

Jeg lurte også litt på og kjøpe en hw50 fra hifiklubben og selv om jeg f.eks hadde gjort det så kunne jeg kanskje brukt ei pære, sent den inn til avshop for bytte og kalibrering ved en senere annledning.

Nå er ikke jeg spessielt 'videofil' så spørs vel om jeg prioriterer dette uansett er fortsatt sikker på at en hw50 vil gi meg bedre og større bilde jeg enn jeg noensinne har hatt før

Er det riktig når du spør om 106" og avstand på 3.7 m?

Får når jeg legger inn dette i kalkulatoren så ser jo resultat meget komfortabelt ut med zoom på ca 1.32x av 1.5 som er maks.
    DVD hyllene deres-dvd-samling-jpg
    Bomma litt på avstand der, men går ned til 370 og opp til 1.33x på zoom så er det fortsatt langt unna noe maks tror jeg.

Update, her ser det ut som om de har justert id taggen på bilder, så her i posten min er ikke en screenshot fra projektor kalken, men et helt annet bilde :P
    Sist endret av TorTorden; 09-21-2013 kl 17:28

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det hadde vært flott. Jeg har desverre kun 370cm fra bakkant i rommet. HW50 er 47cm. Manual spesifiserer 30cm luft bak => 77cm frem til linseelement. Det gir 293cm fra linseelementet til lerret. (Derav mitt spørsmål hvor mye luft HW50 trenger /bak/). Til det sier Projection Central at maks bildestørrelse er 95".

PJC sier at minimum kasteavtand på 106" er 325cm. Altså så står det om kun 32cm for lite rom...

Så her er det jeg står ovenfor:
    • Velge en annen prosjektor
    • Selge mitt nyinnkjøpte 106" DreamScreen V4 DynaGrey (+white) rammelerret
    • Maskere ned bildet til det som PJ klarer. Store betenkeligheter om det blir fint...
    • Bygge på huset (utvide med 32cm) :P

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å plassere HW30/50/55 helt inn mot bakvegg. Det er noen små kjøleluft-kanaler i bakkant, men disse blokkeres ikke, med mindre du dytter bakenden inn i myk isolasjon eller lignende. Hovedstrømmen av kjøleluft (inntak og utblåsning) skjer gjennom fronten

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar ikke på meg noe særlig ansvar erstatnings messig, men kan ikke tro de jeg har sett her på forumet med sony projektorer har fulgt den annvisningen om 30cm bak.

Som alltids med slikt er det jo et spørsmål om luft sirkulasjon fra om den er klemt inne i et skap med vegger på sidene er en ting, med litt mer åpen løsning så tenker jeg det skulle gå helt ok kjøle messig med 10cm luft om ikke mindre, i alle fall i våres kalde klima :P

Men da skjønner jeg jo litt mer av hvor du er hen. får da kan vi grovregne på at du har 310cm avstand og kalkulatoren bånner da på 101", det kan om det er lagt inn headroom i kalkulatoren at det går greit med 106" men forskjellen på 100" og 106" er ganske minimal.
    Som vist her: http://www.displaywars.com/100-inch-...-106-inch-16x9
    Tror du knapt vil merke forskjellen på fullt 106 eller om du bare bruker 100" når man slår av lyset og forestillingen starter.

Av de mulighetene du lister opp så blir nok det enkleste og maskere vekk det av lerretet du har for mye, dette er jo akkurat hva andre her gjør med sine 2.35:1 lerret når de ser på 16:9 bilde.
    Om du har ramme lerret kan jo dette gjøres ganske enkelt f.eks litt høytalerstoff fra biltema og noe små biter med borrelås, som festes på ramma.
    Eller du setter opp noen billige rammer av treverk, trekker med et sort matt stoff (f.eks høytaler stoff fra biltema ) og overlappe lerrets ramma med.
    (anyhoo, bare en par av mine uferdige tanker rundt midnatt)

Selv har jeg omtrent samme avstanden tenker jeg men går for 92" (er vel kanskje bare 90" bilde flate), og hadde jeg funnet et nedtrekks tab tension lerret på 84" så tror jeg at jeg selv heller hadde gått for det.

Men det er jo sant at det er fler enn Sony kan lage gode projektorer, men jeg kjenner ikke nok til dette markedet til og kunne foreslå noen på rappet.
    Kanskje fyre en PM direkte til Gorm ?

Og mens jeg knota ut dette fikk du svar

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det er ikke noe problem å plassere HW30/50/55 helt inn mot bakvegg. Det er noen små kjøleluft-kanaler i bakkant, men disse blokkeres ikke, med mindre du dytter bakenden inn i myk isolasjon eller lignende. Hovedstrømmen av kjøleluft (inntak og utblåsning) skjer gjennom fronten
    Sist endret av TorTorden; 09-17-2013 kl 00:21

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg finmålt og regnet litt:

Hvis jeg lar det være 10cm i bakkant av PJ, vil jeg ha 309cm til lerret. Bruker jeg da formelen i manualen får jeg et bilde på 223cm b x 125cm h. Mitt 106" DS rammelerret har en "lysåpning" på 229,5cm b x 129cm h.

Gitt da at Sony formlene er korrekte og det mot formodning ikke er headroom i zoom, vil jeg måtte maskere 3,5cm på hver side og 2cm oppe og nede. Det er jo veldig lite! Reduserer jeg avstand fra PJ til bakvegg til 5cm, blir maskeringen hhv kun 1cm og 2cm.

Faktisk veldig glad for at pluggene er på siden av denne PJ. Og flaks som det er, så er de på rett side av strøm- og HDMI-uttaket i taket.

Gorm: Hvordan er optikken på HW50 i maksimal zoom?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med maks zoom er det visstnok enkelte enheter som har svak kurving i ytterkant på bildet. Har aldri opplevd dette selv, men har leste enkelte som har hevdet dette på forumet. I all hovedsak vil jeg si at det ikke er noe problem med maks zoom på HW50. Men hvorfor monterer du den ikke helt inntil bakveggen? Jeg hadde i alle fall ikke hatt betenkeligheter med dette, så lenge er det åpent rom på sidene.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt i bakkant er nok ikke oppnåelig, fordi jeg har et lightblock gardin som går forbi. Noen (få) cm klaring bør det være.

-2013-img-0921210102-av-jpg

Jeg finner ingen info om opphengsmåten til HW50. Skruehull? Kan jeg bruke det universalopphenget jeg har (avbildet)? Eller må jeg kjøpe nytt? Jeg vet ikke hvor mange kg mitt tåler...

Vil dere anbefale kalibrering for 3D? Jeg skal få 2D proffkalibrering uansett, men er usikker på om jeg trenger ekstra for 3D. 3D er nok mest kuriosa for min del. Så hvor "ille" er kalibrert 2D på 3D kontra kalibrert 3D?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2013-img-0921210102-av-jpg  

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke bruke den kalibrerte 2D modusen i 3D, siden 2D menyene ikke er tilgjengelig i 3D (og omvendt)

Når det gjelder takfestet, så kommer du nok til å slite med det du har i dag. Det er rett og slett ikke "stivt nok", hverken oppe ved taket, eller leddet nede ved projektoren.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, "stivt nok" er nok ikke feil. Jeg merker når vinden tar tak i vestveggen så rister bildet i dag. Det er takbjelkene som svinger, og det forplanter seg ned i armen og lager større svingning i selve PJ. Med HW50 vil det nok bli verre.

Hva er stivt nok takfeste for HW50? Noen som har produktanbefalinger? Jeg regner ut at jeg må ha minimum 15cm fra tak til toppen av PJ, men mer er nok bedre siden man slipper å bruke lens shift like mye.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste takfestene verd en anbefaling er de fra Chief. De koster litt, spesielt når man trenger takplate og forlenger, men de er en drøm å jobbe med.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen meg ikke lett å finne ut hva man trenger av takfester i Chief serien. Har brukt en times tid nå på å finne ut hvilke produkter man behøver og å beregne hvilken forlengerstang som trengs... Er f.eks. basic godt nok, eller bør man gå for det gjeveste? Tegningene til Chief er ikke akkurat fantastiske mhp på mål. Dilemmaet er at PJ bør henge så høyt (=langt borte fra hodene) som mulig, mens å henge lavere gir mindre bruk av lens shift.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter MYE overveielse er ny HW50 bestillt fra avshop! Håper på en god enhet med tilsvarende god kalibrering, Gorm!

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Etter MYE overveielse er ny HW50 bestillt fra avshop! Håper på en god enhet med tilsvarende god kalibrering, Gorm!
    Gratulerer Regner med at du blir fornøyd.
    FÅr jeg spørre hvilket veggfeste du endte på? Leter etter noe til min hw30. Prøvde et fra Vogel, kjøpt på HK. Var ikke i nærheten av å passe selv om selger var 110% sikker på at den skulle passe.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke veggfeste, takfeste. Valgte Chief MFG sitt RPA Basic, http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...15016;c:100481 og med tillegg av takfeste og forlengerstang for å komme lagt nok ned til innenfor området til lensshift.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja mente takfeste. Hvor langt ned fra taket skal den henge? Taket her 2.35

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90 Vis post
    Ja mente takfeste. Hvor langt ned fra taket skal den henge? Taket her 2.35
    Ja, det var et regnestykke for seg selv -- brukte litt tid på det. Man må regne på avstanden fra taket og ned til senter av lerretet opp mot hvor langt PJ må være ned fra taket og være innenfor området til lensshift. Dette området er en funksjon av avstanden til lerretet. Disse formlene står i manualen.

For mitt oppsett: Jeg har en takhøyde på 232, men det spiller ingen rolle egentlig når man måler alle høyder fra taket. Det som er viktig er: Avstanden fra senter av lerret til tak er 110cm. Projiseringsavstand er 310cm og gir 100" bilde. På 100" kan PJ heves 90cm over midtpunktet ved maks lensshift. Derfor må da PJ henge minst 110cm-90cm = 20cm fra taket (til senter av linsa). Jeg valgte universalfeste 8.8cm + takfeste 4.5cm + forlengerstang 7.6cm + senteravstand PJ 9.4cm = 30.3cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ja, det var et regnestykke for seg selv -- brukte litt tid på det. Man må regne på avstanden fra taket og ned til senter av lerretet opp mot hvor langt PJ må være ned fra taket og være innenfor området til lensshift. Dette området er en funksjon av avstanden til lerretet. Disse formlene står i manualen.

For mitt oppsett: Jeg har en takhøyde på 232, men det spiller ingen rolle egentlig når man måler alle høyder fra taket. Det som er viktig er: Avstanden fra senter av lerret til tak er 110cm. Projiseringsavstand er 310cm og gir 100" bilde. På 100" kan PJ heves 90cm over midtpunktet ved maks lensshift. Derfor må da PJ henge minst 110cm-90cm = 20cm fra taket (til senter av linsa). Jeg valgte universalfeste 8.8cm + takfeste 4.5cm + forlengerstang 7.6cm + senteravstand PJ 9.4cm = 30.3cm.
    CHIEF MFG RPA Basic Universaloppheng finner jeg bygger ned 4,4cm ihht til hjemmesiden til Chief. Du skriver 8,8cm.
    Elite-utgaven skal bygge ned 7cm.
    Hva er rett? Driver å måler opp hos meg selv nå.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er bortreist akkurat nå, så jeg kan ikke kontrollmåle. Men 8,8cm stemmer nok (mer enn 4,4cm). Det er fordi Chief Mfg ikke akkurat er tydelige i hva de viser. På tegningen vises RPA festeleddet med høyde 4,4cm, men det mangler prosjektoradapteret og festeplaten (SLBU) som er inkludert i pakken. Jeg fant en tegning et sted hvor det stod 8,8cm.

Et tips om du kjøper dette festet: Skruene for å justere pitch og roll (eller hva det nå heter - de som justerer vinkelen sidelengs og frem/bak), er av amerikansk type og er veldig stramme. Anbefaler på det sterkeste at du løsner skruene og fester dem igjen FØR du monterer det på PJ. Jeg måtte ned med hele PJ en gang ting fordi skrujernet mitt spant i hodet og jeg fikk rett og slett ikke nok moment til å dra opp skruen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •