Valg av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av projektor

Hei.
    Skal bytte ut min gamle slitne Epson. Skjønner at jeg ikke kan se film med sorte scener lenger. Pæra er sliten og den har gjort jobben i 5 år, vel brukt.
    Så kommer man til vinglete punktet om hvem man skal gå for.
    Budsjettet burde ligge på 6-7000,- Hus og barn kommer først
    Litt om rommet den står i:
    -Lyse vegger/tak
    -Dimbare spotter i 2 soner. Dvs. skru av lyset foran helt og dimme ned bak.
    -Ingen vinduer
    -Kasteavstand ca 5 meter (vil helst ikke flytte på den, da jeg har lagt inn kanal i taket og stikk få cm fra projectoren.
    -Står på hylle oppunder taket, ved 2 luftelukter
    - Grandview lerret 90'

Har valget mellom 3 stk :
    - Benq W1070
    - Optoma HD25
    - Optoma HD131Xe (som er på tilbud nå)

Evt. andre forslag hadde vært fint. Er ikke avhengig av 3D, men hadde kanskje vært kjekt.

På forhånd, takk

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele fem meter med kaste lengde vil bli litt vanskelig og tror ingen av disse projektorene her vil klare og lage et 90" bilde på 5 meter heller det minste blir vel om trent 110 til 120" ca.

Tenkte litt på en av de brukte Benq w5000 (ligger en på avtorget nå og titt og ofte noen på finn.no), men ifølge http://www.projectorcentral.com/BenQ...ulator-pro.htm vil den også ikke klare og gå under 100 tommer.

Den er kanskje gammel nå, men den gang da var den ca like dyr som Sony vpl-hw55 til ca 30 000.
    Jeg vurderte en slik selv for litt siden, men den hadde for lang kaste lengde for rommet mitt

Kanskje enkleste løsning blir større lerret?
    Sist endret av TorTorden; 09-16-2013 kl 13:53

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kasteavstand

Da ble det optoma HD131xe på meg.
    Utrolig fornøyd med lystyrken og sortnivået. Nytter ikke å sammenligne min gamle projektor engang. Oppløsningen merkes spesielt fra 720p til 1080p på 90" ++ . Vedrørende kastelengde,var jeg innstilt på nytt lerret til 120". Ulempen for meg, var at den måtte hengt foran døra. Det måtte i såfall blitt elektriskt. Nå henger den ca 20 cm fra døra og helt inntil veggen. Uansett. Var inne på menyen og fant zoom. Så zoomet jeg fra 0 til -4, av -6. Og passet helt perfekt. Så fungerer fint med 90" på 4,8 meter kastelengde. Spørsmålet mitt er nå, har det stor innvirkning på bildekvaliteten eller slitasje når jeg bruker minus på zoom digitalt? Jeg har også muligheten nå, å justere høyde og siden via menyen. Måtte justere hylla godt ned i front for å ikke få bildet i taket, men finjusterte inne på menyen. Samme spm vedr. Kvalitet og slitasje der
    Mvh.
    Lie

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bruk av digital zoom og keystone har du effektivt redusert oppløsningen til en brøkdel av den opprinnelige. Denne projektoren kan ikke stå på en hylle, med mindre hyllen er plassert lavere enn nedre kant på lerretet. Ergo må den henges opp ned i et takfeste.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis derimot hyllen henger fremover ca 35-40º vinkel? Så jeg ikke trenger å justere keystone noe? Men zoomen var jeg litt usikker. Har ett takfeste, men å få den stabil, er umulighet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis hyllen heller, så må du kompensere trapesen i bildet med keystone. Hvis ikke, vil bildet være mye bredere i bunnen enn i toppen.
    Kjøp den nytt takfeste, om det du har ikke er stabilt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant. Jeg måtte kompensere med min gamle prosjektor også. Nå ligger kablene i taket og ikke langs veggen og ned lenger. Bare såvidt jeg kom borti ledningen, var den ute av posisjon. Zoomen er jeg litt usikker på. Hvorfor skal jeg miste oppløsningen av å gjøre bildet mindre? Pixlene blir mindre, men antallet vil være det samme?
    Mvh.
    Edit: takk for hjelpen og tips sålangt

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på digital og optisk zoom. Den optiske justerer du ved å dreie på linsen, og den påvirker ikke oppløsning. Den digitale justerer du inne i menyen, der den klipper oppløsningen, og reskalerer bildet (altså langt færre piksler).

ref
    Var inne på menyen og fant zoom. Så zoomet jeg fra 0 til -4, av -6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •