3D eller ikke 3D?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D eller ikke 3D?

Nå håper jeg forumet er oppe og folkene aktive nok til at en diskusjonen blir bra:

Jeg sitter å vekter mellom å kjøpe prosjektor for 2D bruk (HW30), eller å legge 8000,- ekstra på bordet for en prosjektor som er lyssterk nok til å kunne brukes for 3D (HW50/HW55).

Er det verd det? Er 3D en "hype"? Finnes det nok bra kildemateriale for 3D? Hva sier dere som har 3D PJ hjemme?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv kommet til konklusjonen at jeg sparer lenger og går for hw55 istedet for en hw30, mer lys mer kontrast reality creation hovedsaklig er absolutt og ettertrakte i 2d som i 3d og jeg regner ikke med og bruke 3d mye.

Jeg har en par 3d filmer men de sees på sjelden (går stort sett i 2d versjonen), dette har litt med at jeg kun har 3d på tven, men mer at tapet i fargerom og dynamikk gjør 3d til eneste stort gjesp i min bok.
    Så ja, selv om fokuset mitt er ene og alene mot 2d så tror jeg at hw55 (som forsåvidt er ganske lik hw50, men dobbelt sp lang leve tid på lampa er et stort pluss for min del) men om f.eks hw50 selges ut til runst 20 hadde det blitt vanskelig og si nei.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo strengt tatt ingen andre som kan fortelle deg om du bør legge ekstra penger på bordet for å få god 3d. Noen liker 3d, andre ikke.
    Hvis det står mellom de nevnte projektorene så har TorTorden rett i at det er mer som skiller disse enn mer lysstyrke nok til 3d.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er uanset HW50 bedre enn HW30 på flere ting, slik at mellomlegget vil vil ikke kun være for 3D-funksjonalitet. Noe bedre kontrast, mye høyere lysstyrke, samt reality creation for å nevne noe. Har du råd til HW50, så tror jeg du vil bli svært fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv fått HW30 i hus og er strålende fornøyd. Prioriterte denne med proffkalibrering og ekstra garanti fremfor HW50 uten dette (pga budsjettet :-)).

Roar

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysstyrke er jeg ikke så sikker på. Jeg kjører en PJ i dag som gir fabikkny 1000 ANSI lumen og jeg kaster på et 106" lerret. Nå er pæra over 2000 timer gammel og trolig en del mer lyssvak. Det til tross, syns jeg de lyse partiene er i overkant lyse, ja nesten blendende. Derfor har jeg tenkt at HW30's 1300 lumen er i seg selv nok. Når det er sagt, så har jo ikke min PJ svartnivå å snakke om i det hele tatt, og jeg vet ikke om det spiller inn i den ligningen.

Jeg holder en "lyst på" knapp på HW50 allikevel

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med lystyrke kommer jo ann på rommet og om jeg skulle tippe ved 2000 timer så er det vel knapt 40-50% lysstyrke igjen i den lampa.

Nå har vel både hw30 og hw50 mulighet for og kjøre lav lampe spenning og med manuell iris kan man vel styre lysutslippet som man vil.
    update: sjekket testene på projector central igjen og manuell iris kontroll kom med hw50.

Men om bildet virker noe for lyst tror jeg også lerretet kan ha en del og si her, jeg aner ikke hva du har men jeg har et hvitt nedtrekks lerret på oppgitt 1.1 gain og kan til tider oppsumeres som 'shiny shiny sparkle'.
    Dette såpass at jeg vurderer og gå for grått lerret med mye lavere gain enn jeg har nå selv om jeg syns jeg har lyskontroll nok til et hvitt lerret.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manuell iris har du både på HW30 og HW50. Men du mister selvsagt den dynamiske kontrasten, da projektorene kun har en iris. Man kan velge mellom et par dynamiske settinger, manuell, eller av. Skrur du den av, åpnes den 100%

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •