Sony VPL-VW500ES - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 275
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Enig med Lygren, men skal man bruke anamorhisk linse på VW500 eller 1000 må linsen ha meget høy kvalitet, som sagt så angrer jeg litt på at jeg solgte Isco IIIL før jeg fikk testet den på VW1000.
    Nå er det vel litt forskjell i kvaliteten mellom optikken på VW500 og VW1000, så man risikerer vel å miste mindre oppnåelig skarphet og kontrast på VW500 vs. VW1000 med å bruke en anamorfisk linse. Hvor stor er forresten maks/min zoom bildefirkanten som kommer ut av disse projektorene i det området som man kan plassere en anamorfisk linse?
    Forskjellen på Isco IIIL og de litt mindre og "billigere" utgavene er vel hovedsakelig diameter på lysåpningene og hvor stort projisert bilde de kan settes opp med å slippe i gjennom (diameter på bakre linse element).
    Anamorfiske linser har vel her en «sweetspot» der man hverken bør kjøre et veldig lite eller for stort projisert bilde areal inn i linsa for å oppnå best mulig optisk ytelse.
    Det i sin tur betyr jo også noe for optikkens mulige oppløsning, men mer glass er vel ikke nødvendigvis likt med høyere optisk kvalitet, men koster ofte mye mer å produsere enn en med mindre lysåpninger.
    Det er vel egentlig ingen blender verdi med et klart f= 1: nummer på disse anamorphe linsene da de ikke har en brennverdi (snur bildet) men bare optisk strekker i en retning. Lysbortfallet ligger vel derfor ikke i en typisk blender verdi, men mer i kvaliteten på coating på flatene og lys transmisjon.
    Det at man ikke får utnyttet hele lyset og alle pixlene på bildebrikka i projektoren til å vise et 2,35:1 format oppset ved å zoome vs benytte alt lys og alle pixler og få litt ekstra optiske degradering med en ekstra linse, det kommer vel litt an på "følelser" av hva som er riktig, og hvordan dette ser ut på lerretet. Vil tro det er lurt å teste dette ut og ikke avskrive alle anamorfe linse løsninger bare projektoren kjører 4K oppløsning. (Det synes det har vært litt mye av det her i forumet i det siste….)
    4K oppløsning tilsvarer vel ca 8Mpixler. Det er vel ikke en umulig optisk oppgave det, med tanke på hva slags oppløsning man finner i bildebrikker som sitter i dagens DSLR kameraer....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en sweetspot i anamorph linsa ja. Jeg ser jeg må jobbe veldig mye med å treffe vinklingen og ha riktig størrelse åpning som slipper igjennom bilde for å slippe å forringe bildekvaliteten ved at bildet blir soft i hjørnene. Får man det til 99,9% så blir det helt knall, men det er mye jobb for å komme der ser jeg.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av grunnen til at du må ha en linse av Isco IIL kvalitet er også pga størrelsen denne har, da linsen til både VW1000 og 500 er litt innsunket i projektoren slik at man ikke får linsene helt inntil hverandre. Bruker man da lite zoom vil bildet rett og slett bli for stort for diameteren på bakre linse på de små og billigere linsene. Har lest rapporter om at den nye Panamorph DC1 linsen skal fungere bra med VW1000, men har ikke fått testet noen linser på VW1000 selv desverre og siden det funker så bra med zooming har jeg ikke giddet å ofre så mye for å få det til. Linser i Isco IIIL klassen er ikke billige akkurat.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mulig det ikke går i kinoen min å bruke den linsa jeg har mtp. avstand til projector linsa, Zoom osv. Jeg tror uansett jeg vil teste før jeg evt. velger å selge den. Nå er nok den linsa jeg har ikke er fullt så stor som Isco IIIL linsa du hadde så om jeg kan få montert den slik at den står nærmest mulig projector linsa så kan resultatet bli knall. Jeg jobbet veldig med å få det til på jvc x30 også da projectoren har en innsunket linse i kabinettet. Må til å lage et custom oppheng for anamorph linsa isåfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har fått denne i hus enda?. Det ser ut som datoen for release er forskjøvet litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Ingen som har fått denne i hus enda?. Det ser ut som datoen for release er forskjøvet litt.
    Min er kommet til butikk og skal kalibreres før jeg får den.
    Begynner å krible litt etter å få den i taket

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med litt tilbakemeldinger når du får satt den opp?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er den kommet i taket, og har testet 10 minutt med Kon-Tiki i spilleren.
    Er bare en ting å si. Kjempebilde!!
    Sitter i underkant av 3m fra et 2.35:1 lerret på 2,65m bredde.
    Bildet er rett og slett superklart med mye lys og samtidig godt sortnivå.
    Denne skal bli gøy å se mer film på.
    Har igjen en del småting å få på plass i hjemmekinoen før jeg kjører en hel film.
    Men håper å få dette gjort unna i løpet av helga.
    Den gjorde iallefall et veldig godt førsteinntrykk

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Konge projektor du har fått deg der ja

Blir lettere misunnelig kjenner jeg!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. kommer denne projectoren godt kalibrert fra fabrikk?.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den er ikke spesielt god rett ut av esken (tweaket for maks lysutbytte). Ikke er den enkel å kalibrere heller, da gamma kan være et mareritt å få noenlunde lineær.

Når det er sagt, så vil de aller fleste likevel bli enormt imponert over denne, selv rett ut av esken. De har jo en unik bildedynamikk og bildeskarphet rett ut av esken.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok høres ut som det er litt jobb der ja. :O . Jeg ga opp å justere gamma på JVC x30, da det bare ble masse farging i hele skalaen uansett hva jeg foretok meg, så jeg måtte bare velge en predefinert setting. Er den like ille som JVCen?. Det virker uansett som en spennende projector. har ikke lest om noen som er misfornøyd med den enda.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC har gamma-EQ for hver grunnfarge, det har ikke VW500. Bruk av gamma-EQ i JVC-projektorene ender stort sett opp som en farge-banding katastrofe. På noen ytterst få eksemplarer, der gamma og fargetemperatur er noenlunde lineær fra fabrikk, kan gamma-EQ være med på å forbedre sluttresultatet.

VW500 er ikke vanskelig på det nivået ;-)

Er uten tvil en spennende projektor ja. Er vel tett på 90-95% av en VW1000 (så lenge man ikke trenger DCI fargerom), men til 50% av prisen. Men sånn er det jo ofte, at det "bittelille ekstra" gjerne koster "skjorta"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres bra ut ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!!!
    Da har jeg hatt gleden av og briljere litt med min VW 500 en ukes tid, etter at Gorm brukt alt av sin kalibrasjonsmagi på min projektor!!
    Er vel bare en ting og si.....heeeeelt Fenomenal!! For et bilde!! Har faktisk tatt pusten fra meg en rekke ganger med sin evne til og trylle fram detaljer og dybde i bildet...sitter og humrer i skjegget hver gang jeg druser på en film......Må bare dra frem filmen jeg så sist King Kong Extended Edition...og da husker best, den siste timen da alt foregår ute i New York!!! Helt fantastisk....En dybe detalje i bildet som minner skummelt mye om 3D....og tenker da for meg selv...hmmmm ikke veeeldig langt unna en 3D verden uten briller dette...har nesten ikke problemer og velge bort ekte 3D med briller mot bilder som dette!! Og med en sprellende fersk V5 duk som også hjelper til med og levere bilder som får øynene småfuktige av begeistring, og samtidig topper dette med og slippe igjennom filmmusikken uten att så mye som ett eneste db er og savne fra mine Alcons screnning høytalere, så er min filmverden nå fullstendig komplett!!
    Trodde faktisk ikke jeg noen gang skulle kunne forsvare og bruke så mye penger på en Prosjektor....men sitter igjen med en god følelse og tenker dette er hvert hver eneste krone.....og det er faktisk skremmende nok i seg selv!!!!! Snurr Film!!!
    Sist endret av tottla; 12-02-2013 kl 16:15

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, man får ikke akkurat mindre lyst på denne....

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyst på er en ting men når både lommeboka og sparekontoen sier "ikke faen!" så blir det mye enklere og la være hehe.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på en halvering til av prisen til neste modell eller modellen deretter.. Da blir det 4k på meg også. innen da er det kanskje mer 4k materiale tilgjengelig også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det er Lommeboka og sparekontoen som sier dette...Og ikke Kjerringa!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Lyst på er en ting men når både lommeboka og sparekontoen sier "ikke faen!" så blir det mye enklere og la være hehe.
    Er du sikker på at det er Lommeboka og sparekontoen som sier dette...Og ikke Kjerringa!!

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •