Sony VPL-VW500ES - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 275
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av J.P Vis post
    Ja, skjønner. Men du valgte å kjøre uten sørgerand når du kun brukte linse-minne ?
    Nei, jeg valgte å ha et minne med riktig bredde, med dnp Supernova lerret og VW1000/1100 ser man ikke den lille randen uansett...

Før med 1080p proj, linse og Lumagen prosessor tok jeg bort randen.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har valgt noe midt i mellom for å få disse stripene minst mulig synlig og ikke altfor mye bilde utforbi på sidene.
    tror mer eller mindre alle filmer jeg har sett er i 2.40 og ikke 2.35. Så neste lerret bør ha 2.40 format, men har lest at 4k blue ray blir i 2.37, men vet ikke hvor pålitelig dette er.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Du må endre på pattern color så patternet har gult når du justerer rødt (hvis jeg ikke husker feil), da er det enklere å justere. Patternet har da også en annen farge når du justerer blått, men jeg er usikker på hvilken farge det har da. Lenge siden jeg har justert dette.
    Har prøvd meg litt forsiktig på dette, er det slik å forstå at jeg skal justere så disse stripene er gule over alt? Ser jo at de enkelte steder har grønnskjær,spesielt der de krysser hverandre.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du justerer begge panelene sammen skal de vel være så hvite som mulig.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Nei, jeg valgte å ha et minne med riktig bredde, med dnp Supernova lerret og VW1000/1100 ser man ikke den lille randen uansett...
    Med den "lys-strupende" komboen er nok ikke sørgerender ditt største problem nei.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Har prøvd meg litt forsiktig på dette, er det slik å forstå at jeg skal justere så disse stripene er gule over alt? Ser jo at de enkelte steder har grønnskjær,spesielt der de krysser hverandre.
    Se kun på de horisontale og vertikale linjene, ikke på kryssene. Still først inn med farge på og dobbelsjekk med hvite linjer til slutt, hvis det ikke er for store avvik skal det være mulig å få det rimelig bra, men ikke perfekt.

Tok en liten sjekk på min VW1100 og måtte gjøre en liten etterjustering, lenge side sist jeg gjorde det. Måtte ta et par klikk på både blå og rød horisontalen.

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe grønn strek på 16:9 film lenger(nettopp sett hele Avengers uten antydning), men ser litt til den på 2.40. Så da er jeg på rett spor og skal nok være mulig å få den bort på 2.40 når hele lerrete er i bruk også.
    takker for hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg målt kontrasten på min vw500 igår. Jeg havnet på 2000:1. Nå skal jeg gjøre noen flere målinger ikveld, men det ser ikke veldig bra ut. Synd at dette må skje på disse projectorene som ellers er veldig gode på det meste ellers. Jeg kan ikke fatte å begripe at sony kan selge slike projectorer til sine kunder med god samvittighet. Det ser ut til at jeg havner i JVC leiren igjen, da jeg ikke kan ha det slik i kinoen min. Kjipe greier. Husker jeg var overbegeistret over denne projectoren når jeg fikk den i hus i sin tid. I lyse scener er den framdeles helt fantastisk da så det spørs om JVC er like god der.

Er det forresten noe man kan få fikset hos sony for en pris?. Om man forøvrig fikser det så er det vel tilbake til det samme om bare noen få hundre timer igjen?.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at Sony bør være godt kjent med denne problemstillingen i alle fall.
    Sitat Opprinnelig postet av Ekki fra Cine4Home
    Cine4Home is the only professional plattform in Germany (maybe wordwide), who published for years now about the intense degradation process of SXRD and also of the VW1000/1100. Just last week, we discussed a VW1100, which was never used and its contrast fell down to 2000:1, just by sitting in a box. We also warned people that there are brand new HW45 / 65 out there, which color- and gamma drifted to an unacceptabe level and that it seems that the counter measures of the VW520 might not be enough. We also put directly pressure on Sony to help VW1100 owners who were affected by the degradation. And so on...
    fra denne tråden i avsforum

(blir nesten en ny versjon av «Schrödingers katt» eksperimentet dette)

Det som vel kan være spørsmålet når selv de beste ubrukte modellene fra Sony reduseres ned til 2000:1 i panel kontrast, hva skjer med de delene de har på lager?, er de produsert nylig med samme egenskaper som de gamle, eller er de også lagret fra samme tiden disse ble produsert.

Har Sony faktisk har løst dette problemet på de nye 4K modellene, eller om det bare er å vente noen år før de nye kundene opplever det samme.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er vel bare å vente til noen har kjørt projectorene i noen hundre timer, så tenker jeg nok noen entusiaster som har kjøpt seg siste generasjon 4k projectorer fra sony vil melde ifra om det på diverse forum om panelene degraderes.
    Jeg kunne forstå om dette skjedde etter de hadde blitt kjørt 6-7000 timer da kunne jeg ha akseptert det, men etter bare noen få hundre timer er langtifra holdbart og må ansees som feilvare etter min mening.
    Jeg tør ihvertfall ikke kjøpe noen flere sony projectorer før jeg vet at problemet er fikset. Det er helt bananas om det ikke er fikset på siste generasjon, da sony har vært klar over dette lenge nå.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony burde kanskje legge inn dette bildet i reklame kampanjene sine...
    Sony VPL-VW500ES-sxrdandtime-png

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Sony burde kanskje legge inn dette bildet i reklame kampanjene sine...
    Sony VPL-VW500ES-sxrdandtime-png
    Hehe helt klart de burde ha det i salgsannonsene, så blir ikke kundene villedet.
    En ting som er sikkert er at størstedelen av kundene som kjøper slike dyre projectorer er nettopp de som er litt mer seriøse når det gjelder hjemmekino enn den vanlige mann i gata og mange av de projectorene havner i en slik "batcave" som jeg har laget til. Skjer det noe med bildet over tid da, så vil de fleste se det veldig fort da bildet blir flatt og kjedelig. Står projectoren i et lyst rom så er det ikke sikkert at det så mange som vil klage så veldig, men jeg som mange andre entusiaster som kommer fra CRT og JVC er vant med kontrastrike bilder vil merke dette lett.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Da fikk jeg målt kontrasten på min vw500 igår. Jeg havnet på 2000:1. Nå skal jeg gjøre noen flere målinger ikveld, men det ser ikke veldig bra ut. Synd at dette må skje på disse projectorene som ellers er veldig gode på det meste ellers. Jeg kan ikke fatte å begripe at sony kan selge slike projectorer til sine kunder med god samvittighet. Det ser ut til at jeg havner i JVC leiren igjen, da jeg ikke kan ha det slik i kinoen min. Kjipe greier. Husker jeg var overbegeistret over denne projectoren når jeg fikk den i hus i sin tid. I lyse scener er den framdeles helt fantastisk da så det spørs om JVC er like god der.

Er det forresten noe man kan få fikset hos sony for en pris?. Om man forøvrig fikser det så er det vel tilbake til det samme om bare noen få hundre timer igjen?.
    Det eneste rette er vel å kjøre garanti/reklamasjonssak mot Sony og se hva utfallet blir. Alt annet blir bare spekulasjoner. Dersom man baserer seg på det som f.eks. står på amerikanske forum, så blir det ikke helt representativt for Norge siden amerikanske forbrukerlovgivning er omtrent ikke-eksisterende. I Norge gjelder andre regler og de er ganske tydelige (og de gjelder for Sony også).

Gjør en sak ut av det og dersom Sony ikke kan reparere produktet har du krav på nytt produkt eller å få pengene igjen. Dersom en sak ikke fører frem bør du ta det videre til forbrukerrådet. Det vil også skape presidens for andre tilsvarende saker. Jeg synes alle eiere som opplever problemer med disse maskinene bør gjøre det samme. De er alt for kortbare til å ha så kort levetid. Dersom flere eiere gjør det samme vil det i hvert fall skape oppmerksomhet rundt problemet og kanskje tvinge Sony i Norge/norden til å ta opp saken med dem som utvikler produktene.

I denne saken er vel projektoren neppe eldre en 5 år og det er ingen tvil om at den er dekket av 5-års reklamasjon etter norsk kjøpslov med tanke på hva produkt det er og hva prisen på den er. Dersom den er over 5 år er det ingen sak lenger, så hvis 5 års grensen nærmer seg er det bare å komme i gang fort. Hvis du i tillegg har målt kontrasten så har du jo også dokumentasjon på at ting ikke er korrekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan nok bare glemme å få noe gratishjelp fra sony Norge på denne da den er kjøpt direkte av meg fra japan. Fristelsen ble for stor da prisen på den tid grunnet dollarkursen bare var på rundt halvparten av utsalgspris i norske butikker. Hadde jeg gitt 90000 for den da, da hadde jeg kontaktet sony norge sporenstreks. Jeg bruker framdeles projectoren endel, men det vil jo alltid være et irritasjonsmoment nå som jeg er klar over problemet.
    Målingen har jeg så det er ikke noe tvil om at kontrasten er blitt dårligere. Jeg skulle bare ha gjort samme måling når jeg satte opp projectoren første gang.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan nok bare glemme å få noe gratishjelp fra sony Norge på denne da den er kjøpt direkte av meg fra japan. Fristelsen ble for stor da prisen på den tid grunnet dollarkursen bare var på rundt halvparten av utsalgspris i norske butikker. Hadde jeg gitt 90000 for den da, da hadde jeg kontaktet sony norge sporenstreks. Jeg bruker framdeles projectoren endel, men det vil jo alltid være et irritasjonsmoment nå som jeg er klar over problemet.
    Målingen har jeg så det er ikke noe tvil om at kontrasten er blitt dårligere. Jeg skulle bare ha gjort samme måling når jeg satte opp projectoren første gang.
    Ja, da har du nok ingen sak etter norsk forbrukerkjøpslov. I Japan er det neppe de samme vilkårene som gjelder. Det er uansett synd at at projektorer i denne prisklassen ikke holder lenger. Det er heller ikke bra for Sony. Det er tross alt et begrenset marked for denne typen produkter og da har man ikke råd til å få et dårlig rykte.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er vel bare å vente til noen har kjørt projectorene i noen hundre timer, så tenker jeg nok noen entusiaster som har kjøpt seg siste generasjon 4k projectorer fra sony vil melde ifra om det på diverse forum om panelene degraderes.
    Ut i fra den beryktede AVSforum tråden som omhandlet degradering av SXRD motoren, så var det ofte værst på de projektorene som ikke ble brukt regelmessig. Det var en del teorier om at panelene som ble varmet og tørket seg ut ved jevne tålte aldringen bedre.

Problemet er vel egentlig at Sony ikke har tatt ordentlig tak i problemstillingen, vært i forkant av problemet og ordnet dette på en god måte overfor alle sine kunder, spesielt i prisklassen til disse 4K modellene.
    Blir derfor skeptisk til de nye 4K modellene som kommer fra Sony nå, hvorfor ta sjansen når JVC (og kanskje Epson) har noen modeller som gir et godt e-shift 3K bilde, og som er jevnt over bedre på å beholde bildet de hadde som nye også etter reklamasjons tiden...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det er et skår i kredibiliteten for sony. Jeg håper bare de har fikset det på den siste generasjonen projectorer. Jeg kjøper ihvertfall ikke sony igjen før jeg vet det er fikset.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Ut i fra den beryktede AVSforum tråden som omhandlet degradering av SXRD motoren, så var det ofte værst på de projektorene som ikke ble brukt regelmessig. Det var en del teorier om at panelene som ble varmet og tørket seg ut ved jevne tålte aldringen bedre.

Problemet er vel egentlig at Sony ikke har tatt ordentlig tak i problemstillingen, vært i forkant av problemet og ordnet dette på en god måte overfor alle sine kunder, spesielt i prisklassen til disse 4K modellene.
    Blir derfor skeptisk til de nye 4K modellene som kommer fra Sony nå, hvorfor ta sjansen når JVC (og kanskje Epson) har noen modeller som gir et godt e-shift 3K bilde, og som er jevnt over bedre på å beholde bildet de hadde som nye også etter reklamasjons tiden...
    Sant nok. Det blir JVC på meg neste gang, jeg tør ikke noe annet :O

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fikk jeg kjørt en runde med kalibrering på tampen idag, fikk satt gråskalaen på ny da det er snart 4 år siden nå. Gamma er for øvrig helt umulig på denne maskinen ser det ut til. Kontrasten etter endt justering målte jeg til 3500:1. En grei forbedring, men langt ifra bra da.
    Sist endret av tor; 10-23-2017 kl 23:43

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å rette opp gamma må du bruke Sony projector calibration pro tool. Da kan du kjøre 10 eller 64-punkt gamma-justering
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •