Hvilken prosjektor og lerret bør jeg kjøpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken prosjektor og lerret bør jeg kjøpe?

Håper å kunne få gode råd om valg av prosjektor til filmtitting i min kjellerstue. Prosjektorens avstand til lerret vil være ca. 3,5 m. Prosjektoren skal monteres i taket. Takhøyde er 2,15 m. Har tenkt å ha fastspent lerret. (Veggens bredde er forøvrig 4,5 m, det skulle være bredt nok ;-) .) Veggen bak lerretet er mellomgrå, resten av veggene i rommet er hvite. Det er et lite vindu på en av sideveggene, som man skal kunne hindre lys fra. Har hørt at optimal seeravstand er ca. 1,5 m x lerretets bredde. Det gjør at lerretet maks bør være 2,3 m bredt, med seeravstand 3,5 meter. Stemmer det? Budsjett er ca. 20.000,- for prosjektor og lerret. Ser at et rammespent lerret på 100-109’’ koster ca. 6.000,-. Har noen en anbefalning på lerret? Hvilken prosjektor anbefales? Ser at Sony VPL HW30, BenQ W1500 og Mitsubishi HC4000 er aktuelle kandidater. Regnbueeffekt må unngås. Er det andre gode råd jeg trenger?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både W1500 og HC4000 er DLP-projektorer, og på begge disse utsettes du for RGB-flimmer (regnbue effekt). HC4000 har også et kraftig offset, og vil ikke fungere i et rom med så lav takhøyde, med mindre du ønsker lerretet plassert veldig lavt.
    HW30 er i en helt annen klasse enn de to andre, både hva gjelder plasseringsfleksibilitet, "ro" i bildet (null RGB-flimmer), kontrast og sortnivå. Den har imidlertid ikke allverdens lysutbytte, og bør neppe settes i kombinasjon med grå lerret større enn 100-106 tommer. Skulle ikke være noe issue hos deg, da 106 tommer tilsvarer en bildebredde på 2.35 meter (16:9 format)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar! Da blir det nok en HW30. Hvor stort lerret kan jeg velge når rommets dybde er ca. 370 cm? Lar det seg gjøre med 106 tommer? Lerretet bør være grått, forstår jeg. Har du gode tips på lerret?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du rommet mørkt så gå for hvitt lerret, jeg har hw30 og 106" lerret, gikk fra grått til hvit nå og det er bedre med hvitt så sant du ikke har noe lys inn. Det følger med hvit og grå duk på dreamscreen lerret så da kan du jo prøve hva du syns er best selv

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tips! Og så lurte jeg litt på om HW30 greier å fylle ut et 106'' lerret på riktig måte med dette rommets størrelse? Rommet er 380 cm dypt, prosjektoren er 46,4 cm lang og må vel stå i en viss avstand fra veggen. Når jeg ser på spesifikasjonene på hjemmekino.no , står det at det at plasseringsavstand er minimum 352 cm for 108''. For 100'' er det minimum 323 cm. Men hva måles denne plasseringsavstanden fra? Er det linsa? Hvor nøyaktig er det?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 3,3 meter kasteavstand (mellom linse og lerret), skal du akkurat klare 106 tommer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er HW30 og 106'' dreamscreen i hus. :-) I bruksanvisningen står det at HW30 skal plasseres minimum 30 cm fra veggen bak prosjektoren. Det er vel pga. vifta. For min del teller hver centimeter, ellers kommer ikke bildet ut til rammen. Er 30 cm absolutt nødvendig, eller er det mulig å plassere den nærmere veggen uten risiko?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •