Nytt hus, ny Kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Nytt hus, ny Kjellerstue

Trenger hjelp til valg og forslag til ny Projektor (3d) samt lerret. (120")

Ønsket lerretstørrelse er fortrinnsvis 120"

Rommet er 360cm bredt og ca 6m langt.
    Projektor vil henge ca 450cm fra lerret.
    Sitteavstand er ca 350cm.
    Takhøyden er 230 cm

Rommet er mørkmalte betongvegger på sidevegger, sortmalt på lerretsveggen.
    Taket er mørkmalt fra siste takås(10cm nedbygd) og mot lerretet (ca 1m) resten av rommet bakover er det hvit.
    Gulvet er i sort skiferlaminat.
    Rommet er 100% lyskontrollerbart og kan gjøres bekksvart til alle døgnets tider og årstider.

Rommet vil bli brukt til film/3dfilm/spilling og fotballsendinger.

De PJ som jeg har sett på og vurderer er HW30/50 eller Epson tw9100 fra avshop med kalibrering.

Alle forslag og innspill mottas med stor takk!

mvh
    JanM

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite innspill..

Høres ut som et tøft rom, men har du prøvd å sitte 3,5 meter unna 120"? For meg høres det stort ut, man dette handler jo så klart om smak og behag. Jeg tror du kan stryke HW 30 fra lista di. Du trenger en del lysstyrke på et så stort lerret, særlig i 3D. Lykke til med rommet - blir spennende å høre når du får alt på plass:smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for ditt innspill, jeg skal prøveskyte bilde med min HW10 ila morgendagen for å finne best mulig lerretstørrelse, har ett håp om å kunne gå for 120", men som du poengterer så kan det vise seg å bli ubehagelig stort.

Hvilken lerretsstørrelse tror du Hw30 takler lysmessig?

mvh
    JanM

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pj

Jeg har HW 30 på 106'' på 3,5m. Dette fungerer helt glimrende :-) Har full lyskontroll jeg også. Tror det skal gå mer enn greit nok med 120" også, mulig vi får innspill fra Gorm på dette?
    PJ messig er vel HW 30 og TW9100 sammenlignbare på sin måte, men slik jeg har skjønt det er HW 50 noe ganske annet med tanke på bilde, lys og pris. Kjøp det du har råd til ;-)
    Jeg ble rådet bort fra TW9100 pga høy viftestøy kontra HW 30, samt at fabrikken har fått dårlig rykte i det siste. Visstnok opp mot 1/3 av PJ'ene som går ut med feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillet!

Bør jeg ha hvit eller grått lerret?

Kan også nevne at jeg idag har Hw10 i en stue med middels lyskontroll og hvit 92" lerret.
    Er fornøyd med bildet på det oppsettet, sånn sett ligger lista for meg
    kanskje ikke så alt for høyt bildemessig.
    Det blir spennende og se når jeg får prøvetestet bildetstørrelse i forhold til sitteavstand, da finner jeg vel raskt ut egnet størrelse på lerret.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha det helt mørkt hadde jeg gått for hvitt, delvis "belyst" grått.
    Regner uansett med at du koster på deg full kalibrering :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full kalibrering skal jeg velge uansett hvilken PJ det ender på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fordel at du har muligheten til å prøve ut lerretstørrelsen. Vet om noen som angret seg på at de valgte for stort. Stort er jo så fristende! Kan bli slitsomt i actionfylte sekvenser, i hvert fall etter min smak.

Tror "Gadget" har valgt riktig med 106" til HW 30 på den sitteavstanden, men det er som sagt dine øyne som bestemmer dette8)

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok valgt grått lerret i ditt rom. Selv om alle flater er malt sort vil rommet reflektere noe lys. Har jeg forstått riktig at deler av taket er hvitt? Da ville jeg iallfall ikke hatt hvitt lerret.

120" er ganske stort og krever en god del lysstyrke, enda mer hvis det er grått. Som andre har nevnt bør du nok kanskje stryke hw30 fra listen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for inspillet, du har forstått riktig å taket er hvit, men det er taksperrer som bygger 10-15 cm for hver meter bakover i rommet, ett slags skipstak.
    Fremfor den sperren nærmest lerret maler jeg sort matt, som bakveggen på lerretsiden, dette gjør forhåpentligvis endel nytte. Ettersom refleksjon ihvertfall frem mot lerret da blir betraktelig redusert. Vi snakker ca 1meter her som sortmales.
    Er åpen for grått lerret og her tenkt på dette selv også, men da spørs det om 120" bli for stort?
    Hw30 er vel ute av bildet da som jeg forstår, å da er vel hw50 mest aktuell, den er endel dyrere, men den gir kanskje nok lys til å takle evt 120" på grått lerret også?
    Har lest mye bra om HW50, men akkurat hva den er god for vet jeg jo ikke.
    En stor forbedring fra min Hw10 forventer jeg dog.
    Spesielt under fotballkamper kan det være greit å ha litt svak belysning i rommet, slik at man finner ØL glasset

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW50 er definitivt den beste kandidaten blant de du har listet så langt. HW30 er som flere har påpekt, ikke lyssterk nok for en 120" grå duk. TW9100 vil du antakelig se kunne se piksel-rasteret (screen-door) på, med såpass kort avstand til en 120" duk.
    HW50 har lysstyrke nok til det du ønsker deg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare nevne at jeg har 138" på ca 3 meter og syns det er helt fantastisk :-) Var litt overveldende den første perioden, men nå ville jeg ikke hatt noe mindre. Er nok litt smaksak, så sikkert lurt å teste før du bestemmer deg om du har mulighet.

Edit: mente først at jeg har 128", men ved nøyere titt ser jeg at det er 138".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle innspill, det er til stor hjelp.

Valget av PJ er tatt, det blir HW50.
    Det blir grått lerret, størrelse velger jeg når jeg får prøveskutt ett bilde med Hw10 senere i uken.

Hvilken type lerret bør jeg velge?
    Siden jeg går for HW50 spiser den mye av budsjettet, men i prisklassen 5-10 tusen ser jeg etter lerret så får jeg heller benytte meg av en litt eldre sofa til jeg får spart opp til en kinosofa

Det blir rammelerret, er det 16:9 som gjelder, bør jeg ha kurvet eller vanlig, hva bør gain ligge på?

Dreamscreen/Adeo/Grandview....det er flere å velge i så hva bør jeg se etter?

mvh
    JanM

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ikke HW55 om 2 mnd eller der omkring? Burde du ikke vente?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette bekreftet?
    Ser det er en messe i starten på sept, vi flytter ikke inn før rundt 15 sept så jeg vet vel mere da, og bestiller ikke før den messa har vært.
    Dette kan vel føre til ett prisfall på HW50 dersom HW55 skal inn i samme prisklasse?

mvh
    Jan M

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke dette er bekreftet enda? Men det er akkurat det jeg håper på, sikler veldig på HW50 selv. Får nok vite sikkert i løpet av messa.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når er denne messa? Sjangse for at HW30 dropper i pris også?
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beitland
    Det blir rammelerret, er det 16:9 som gjelder, bør jeg ha kurvet eller vanlig, hva bør gain ligge på?
    Vanlig lerret. Kurvet er kun en option for de som bruker anamorf linse, da de kompenserer for eventuell pin-cusin effekt fra linsen. Kurvede lerret i 16:9 format er derfor totalt meningsløst. Gain bør ligge i området 0.8 til 1.0. Høyere gain enn dette gir gjerne sparcle effekt på en grå duk (i den rimelige prisklassen)
    Sitat Opprinnelig postet av beitland
    Dreamscreen/Adeo/Grandview....det er flere å velge i så hva bør jeg se etter?
    Spiller ikke så stor rolle, siden du skulle få projektoren kalibrert (kalibreres vel mot lerretet du har valgt). Adeo duken har litt lavere gain enn de to andre, altså marginalt mørkere gråtone.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 3.6 meter bredde på rommet sliter du med optimal plassering av fronthøytalerene med 120" lerret hvis du ikke da plasserer de bak lerret. Blir liten avstand til sidevegger. Har selv 4 meter rombredde og har da ca 40 cm avstand til sidevegger med høytalere plassert tett opp i 120" lerret på sidene. Har motorisert tab tension lerret som tar litt mer plass enn rammespent.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •