Vil Optoma HD 25 LV passe for meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer thoresa sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil Optoma HD 25 LV passe for meg?

Hei,

Jeg har hatt en Epson TW 2000 projektor en stund nå. Siden den nå har røket er jeg på jakt etter en ny. Den gamle har jeg vært veldig fornøyd med bortsett fra at den hadde en ganske dårlig lysstyrke (1800 ansi lumen). Jeg ønsker meg derfor bedre lysstyrke på den nye.

Jeg kan lite om projektorer, men kan si at den skal festes i taket (i projektorheis) i stuen og at avstanden til lerretet er ca 5,5 meter. Lerretet er 2,5 meter bredt.

Vil jeg da kunne bruke denne? Kjøp OPTOMA HD25-LV 3D FULL-HD billig på Dustinhome.no

Har googlet litt og ser den har fått god omtale. Ser også at den er lyssterk - 3200 ansi - og det liker jeg! :-)

Noen som har erfaring med denne eller har hørt gode omtaler?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hänger du projektoren max 4,5 meter från lerret går det bra.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Hänger du projektoren max 4,5 meter från lerret går det bra.
    Hvorfor kan jeg ikke henge den lenger ifra? Jeg har allerede luke i taket som ved hjelp av motor heiser opp og ned projektoren. Det er derfor ikke mulig å flytte den nærmere. Men vil det si at den ikke kan brukes 5,5 meter i fra?

Ser det står på Dustin Home (som selger denne) at maks avstand er 6 meter, så jeg trodde jeg var innenfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du i såfall ha større lerret.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge denne Optoma HD25 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Så vil det minste bildet Optoma hd25 kan lage på 5.5m være et 138" (16:9) altså ca 60cm bredere enn lerretet ditt.

Om ikke projektor kan flyttes nærmere lerretet.
    Flytte lerret nærmere projektor ?

Eventuelt en brukt Benq w5000 som skal klare lerrets størrelsen akkurat og kan finnes brukt til ca 5000kr.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ifølge denne Optoma HD25 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Så vil det minste bildet Optoma hd25 kan lage på 5.5m være et 138" (16:9) altså ca 60cm bredere enn lerretet ditt.

Om ikke projektor kan flyttes nærmere lerretet.
    Flytte lerret nærmere projektor ?

Eventuelt en brukt Benq w5000 som skal klare lerrets størrelsen akkurat og kan finnes brukt til ca 5000kr.
    Så utrolig synd...Har målt nøyaktig nå uten at det hjalp så mye :-(

Bredde på lerret: 230 cm
    Diagonal bredde lerret: 265 cm
    Avstand lerret: 475 cm

Se her for bilde: https://sites.google.com/site/avstandprojektor/

Siden projektoren må stå i projektorheisen og lerret også er bygget inn i taket er det umulig å flytte noen av delene uten at det medfører store kostnader. Så det beste hadde helt klart vært å funnet en god projector som fungerer med disse avstandene. Oppsettet var forresten slik da jeg kjøpte leiligheten, så dette er ikke noe jeg har bygget selv.

Noen som har forslag til en god lyssterk projektor som kan brukes til denne avstanden? Skal brukes til både film og TV. Bare å komme med forslag! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson EH-TW6100 - Projektor - Finn lavest pris, test og informasjon

Den skall fungera enligt kalkulatorn jag såg. Den är ljusstark som få andra. Men den har inte lenshift. Kan du justera höjd med mekanismen du har i taket? Kan du inte det är du verkligen låst. Då måste du ha en projektor med vertikal lensshift.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor forskjell og gå fra 5.5m til 4.75m, da blir det nok langt flere projektorer aktuelle.

Hva ser du som potensielt budsjett ?
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Epson EH-TW6100 - Projektor - Finn lavest pris, test og informasjon

Den skall fungera enligt kalkulatorn jag såg. Den är ljusstark som få andra. Men den har inte lenshift. Kan du justera höjd med mekanismen du har i taket? Kan du inte det är du verkligen låst. Då måste du ha en projektor med vertikal lensshift.
    Projektorheisen går nok ikke lenger ned enn du ser på bildet her dessverre. https://sites.google.com/site/avstandprojektor/

Denne virker knallgod, men prisen var litt stiv kanskje. Jeg hadde jo egentlig tenkt å gå for Optoma HD 25 LV og den koster jo ikke mer enn 8 600,- ca.

Stor forskjell og gå fra 5.5m til 4.75m, da blir det nok langt flere projektorer aktuelle.

Hva ser du som potensielt budsjett ?
    Ja, jeg var litt for rask med de målene. Trodde ikke det hadde så mye å si som det faktisk hadde. Budsjettet var i utgangspunktet rundt 8000,-. Men så fant jeg Optoma prosjektoren og tenkte at det var greit å gå opp til 8 600,-. Men kan gå opp til 10 000. Mulig jeg kan gå høyere også, men da må den være knallgod!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne går vel ikke siden den ikke har lens shift? Epson EH-TW5910 - Full HD projektor med 3D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig mye som blir bedre om man går opp til dette prisnivået, men ser jo ut som du har en meget lys stue med ganske stort lerret så om jeg skal synse så kan denne bli litt lys svak.

Storebroren Sony hw50 skulle nok klart seg meget bra, men den koster det dobbelte omtrent av hw30 (29000 ca) så ja

Epson Tw6100 er nok det som passer rom og budsjettet, men denne projektoren har ikke lens-shift så linsen må stå nøyaktig i riktig høyde til lerretet (mener det er center av linsen som må være på plan med toppen av bildet), synes så det er litt rart det er det laveste punktet heisen kan gå.

En siste tanke som ser ut til og kunne lage bilde i rette størrelsen, med lens-shift og innafor budsjettet er Epson EH-TW3200 - Stillegående Full HD projektor Denne er jo noen år gammel nå, men ifølge specs og kalkulatoren skal den funke, å kalle den for stillegående er kanskje og ta litt hardt i :P

Etter alle disse rablingene fra meg (som har veldig lite praktiskt erfaring) så kunne du sikkert kjørt en PM til Gorm her på forumet, er stort sett ting han har sagt jeg gulper opp igjen kombinert med hva jeg har sett av specs\reviews på nettet :wink:
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildekvalitetsmessig er det milevis mellom TW6100 og Optomaen du viser til og Sony HW30, de kan faktisk ikke sammenlignes. Og prisen på HW30 akkurat nå gjør den til det beste kjøpet under 20K med stor margin.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Bildekvalitetsmessig er det milevis mellom TW6100 og Optomaen du viser til og Sony HW30, de kan faktisk ikke sammenlignes. Og prisen på HW30 akkurat nå gjør den til det beste kjøpet under 20K med stor margin.
    Denne virker veldig bra ja, men den er litt lyssvak er den ikke? Hmm..dette skulle ikke være så enkelt nei :-(

Ellers virker denne å være et godt kjøp. Men jeg klarer ikke å finne butikker som har den: Panasonic PT-AE8000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må kanskje innrømme at HW30 er den Sony projektoren jeg ikke har sett så skal kanskje ikke si så alt for mye :P

Dog, jeg er jævlig frista til og kjøpe en..
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er kanskje et godt alternativ? Epson Europe EH-TW9000W

Men den var meget dyr..

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har hørt så er den 'batcave' entusiast utgaven av tw6100, så om noe like lyssvak som hw30.

Så om jeg skulle velge hadde jeg da gått for sony'en.
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har hørt så er den 'batcave' entusiast utgaven av tw6100, så om noe like lyssvak som hw30.

Så om jeg skulle velge hadde jeg da gått for sony'en.
    Men Epson projektoren ser ut til å ha 2400 ANSI lumen i lysstyrke, mens Sonyen har 1300 (!). Hvordan kan de ha lik lysstyrke da?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig jeg har tatt med forbehold om kalibrering, da forsvinner også en hel del lys, men må vel egentlig ikke ta meg for seriøst, som nevnt har liten praktiskt erfaring.

Jeg er kanskje også litt bias med Epson for etter all de forbanna printerne jeg har styra med gjør at jeg nesten for oppgulp bare jeg ser logoen...
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig jeg har tatt med forbehold om kalibrering, da forsvinner også en hel del lys, men må vel egentlig ikke ta meg for seriøst, som nevnt har liten praktiskt erfaring.

Jeg er kanskje også litt bias med Epson for etter all de forbanna printerne jeg har styra med gjør at jeg nesten for oppgulp bare jeg ser logoen...
    Ser den, men den projektoren jeg hadde fra før av (Epson TW 2000) var faktisk veldig bra. Det eneste jeg hadde å utsette på den var at den var lyssvak (mener det var 1800). Så da blir jeg naturlig nok litt skeptisk på Sonyen når den er oppgitt til å ha kun 1300 :-(

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •