Kontrast nivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kontrast nivå

Hei

Sett på forskjellige prosjektorer opp til ca 30 000, og ser at det er et stort sprik i de forskjellige kontrast nivåene på disse.

Så det jeg lurer på er hvilket kontrast nivå som er bra?

Og hva betyr egentlig det når kontrastnivået er feks

2000:1
    400:1

er jo et stort sprang mellom disse to!?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så høyt som mulig. Skal projektoren brukes til film i et mørkt rom ville jeg ikke kjøpt noe med mindre enn 1500:1.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ett sprang mellom de der ja... som Pogwag sier, så er høyest best.. og skal det være i ett mørkt rom.. helst ikke under 1500:1... mellom 1500:1 til 2000:1 er og anbefalle da..eller mer.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    mellom 1500:1 til 2000:1 er og anbefalle da..eller mer.....
    Får kanskje litt feil intrykk av det du skrev der.

Alt over 1500:1 er bra.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva betyr egentlig det når kontrastnivået er feks

2000:1
    400:1
    Kontrastnivået er forskjellen mellom max sort og max hvitt. Det vil i praksis si at en projektor med høyere kontrastnivå vil ha muligheten til å vise "hvitere hvit" og "sortere sort". Men i utgangspunktet klarer alle projektorer å hvite hvit bra nok, det er på sortnivået det skiller mest.

Det finnes absolutt ingen fasit på hvor høyt kontrastnivået må være for at bildet skal se bra ut. Selvsagt ønsker man så høy kontrast som mulig, men andre ting som kalibrering, farger, lysuniformitet osv. betyr også mye.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kontrastnivå slik det opereres med i dag, er mer en målerenhet for absolutt sortnivå enn noe annet. Kontrastnivå kan også til en viss grad ses i sammenheng med dynamikken i bildet, men bør da ses i sammenheng med enten lysutbytte, eller din mulighet for å mørkelegge rommet projektoren/TVen benyttes i. Høyt kontrastnivå og lavt lysutbytte (typisk CRT), krevet stor grad av mørkelegging for å utnytte kontrastnivået, mens type 3-chips DLP med 2000 AL og 3000:1 ikke er avhengig av samme grad av mørkelegging for høy dynamikk. Når det er sagt, er øyet langt mer følsomt når det er totalt mørkt, og de fleste foretrekker derfor høyt kontrastnivå kombinert med lavt lysutbytte.

Videre kan du faktisk regne ut det absolutte sortnivået i lux ved å dele lysubyttet på kontrastnivået. En projektor med f.eks. 3000:1 kontrast @ 500 AL gir ca. 500 / 3000 = 0,17 lux. Grunnen til at jeg oppgir nettopp 3000:1 og 500 AL er at det er på dette nivået jeg mener ting begynner å fungere optimalt. En X1 med 2000:1 @ 850 AL gir f.eks. ca. 850 / 2000 = 0,425 lux som det laveste nivået projektoren klarer hindre lys fra pæren å treffe ditt lerret. Dette nivået er etter min mening ikke tilstrekkelig optimalt for å nærmest slutte å tenke på sortnivå som et "problem", men her er det mye smak og behag, og ikke alle er like følsomme for dette. Imidlertid er det et kjent "fenoment" at videophile er glad i høy kontrast, så jo høyere jo bedre vil nå jeg si!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de nevnte tilfellene er det viktig å påpeke at hvis lysstyrken som treffer duken din er over f.eks 0,17 luw er kontrasten "borkastet".

Med andre ord hvis du har på mer lys i rommet enn det sorteste som projectoren din sender ut er kontrasten "bortkastet" og høyt lysutbytte er da viktigere for deg en absolutt sortnivå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord hvis du har på mer lys i rommet enn det sorteste som projectoren din sender ut er kontrasten "bortkastet" og høyt lysutbytte er da viktigere for deg en absolutt sortnivå.
    Helt enig. Men det som også er viktig å påpeke er at jo bedre sortnivå en projektor er i stand til å gi, jo mindre lys vil også lerretet reflektere til vegger og tak. Så sortnivå og lys i rommet går ganske hånd i hånd.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Videre kan du faktisk regne ut det absolutte sortnivået i lux ved å dele lysubyttet på kontrastnivået. En projektor med f.eks. 3000:1 kontrast @ 500 AL gir ca. 500 / 3000 = 0,17 lux.
    Jeg er litt usikker på hvordan du kommer frem til 0.17 lx (men så er det lenge siden jeg har åpnet en fysikkbok også :wink: ) Jeg vil tro der er flere faktorer som må ligge til grunn for svaret. Blant annet, siden enheten lux er lumen pr flateinnhold vil jeg tro størrelsen på lerretet har noe og si?
    En annen ting er vel at lux ikke sier så mye om absolutt sortnivå, det er det vel luminans som gjør. Altså at man tar i betraktning gain på lerretet. Men som sagt, jeg er ikke helt oppdatert :?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyere kontrast gir muligheten til å vise fler lys nivåer og derfor mer detaljer i lyse og spesielt mørke sener, og vil derfor kunne øke film opplevelsen i med et mer "dynamisk" bilde.

Hvordan er foresten erfaringene med den dynamiske irisen som de nyeste lcd projektorene ser ut til å ha. Skulle tro at projektoren ikke kan vise hviteste hvitt på samme tid som mørkeste mørkt, og at det mest er for å "lure" kontrast måle metoden til å få et bedre kontrast verdi. Hvordan er intrykket i praksis?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntrykket etter å ha sett en "papirtrimmet" HS50 bekrefter vel påstanden din, med mindre det var feil på projektoren jeg så da.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Denne regneteknikken er såvidt jeg vet 100% korrekt ut fra linse, men faktisk sortnivå og faktisk kontrast vil påvirkes av en rekke faktorer som lerretsbredde, lyse/mørke vegger +++ Dermed er tallet selvsagt helt circum carcum, og er også avhengig av korrekt oppgitte verdier fra produsent, som selvsagt også varierer. Jeg oppleverer imidlertid at de aller fleste produsenter er relativt korrekte i sin gjengivelse av kontrastnivåer etterhvert, selv om da det blir spennende å se om f.eks. Sony'en holder dette inntrykket vedlike!

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    mellom 1500:1 til 2000:1 er og anbefalle da..eller mer.....
    Får kanskje litt feil intrykk av det du skrev der.

Alt over 1500:1 er bra.
    Ja, det jeg mente... jeg formulerte meg kanskje på en litt merkelig måte...
    Mente att det som var og anbefalle var mellom 1500:1 - 2000:1... siden dette er mest vanlig.. med andre ord alt over 1500:1... med eller mer.. mente jeg eller høyere vis du har råd til dyrere projektorer...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videre kan du faktisk regne ut det absolutte sortnivået i lux ved å dele lysubyttet på kontrastnivået. En projektor med f.eks. 3000:1 kontrast @ 500 AL gir ca. 500 / 3000 = 0,17 lux.
    betegnelsen på sortnivåverdien blir også AL, ikke lux.

btw, gain tas ikke med i beregningen ved ANSI måling.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker "sortnivå målenheten" men jeg forstår den ikke helt. Er poenget å komme så nærme 0 som mulig? eller bare ikke over 0,17?

Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    I de nevnte tilfellene er det viktig å påpeke at hvis lysstyrken som treffer duken din er over f.eks 0,17 luw er kontrasten "borkastet".
    Projektoren jeg har nå (som gikk i går) hadde 2500 AL, 3000:1...dette gir den 0,83 lux eller Lumen eller hva nå det er. I følge "quote" så må jo dette være en dårlig projektor?

Unasett. Nå som den har gått, så vurderer jeg 2 nye projektorer:
    OPTOMA Videoprojektor HD230X: 2300 AL, 4000:1
    BENQ Videoprojektor W1060: 2000 AL, 5000:1

I følge målenheten så må jo BENQ være mye bedre? Jeg er forsåvidt glad i mye lysstyrke, og det er ikke mulig og få det helt mørkt i rommet midt på dagen. dvs. ved bruk på dagen var det veldig kjekt å ha så mye som 2500 AL (jeg forstår det er veldig mye) men til kvelds- og nattbruk kunne det kanskje bli en smule mye lys :P

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bare se bort i fra kontrast som noe "sannhetsvitne" i forhold til sortnivå. Dette fordi kontrast ikke er en fastsatt faktor. Kontrast og lysstyrke er stort sett bare fantasitall, for produsentene gjør de utroligste krumspring for å hente ut disse tallene. Lysstyrke måles gjerne i dynamisk modus, som absolutt ikke er forenelig med film/video avspilling. Kontrasten måler de som regel mellom hvitt og sort testbilde, med dynamisk iris aktivert. Irisen lukker maksimalt i sort testbilde (etter en stund). men lukker aldri like langt ned når det er bildeinformasjon tilgjengelig. Ergo er kontrasttallet bare tull, og reflekterer uhyre sjelden reel kontrast. Spesielt ikke i billig-markedet. Eneste produsent med nøktern kontrastmåling er JVC, nettopp fordi projektorene deres ikke har dynamisk iris.

Forøvrig ligger tilgjengelig kontrast i projektorene du nevner, i området rundt 1000:1. Lysstyrken som er tilgjengelig i film-modus er nærmere halvparten av det du leser i spesifikasjonen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva slags spesefikasjoner skal man se etter om disse tallene bare er tull?

Betyr det at de to nevnte projektorene er så og si helt like?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mesanar
    Men hva slags spesefikasjoner skal man se etter om disse tallene bare er tull?

Betyr det at de to nevnte projektorene er så og si helt like?
    Man må rett og slett lese spesifikasjonene med en stor klype salt. Det er også en fordel å lese seg opp litt på de aktuelle projektorene før man går til innkjøp. Du finner eksempelvis mye god informasjon her på AVforum.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •