Ny projektor i ny hjemmekino.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny projektor i ny hjemmekino.

Hei!
    Lite aktivitet på meg her på forumet de siste årene.
    Men i anledning av at jeg nå bygger ny hjemmekino, vil jeg ha litt råd før jeg går til innkjøp av ny projektor. Har kjøpt inn et 2.35:1 DreamScreen lerret på 2,66m bredde. Kommer til å være 3m til første rad i hjemmekinoen.
    Vil da ha en projektor med minne på zoom, godt sortnivå og gjerne 3d.
    Har fra før bare hatt BARCO rørprojektorer, så er litt i tvil om hvor gode de nye digitale projektorene er i forhold til de gamle kjempene. Få andre som driver seriøs hjemmekino her ( bor i Florø på Vestlandet) så får ikke prøvd noen heller.

Nå har jeg ikke noe hast med å kjøpe de første månedene.
    Går litt tid før kinoen er ferdig, men vil forberede meg best mulig før et innkjøp.

Sony sin VW1000ES nå til ca 150tusen nkr, hadde vært en drøm.
    Men prisen virker litt avskrekkende. Noen som vet hva som er i emminga av nye projetorer? Hører at det kanskje kommer en arvtager etter VW95 i nær fremtid.
    Vil den komme i år?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske ferks egentlig så kjenner ikke til rørprojektorer eller hvordan disse måler mot de nye LCD baserte, men har verdt hos demo hos en par her på forumet og sett en par Sony projektorer og disse har jo verdt meget bra bilde på, hadde fint gitt opp ei nyre 15 år sida for det bilde man til dag kan få ut av en projektor til 25k men da var jeg bare en tenåring også :P

Den rett under vw1000, vw95 til under en 1\3 av prisen har også motorisert linse, med minne slots for zoom\lens-shift og fokus.

Men det buzzer vel nok til at jeg tror de har noe på gang for de fleste pris sjiktene forutenom vw1000 som jeg egentlig ikke kan skjønne ville kunne oppnådd en arvtager, med mindre det virkelig hadde skjedd noe med optikken nødvendig for 4k som ville da satt ned prisen merkbart.

Etter hva som ryktes rundt om på nett og i jungel telegrafer så har sony noe på tapetet for projektorer, og det ryktes om at kommende versjon av hw50 skal få motorisert linse også, men dette fjerner jo egentlig nesten all grunn for og kjøpe en vw95.
    Er vel også noen som så smått hvisker om en 4k projektor fra Sony til under <100k, men jeg tror dette er et år eller to unna.

Jeg tror uansett de har noe på tapetet for i år så blir interesant og følge med
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte selv CRT projektor før og gikk over til JVC HD1 når den kom for en del år siden. Har siden holdt meg til JVC modellene da disse har et godt sortnivå uten bruk av variabel IRIS, noe som etter min mening minner litt om det man fikk fra CRT projektorene. Ellers så er det etter min mening litt vanskelig å anbefale projektorer, da man ofte har prefferangser for ønsket bildet, og man kan oppfatte arbeidsprinsipp litt forskjellig. Er man f.eks ømfintlig for viftestøy på full effekt på lampen, så kan vel de Sony modellene som nevnes være bedre valg enn JVC som gjerne støyer mer på full effekt. (kalibrering av farge er en annen ting som skiller disse) Vil derfor anbefale å få testet ut forskjellige modeller og se den projektoren man har lyst på i aksjon , slik at man kan gjøre det riktige valget selv. Brukes et 2,35:1 lerret (buet?) kan linseminne være en nyttig funkjson, men man burde kanskje se på bruk av en anamorpisk linse også, da noen av disse også kan brukes til å skifte mellom 16:9 og 2,35:1 format. Er man vandt med å tweake CRT projektor, kan det være en ide å innføre en Anamorfisk linse i oppsettet også, slik at ikke overgangen til et tweake fritt lampeprojektor oppsett blir for stort...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske kurert for å tweake og skru etter noen år med Barco
    Så det ser jeg som en stor fordel å slippe.
    Har sett litt på anamorfiske linser, men en kan vel få denne tønneformen hvis en ikke har buet lerret, noe jeg ikke har.
    Viftestøy er jo en uting, samtidig er jeg opptatt av godt sortnivå, så JVC har sikkert noe for seg på den fronten.
    Vet ikke hvor god for eksempel VW95 er på sortnivå i forhold til JVC sine i samme prisklasse.
    Og hvilke som er best ved bevegelser/panoreringer i bildet.

Må sikkert ta meg tid til å reise et sted å få testet ut forskjellige projektorer.
    Er tross alt en del penger som skal brukes, og har lyst å slippe å bytte/oppgradere etter bare noen timers bruk.

Føles som 4K teknologien enda er litt for fersk å satse på.
    Virker som vi står i et skille der det kommer billigere og bedre løsninger i løpet av kankje bare 1-1,5år.
    Og ikke minst at kildematerialet blir tilgjengelig.
    Samtidig så hadde sikkert en projektor som VW1000 holdt i mange år uten at oppgraderingstrangen ble for stor.

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av projektor

Sitat Opprinnelig postet av tors
    Hei!
    Lite aktivitet på meg her på forumet de siste årene.
    Men i anledning av at jeg nå bygger ny hjemmekino, vil jeg ha litt råd før jeg går til innkjøp av ny projektor. Har kjøpt inn et 2.35:1 DreamScreen lerret på 2,66m bredde. Kommer til å være 3m til første rad i hjemmekinoen.
    Vil da ha en projektor med minne på zoom, godt sortnivå og gjerne 3d.
    Har fra før bare hatt BARCO rørprojektorer, så er litt i tvil om hvor gode de nye digitale projektorene er i forhold til de gamle kjempene. Få andre som driver seriøs hjemmekino her ( bor i Florø på Vestlandet) så får ikke prøvd noen heller.

Nå har jeg ikke noe hast med å kjøpe de første månedene.
    Går litt tid før kinoen er ferdig, men vil forberede meg best mulig før et innkjøp.

Sony sin VW1000ES nå til ca 150tusen nkr, hadde vært en drøm.
    Men prisen virker litt avskrekkende. Noen som vet hva som er i emminga av nye projetorer? Hører at det kanskje kommer en arvtager etter VW95 i nær fremtid.
    Vil den komme i år?

Dagens digitale projektorer fra prisklasse ca 15000 og oppover er en (NO MACHT mot CRT) Det eneste som en Crt kan hevde seg mot en digital er total nedslokking i bildet, da med ingen info. Dette skyldes at fossforet i in crt klarer å gi ut bildeinfo uten å lyse opp resten av bildet, ved sort bakgrunn. Med en gang det er litt lys i totale bildet blir en digital mye mye bedre. Hvis du skal ha en god projektor som du virkelig vil se forskjellen anbefaler jeg en Sony HW50 eller en JVC x55.
    Jeg har testet flere projektorer imot en CRT som også er moddet til nye standarder med 16/9 rør. Det har ikke vært 1 digital som jeg har testet som ikke har vært MYE bedre på det totale bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo riktig oppløftendes ut.
    Forventer jo en viss forbedring fra CRT opp til dagens teknologi.
    Men i mylderet av gode produkter er det lett å gå seg litt bort.

Er iallefall ute etter en projektor med minne på zoom slik at jeg slipper å gjøre noe manuelt ved skifte av format.
    Tror jeg også vil prøve å greie meg uten anamorfisk linse.

Har jo lest gjennom en del tråder både her på forumet og andre steder for å finne ut hva som er mest hensynsmessig for det rommet jeg skal ha den i,
    men er jaggu ikke lett å bli helt klok på ting.

Rommet blir helt svart i front med full lyskontroll, og vil sikkert kjøre med det hvite lerretet som fulgte med Dreamscreen.

En JVC X35 kombinert med en Lumagen Radiance Mini høres ut som en grei løsning.
    Hvordan er bildet ved raske bevegelser på X35?
    Har hørt bildet faller litt sammen på JVC ved rask panorering.
    Er dette noe Lumagen kan ordne opp i også, i tillegg til fargekalibrering?

Vil en Sony VW95 være bedre enn JVC/Lumagen comboen i mitt oppsett?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan også skrive under på at det er en stund siden de gode digitale projektorene tok over tronen. For fire år siden hadde jeg valget mellom Barco reality 909 med bra rør og Sony VW60. Jeg hadde tilgang på 3 stk av de store beista. Før det hadde jeg hatt mye CRT. Jeg endte opp med VW60 og har ikke angret en dag etterpå. Alle projektorene som så langt har blitt nevnt kommer du til å bli fornøyd med uten tvil. Hvem man liker best har med preferanser å gjøre. Nå har ikke jeg fått sett HW50 men de andre har jeg sett. Av de hadde jeg valgt VW95. Har man penger til VW1000 er jo den i en klasse for seg selv, har sett den hos Andreas og det er det beste jeg har sett av hjemmemaskiner.

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tors
    Høres jo riktig oppløftendes ut.
    Forventer jo en viss forbedring fra CRT opp til dagens teknologi.
    Men i mylderet av gode produkter er det lett å gå seg litt bort.

Er iallefall ute etter en projektor med minne på zoom slik at jeg slipper å gjøre noe manuelt ved skifte av format.
    Tror jeg også vil prøve å greie meg uten anamorfisk linse.

Har jo lest gjennom en del tråder både her på forumet og andre steder for å finne ut hva som er mest hensynsmessig for det rommet jeg skal ha den i,
    men er jaggu ikke lett å bli helt klok på ting.

Rommet blir helt svart i front med full lyskontroll, og vil sikkert kjøre med det hvite lerretet som fulgte med Dreamscreen.

En JVC X35 kombinert med en Lumagen Radiance Mini høres ut som en grei løsning.
    Hvordan er bildet ved raske bevegelser på X35?
    Har hørt bildet faller litt sammen på JVC ved rask panorering.
    Er dette noe Lumagen kan ordne opp i også, i tillegg til fargekalibrering?

Vil en Sony VW95 være bedre enn JVC/Lumagen comboen i mitt oppsett?

Har testet de fleste nye jvc modellene mot epson sine modeller og Sony sine modeller. Jeg selv er fan av FI og føler at jvc har det desidert uroligeste bildet i bevegelser. Sony sine modeller fra hw50 og oppover er de jeg synes side by side sammenligning er klart best.
    Skal du ha linseminne så må du jo opp til VW95, eller vente å se om det kommer noe nytt som blir en mellomting mellom hw50 og vw95.
    Prislappen teller jo også. Jeg anbefaler hvit lerret til deg hvis du har god lyskontroll, men grått er ikke dumt det heller, du lurer øyet ditt til bedre dynamikk hvis lyskontrollen i rommet ikke er så bra. Har selv dnp supernova core2 nå som er etter min mening helt rått.
    Valget du tar på projektor bør være etter lommeboka og bruken.
    Ønsker du god 3D så er Sony hw50 helt rå men da minus linseminne.
    Men jvc modellene har jo etter min mening tragisk 3D.
    Vw95 har jo flott 3D også men hw50 har mere av ny teknologi som faktisk gir et fantastisk bilde til prisen. Klarer du deg uten linseminne så klart klart valg hw50 mot noen annen projektor i denne og neste klasse.

ADMIN edit: "reparert" quote

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •