Ny prosjektor, valgets kvaler :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny prosjektor, valgets kvaler :-)

Hei, må skaffe meg en ny prosjektor siden den gamle (Sony Vpl-hs20) sluttet å virke i dag.
    Rommet jeg har er ca 5x3,5x2.15 meter (lxbxh), og har hvite vegger. Full kontroll på lys inn i rommet. Lerret av typen Grandview, hvitt og ca 220cm bredt. Avstand i dag fra lerret til prosjektorlinse er 365 cm ( der er nemlig dagens feste og ledninger som jeg håpet å kunne fortsette å bruke).

Har vel sett for meg å bruke ca 10-15000 på ny +-.
    Den som virker mest fornuftig er vel Sony sin HW30 med evt proffkalibrering (om det virkelig trengs/anbefales), MEN den ser jo ut til å være litt gammel etterhvert, så kanskje det er noen andre som er bedre, eller er det noen nye modeller rett rundt hjørnet?
    Skal kun brukes til film og hovedsakelig 2D.

Håper mange gode innspill her :-)

Mvh
    Roar
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 100" lerret (220 bredde) og god lyskontroll, er det få projektorer som kan hamle opp med HW30. I sin prisklasse har den ingen konkurrenter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Gorm.
    Vil du si det har mye for seg å oppgradere lerretet før kalibrering, eller vil et særlig bedre lerret bli uforhåndsmessig dyrt?
    Blir litt slik som 3 for syken båtfolket har :-), men om du mener lerret jeg har er bra nok så legger jeg heller pengene i ny Blue Ray spiller :-)

Roar
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at rommet ditt reflekterer mye lys, vil et grått lerret være en mye bedre investering enn en ny bluray-spiller. Gitt at du har ett eller annet som kan spille av bluray-plater i dag selvsagt

En grå duk, vil gi deg en mye bedre opplevd bildedynamikk
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med tanke på at rommet ditt reflekterer mye lys, vil et grått lerret være en mye bedre investering enn en ny bluray-spiller. Gitt at du har ett eller annet som kan spille av bluray-plater i dag selvsagt

En grå duk, vil gi deg en mye bedre opplevd bildedynamikk
    100% enig med Gorm her! Grå duk er bedre invistering enn blurayspiller med mindre du ikke har noe som kan spille bluray

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Har selvsagt Blue Ray spiller, men den mangler 3D, skulle ordlagt meg bedre :-)
    Men som skrives i flere tester er grå duk killer for 3D filmer pga lysstyrken, eller?
    Kan den settes opp kalibrert for begge typer Duk, i tilfelle jeg bytter senere, eller er det snakk om sende inn igjen for ny kalibrering da?
    Hvilken fornuftig duk i grått anbefaler dere i såfall (Rammespennt)?

Roar

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok ta dette valget før du vurderer kalibrering

Når det gjelder lerret, så velg noe med gain i området 0,8 til 1,0
    Og vurder for all del ikke større lerret, om du går for et med grå duk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Tror nok jeg får nøye meg med det lerretet jeg har pr i dag, da prosjektor med oppsett og utstyr kommer på i overkant av 20'.
    Nytt lerret vil fort komme opp i 5-6' ekstra.

Roar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei (Gorm),
    Vil det være en god løsning om jeg tok å hang opp 3 meter med Scenemolton på hver side fra lerretet og bakover? Dette vil være et akseptabelt kompromiss som jeg kan gå for om de er noe forbedringspotensial. Dette kan jeg jo montere på skinner så kan de trekkes bakover ved filmfremvisning:-). Det nå vel og være positivt mtp akustikk.
    Dette vil vel i såfall spille inn på tilbakemelding jeg gir når jeg bestiller kalibrering?

Roar

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All maskering hjelper. Jo mindre refleksjoner fra rommet, jo bedre dynamikk på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var bestillingen sendt inn på Sony HW30 :-) :-) :-).
    Kan ikke vente til den blir ferdig for levering :-)
    (Fikk forresten liv i den gamle Sony VPL-HS20. Tror det må være noe problem som oppstår når den har hatt støpselet utkoplet i lengre periode )ferien), for når den har stått i så virker den helt fint. Er det noen som vet om det er en slags minnebatteri/kondensator eller slikt som kan skape problemene? Er jo ellers en god prosjektor på 720 oppløsning i allefall. Kan jo selges om det er et overkommelig problem da det er relativt lav gangtid på den og enda mindre på pærer som sitter i? Kanskje jeg legger den ut på en annen side her inne)
    Nb, må visst snart også oppdatere signaturen min :-)

Roar

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du blir fornøyd. Står i planleggingsfasen selv om jeg skal gå for en sånn en.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var prosjektoren kommet i hus. Ser ut som at jeg kan bruke det gamle takfestet om jeg snur det, så da får jeg kanskje montert den en av dagene.
    Selvsagt har den gamle virket smertefritt etter jeg bestilte denne, men det får så være. Gleder meg til å se Ringenes Herre Triologien i full HD til helgen :-)

Roar

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bblqg99 Vis post
    Da var prosjektoren kommet i hus. Ser ut som at jeg kan bruke det gamle takfestet om jeg snur det, så da får jeg kanskje montert den en av dagene.
    Selvsagt har den gamle virket smertefritt etter jeg bestilte denne, men det får så være. Gleder meg til å se Ringenes Herre Triologien i full HD til helgen :-)

Roar
    Regner med å høre noen ord om inntrykk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da var den på plass. Ikke testet mye, men måtte bare sette på g se litt på Hobbiten. Og den skuffer ikke. Klart og utrolig flott og skarpt bilde. Gleder meg til å få opp Scenemolton duk på vegger, men må kjøpe gardinskinne først :-)

Roar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •