Ny projektor - hva må jeg ha av lysstyrke (HW30ES/TW8100) + maskeringsprosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny projektor - hva må jeg ha av lysstyrke (HW30ES/TW8100) + maskeringsprosjekt

Heisann.

Håper noen kan hjelpe meg litt med tanke på nødvendig lysstyrke og hva som vil fungere i mitt rom.

Har hatt en eldre BenQ W9000 inntil lynet tok knekken på den nå nylig.

For å si litt om rommet så er det 4,50 x 5,70 x 2,40 (LxBxH) med kasteavstand på ca 4,00 til et grått lerret på 90".
    Vegger og tak er (av alle mulig farger...) i eggehvit :-D
    Med andre ord, et fantastisk utgangspunkt for sortnivå :-D
    Kommer riktignok til å i hvert fall få tett opptil 100% lyskontroll mtp lys fra vinduer og dører bare jeg får fikset ferdig med rullegardiner osv.

Slang med et par kjappe bilder for å vise litt.

Kommentarer til bilder:
    Bakvegg
    Bakveggen vil bli i ganske stor grad dekket av mørkere bilder/akustikkpaneler.

Tak / Maskeringsprosjekt
    Har en ide om et lite prosjekt ang sort maskering av store deler av taket. Et nesten 3m bredt felt med sort stoff som kan trekkes fra bokhyller og hele veien over til vinduene. Dette dekker da taket fra lerretsveggen og nesten 3m ut i rommet.
    Skal uansett ha opp takfeste til bakgrunnspapir (2,72m bredde) i forbindelse med foto og tenkte å bruke det for trekke over et midlertidig stoff-tak.
    Noen som har noen tanker om effekten av dette? Altså, har det noe for seg i det hele tatt?

Jeg er på jakt etter en projektor som forhåpentligvis kan gi meg brukbart sortnivå samtidig som den har lysstyrke nok til å kunne være brukbar selv med noe lys i rommet. Skjønner at sortnivået går "åt skogen" når det er lys i rommet, men ønsker at det fortsatt skal være brukbart til å se f.eks. sport.
    Noen forslag til projektor som takler dette?
    Frister med en kalibrert Sony HW30ES, men er usikker på om lysstyrken er tilstrekkelig?? I så fall kanskje kalibrere med to moduser hvis dette har noe for seg? (Da i så fall en for fullt nedblendet og med sort tak, samt en for situasjoner med lys i rommet)

Setter stor pris på all hjelp

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysstyrken fra HW30 holder fint til 90" lerret, så lenge du får maskert vekk lys utenfra

En annen ting. Er det bare bildene det er noe rart med, eller er det fullt av bølger i lerretet ditt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Gorm!

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke svaret ditt men.
    Vil det si at Sony'en gir best resultat i mørkt rom, men ikke fungerer med noe lys da enten utenifra eller i rommet

Ang bølgene som vises på bildene så må det være kamera som gjør noe rart. Det er ørlite bølger som jeg ikke har klart å strekke helt ut enda, men synes ikke i nærheten av så mye i rommet. Skal uansett strekke det opp på nytt for å se om jeg kan få bukt med alle antydninger til bølger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolk det som; HW30 fungerer glimrende på den lerrets-størrelsen, mens ingen projektorer fungerer optimalt i et rom der lerretet ikke er noenlunde mørkt før man skrur på projektoren ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mottatt
    Skjønner at det ikke er optimalt med lys i rommet.

Ser at at jeg forklarte meg ganske dårlig i forrige post

Tanken er å kunne f.eks. se en fotballkamp med litt lys i rommet uten at bildet vaskes fullstendig ut slik som det til dels gjorde med W9000 - altså ikke på langt nær samme krav til kontrast/sortnivå etc som når det skal vises film, men nok til at det er brukbart.
    For å si det på en annen måte - hva taper/vinner jeg på å velge Sony HW30ES med sine 1300lumens kontra Epson TW6100/8100 med 2300/2400 lumens.

Til slutt vil jeg bare takke deg for at du deler så mye kunnskap her, har lest langt og lenge her inne og en solid andel av innleggene kommer fra deg

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det :-)

Det du taper, er nok akkurat det du ønsker skal fungere. HW30 har ikke lysstyrke til å gi bilde med opplevd god "punch", når du setter på litt ambient lys, og skal se fotball. Blir nok litt bedre enn W9000, men ikke noe "giant leap"

TW6100 syns jeg bare du skal glemme i denne sammenlikningen, da den ikke når TW8100 eller HW30 til anklene engang.

Med tanke på ønsket om mer punch/trykk i bildet, kan det nok være en god ide å vurdere TW8100 nøye. Den har jo, i tillegg til lysstyrke i "bøtter og spann", også veldig bra interpolering, og det er jo gull å faktisk kunne følge ballen i spillet :-)
    Kontrastmessig er ikke TW8100 så langt unna HW30. Sortnivået er selvsagt ikke like bra, da det generelle lysutbyttet er høyere. TW6100 har til sammenlikning rundt en sjettedel av grunnkontrasten til de to andre. Med andre ord, den har ikke noe sortnivå i det hele tatt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er i hvert fall 6100 strøket fra listen.

Stemmer det, som de skriver om TW8100 i denne omtalen fra projectorreviews.com at lysstyrken dropper helt ned til ca 678 lumens i "beste modus" etter kalibrering?

Hvis dette stemmer sånn nogenlunde og jeg ikke er helt på bærtur med hvordan jeg tenker burde dette gi meg ganske fornuftig lysstyrke til mitt rom og utstyr.

Jfr. Best Mode (Lamp Low) og Best Mode (Lamp High).
    I Best Mode (Lamp Low) = Eco-mode beregnet jeg 30% mindre lysstyrke enn normal

Sånn det ser ut for meg da (hvis jeg har tenkt riktig da), så ender jeg opp med (med TW8100) en fornuftig lysstyrke på ca 16-17 fL i beste modus ved 2D film. Noe som vel burde kunne gi greit sortnivå?
    Videre vil jeg ha masse lysstyrke å gå på for sport ol. med noe lys i rommet og ikke minst ved 3D.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det projectorreviews skriver er bare tull. Man taper minimalt med lys ved riktig kalibrering. I forhold til projektorens totalt uinteressante "dynamic mode", taper man selvsagt en del lys, men TW8100 har fortsatt veldig høy lysstyrke etter kalibrering. Fra ukalibrert "Natural mode", til kalibrert utgave av samme modus, vil jeg anslå at man kanskje taper noe få prosent. Det kommer selsagt også an på hvilket mål man har med kalibreringen (maks sortnivå eller lysstyrke/punch)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det projectorreviews skriver er bare tull. Man taper minimalt med lys ved riktig kalibrering. I forhold til projektorens totalt uinteressante "dynamic mode", taper man selvsagt en del lys, men TW8100 har fortsatt veldig høy lysstyrke etter kalibrering. Fra ukalibrert "Natural mode", til kalibrert utgave av samme modus, vil jeg anslå at man kanskje taper noe få prosent. Det kommer selsagt også an på hvilket mål man har med kalibreringen (maks sortnivå eller lysstyrke/punch)
    Kan man skru ned lysstyrken på slike projektorer?

Jeg har PJ med 1000 lumen på 106" og jeg syns det kan bli i overkant skarpt på lyse bilder. Jeg lurer da på hva 2400 lumen gjør. Sveisebriller?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Crap! Jeg som trodde jeg hadde alt på stell også

Hva tror du om målingene de har gjort på de "brukbare" modusene før kalibrering?

Sitat Opprinnelig postet av Projectorreviews
    First, measurements "right out of the box":

Lumen Output and Color Temp at 100 IRE:

Dynamic= 1890 @ 6702
    Living Room= 1473 @ 8088
    Natural= 804 @ 7132, 572 in Eco lamp mode (default)
    Cinema= 804 @ 7041, 572 in Eco lamp mode (default)
    THX= 804 @ 7012, 572 in Eco lamp mode (default)
    Hvis de stemmer sånn nogenlunde går vel regnestykket ved bruk av Eco-mode opp allikevel.
    572 lumen minus noen få prosent tap ved kalibrering resulterer i ca 19fL = 65 nits (iflg samme kalkulator som tidligere.)

Ang. kalibrering
    Jeg tenker som så at det må være fornuftig i mitt tilfelle og velge kalibrering for sortnivå, da det viktigste for meg bildekvalitetsmessig er 2D film i mørkt rom. Med lys i rommet får det jo ikke blitt supert uansett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor de ikke har målt Naural med full spenning på lampen. Den kan kalibreres perfekt både med full- og redusert spenning på lampen. Vil tippe den med full spenning havner over 1100 lumen etter kalibrering

Er jo ingen sak å kalibrere både dag- og nattmodus på denne
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor de ikke har målt Naural med full spenning på lampen. Den kan kalibreres perfekt både med full- og redusert spenning på lampen. Vil tippe den med full spenning havner over 1100 lumen etter kalibrering

Er jo ingen sak å kalibrere både dag- og nattmodus på denne
    Kanskje ikke så dumt det, altså å kalibrere for både dag- og nattmodus.
    Antar da at nattmodus vil si at det kalibrers for best mulig sortnivå, mens dagmodus for lysstyrke/punch?

Det er vel ikke noen risiko for at den kan blir for lyssterk selv i nattmodus og evt. eco-mode i mitt oppsett?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To modus er et must i typiske "stue-kinoer", altså lyse hjemmekinoer, med risiko for lys-lekkasje fra utsiden eller tilstøtende rom

Er ikke noe risiko for at den blir for lyssterk. Om du syns du mangler noe på sortnivå, så er det bare å aktivere den dynamiske irisen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang, tusen takk for all hjelp Gorm!

Du får snart en projektor med mitt navn på til kalibrering - da med to moduser

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •