Er denne stua egnet for projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Er denne stua egnet for projektor?

Jeg ønsker å hive TV-en inn på gjesterommet, og heller ha større bilde på lerret i stua. Utfordringa er, som for en del andre, at stua er et allrom med lyse vegger og mye vinduer. Mitt spørsmål er:

Vil det funke greit med (riktig) projektor og lerret, eller er dette helt dødfødt?

Stua er relativt stor, med ca. 6 meter fra sitteposisjon til lerret, og har vinduer på to kanter. Gulv er matt eikeparkett, tak er halvmatt eggehvit, og alle de nærmeste veggene er matt lys grå (S-1500N). Vinduer kan kun i begrenset grad (i beste fall med persienner e.l.) lyskontrolleres. Oppheng av mørke plater e.l. blir ikke aktuelt.

Jeg legger ved en liten skisse som viser rommets utforming. Blått indikerer vinduer.

Er dette verdt å planlegge nærmere, eller er rommet så dårlig egnet at jeg like godt kan stoppe prosjektet først som sist? :-) Jeg er selvsagt innforstått med at sortnivå, kontrast osv. vil bli skadelidende sammenlignet med et mørkt og lyskontrollert rom. Jeg kan leve med (og forventer) svakere sortnivå og generelt redusert bildekvalitet, men spørsmålet er mer om dette vil bli så dårlig at det ikke er verdt å bruke tid og penger på. Mine krav er som dere forstår langt unna entusiastnivå, og jeg er ute etter om dette kan bli "greit nok" for en som ser en film eller tv-serie i ny og ne.

Jeg har sett på Sony HW30ES som en start, men vet ikke hva som eventuelt kan egne seg. Denne ligger i øvre prissjikt av hva budsjettet tillater.

Jeg er opptatt av best mulig bildekvalitet i 2D (under forholdene), lavt støynivå, og størst mulig bilde (tross rommets begrensninger). Jeg er lite opptatt av bildekvalitet i (og i det hele tatt mulighet for) 3D. Innholdet som vises vil være film, tv-serier og kanskje et ps3-spill i ny og ne. Bruk blir i all hovedsak på kveldstid; når det er sol ute er det mye annet moro å finne på.

På forhånd takk for svar!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vinduet til høyre for lerretet må maskeres, og det holder ikke med persienner. Får du ikke maskert dette, slik at det ikke slipper lys inn direkte på lerretet, så er nok hele projektor-prosjektet dødfødt. Med mindre du bare ser TV/film etter at det er mørkt ute da?

Alternativt kan du gi blaffen i alt som minner om sortnivå, og gå for en projektor med mye høyere lysutbytte. Personlig ville jeg nok da heller foretrukket et TV-apparat
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Här blir det omöjligt med brukbar bild utan att du maskerar fönstren. Jag tippar på att verandan är mot syd? Då blir det totalt omöjligt på dagtid.

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke bestride din kunnskap her Gorm, da den ligger langt foran min egen.

Men tror nok du har mye strengere krav til hva som er godkjent en den vanlige mannen i gata. (Ser på meg selv som en av de når jeg sammenligner meg med enkelte her på bruket)

Jeg har projektoren i stuen og har to vinduer på siden. På dagen når solen står opp er det helt dødfødt.

Men når solen går ned får jeg VIRKELIG god følelsen når jeg setter på en god film. Selvom et maskert rom uten tvil hadde gjort det mye mer sexy

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke klart å kose meg med projektor bilde i den stuen der men med utsagn som "Jeg er lite opptatt av bildekvalitet" så er det vel bare å kjøpe en projektor da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar så langt!

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med mindre du bare ser TV/film etter at det er mørkt ute da?
    Projektoren vil i all hovedsak brukes etter at solen er gått ned, altså fra lett skumring og utover. Men mørkt ute vil det helt sikkert ikke alltid være. Når sola står på vil ikke projektor være i bruk (eller brukbar ).

Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Jag tippar på att verandan är mot syd? Då blir det totalt omöjligt på dagtid.
    Verandaen på høyre side av skissa (der det er mest vinduer) ligger mot vest, og en bygård rett over gata skygger for sola fra tidlig kveld midtsommers. Etter kl 19 er det ingen sol inn i stua.

Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg hadde ikke klart å kose meg med projektor bilde i den stuen der men med utsagn som "Jeg er lite opptatt av bildekvalitet" så er det vel bare å kjøpe en projektor da.
    Der tror jeg du leste litt kjapt (og jeg skrev kanskje litt uklart). Jeg er opptatt av under forholdene best mulig bildekvalitet i 2D, men bryr meg fint lite om 3D.

Det jeg tar fra svarene så langt er:
    - Jeg har fått bekreftet at rommet er relativt dårlig egnet. Høy lysstyrke blir antakelig viktig hvis man skal videre med dette
    - Stereo Light har projektor i et lignende rom, og virker likevel å ha glede av det

Jeg har nå følgende spørsmål:
    - Gitt at projektor benyttes etter at sola er borte fra stua, finnes det modeller som kan gi akseptabelt resultat i dette rommet? Samme spørsmål for lerret.
    - Skaper planlagt lang avstand fra projektor til lerret (tilsvarende 6 meter fra sitteposisjon) utfordringer mht. lysstyrke? Bør man heller redusere denne ved alternativ plassering?
    - Ref. over, er kanskje veggen til høyre i skissen (vestveggen, nær sofaen) en bedre plassering av lerret? Mindre plass til lerret, men på den annen side sitter man nærmere og får mindre lys fra vinduer rundt.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo absolutt ikke umulig og kose seg med en projektor her, men tror nok du kunne ha tjent mye med noen lys-tette gardiner til vinduene.

Det er jo også mulig med dagslys lerret, men disse koster jo som regel et lite hjemmekino budsjett alene....
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å skaffe seg noen lystette rullgardiner til å dekke vinduer og verandadører. Jeg fant passende rullgardiner hos den lokale Kid butikken til en rimelig pris.

Edit: To tanker
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •