Kontrast: LCD Projektor og LCD skjerm.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Blodpudding sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kontrast: LCD Projektor og LCD skjerm.

Jeg har en LCD pc skjerm hvor kontrast er oppgitt til 500:1, jeg vurderer å kjøpe en brukt Panasonic AE300, kontrasten til denne er oppgitt til 800:1. Kan dette sammenliknes? Kontrasten på LCD skjermen er grei nok.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig og sammenlikne de to.
    Kontrastratio er forskjellen mellom det lyseste og mørkeste et display kan vise.
    Prosjektoren vil ha kraftigere lys og dermed lysere hvit. Sortnivået til en prosjektor avhenger veldig av lyset i rommet og refleksjoner fra vegger. Mens sortnivået på en monitor ikke påvirkes i samme grad.

Hvis du har mørke gardiner og forholdsvis mørke vegger er jeg sikker på at du ikke vil bli skuffet over projektoren, særlig hvis dette er din første storbilde opplevelse 8)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvordan de fysisk måler kontrast forhold hos projektor og LCD skjerm produsentene?

En projektor burde vel også bli målt ut i fra et projisert bilde med et standarisert referanse oppsett for lerret og rom refleksoner.

Verdier som 2000:1 synes jeg virker litt kunstig for en fysisk gjennomsnittelig målt verdi på en DLP projektor, 1923,8:1 for eksempel hadde vel vært en mer vanlig målt verdi i praksis

Det ser kanskje ikke så fint ut i en salgs brosjyre med 1923,8:1 da. :wink:

Pæras lys styrke reduseres jo ofte med rundt 20% de første 1-200 timene, for så å ligge på rundt 80% frem til mot slutten av levetiden da den faller kraftig igjen.Får dette noen praktisk konsekvens for kontrast nivå verdiene og film opplevelsen.

Har lest en plass at det menneskelige øye har en oppfattelses evne innenfor 100:1 når det gjelder kontrast, og man bruker en iris funksjon med størrelse på pupillen for å tilpasse lysmengde og derfor kan oppfatte større kontrast enn 100:1 i et bildet, eller situasjoner med høy kontrast.
    Kanskje iris funksjonen i de nye LCD projektorene spiller på lag med øyets konstruksjon.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •