Tips til projector og stativlerret rundt 12-15k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til projector og stativlerret rundt 12-15k

Har bestemt meg for at bildestørrelse vil telle mye i min nye hule. Og ønsker derfor å gå på med en projector.

Men dette er et helt ukjent område for meg da jeg de siste årene her drevet på med 2 kanals lyd og hatt flat tver.

Jeg ønkser å ha et bilde på 92" da jeg tror det vil bli passe i rommet. Sitteavstand fra sofarygg til lerret vil være fra 270cm til 325cm. Har litt å gå på i lengderetningen.

Rommet er bra lystett, da jeg har blendegardiner og lystette ardiner uten på der igjen. Vegger og tak er hvite, men er stort sett dekket av burgunder akkustikkplater.

Pga skråtak så kommer jeg til å satse på lerret på stativ, noe ala dette;
    Tripod Screen - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

må ikke vere akkurat dette lerretet, men en slik løsning er det jeg ser før meg, da jeg ønsker å kunne pakke bort lerret når det ikke står film på menyen.

Rommet er akkustisk sett og interiøret er plassert med tanke pålyd i 2 kanaler som er og vil være det som er det viktigeste for meg. Men vil ha mulighet til å se en film innimellom. Hadde tenkt å gå for tv, men har nå bestemt meg for lerret.

Så, jeg ser for meg å bruke ca 15.000kr tilsammen på projector og lerret. 3d er viktig for meg, da det rett og slett er synnsykt morsomt når det fungerer.
    Lerret må stå på stativ og projector vil bli plassert i en hylle som går fra gulv til tak, men regulerbare hylle.

Hviken projector ville du gått for og hvorfor? Er det lerretet fra Ljudia et ok lerret, eller kjenner du til noen andre som har samme løsningen.

Håper på mange svar her.

Mvh Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm

Mange som har lest her, men lite svar. Kanskje et vanselig spørsmål å svare på....?
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på budsjett og 3d, tenker jeg først på epson tw6100 eller liknende til ca 10k + lerret.

Kjenner ikke til ljudia lerret, men er selv meget fornøyd med mitt 90" tusen kroners lerret fra komplett, så om det er laget for formålet så er det nok bedre enn ikke noe.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal plassere projektoren i en hylle, må du nødvendigvis gå for en med lens-shift. Da er jeg redd budsjettet ditt ikke holder. Du havner eventuelt på rundt 16K for projektoren alene
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dersom du skal plassere projektoren i en hylle, må du nødvendigvis gå for en med lens-shift. Da er jeg redd budsjettet ditt ikke holder. Du havner eventuelt på rundt 16K for projektoren alene
    Selv om den hylla er justerbar med innleggsplatene i høyderetningen?

Mvh Peter

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du plassera pj der du vil/må ha den, treng du ikkje lens shift.

Epson er vel eit godt valg til ca. 10 000kr i eit forholdsvis lyst rom. Du bør vel helst ha grått lerret med lyse veggar og tak, pga svartnivå. Men dette kan Gorm mykje meir enn meg om.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektorerer uten lens shift har som regel fastlåst oppkast vinkel, DLP projektorer kaster ofte så bunn av bilde havner 15-20cm over linsen avhengig av kaste avstand.

Er ikke helt sikker men LCD projektorer pleier og kaste rettere.
    Om du skal montere på hylle så bør denne da være omtrent oppe under taket og pj må da legges opp ned så kastet kommer nedover istedet for opp, og siden de er bygd for og henge opp ned og ikke ligge opp ned på en hylle så kan man konstruere en liten 'vugge' på hyllen så selv om projektoren er litt avrundet i toppen så kan den ligge i vater og ikke aktivere diverse topp monterte knapper.

Men det aller enkleste er og feste i taket.
    Jeg hadde selv min Optoma liggende på ei tak hylle med to bok stabler fungerende som ei vugge og hver gang noen gikk forbi hylla rista bildet 10cm i alle retnninger, var bare for ei uke men det er gull verdt og ikke trenge og liste seg på rundt projektoren :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde heller gått for nedtrekkslerret som du henger i taket! du slipper du og pakke det helt vekk hver gang men bare rulle det opp i kassetten

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    hadde heller gått for nedtrekkslerret som du henger i taket! du slipper du og pakke det helt vekk hver gang men bare rulle det opp i kassetten

Har ikke plass i taket til større lerret en ca70" pga skråtak. Så det er helt uaktuellt.

Får dra å høre i butikker og se om de har noen forslag der.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Selv om den hylla er justerbar med innleggsplatene i høyderetningen?

Mvh Peter
    Ja, selv om hyllene er justerbare. Med mindre du setter en hylle høyt oppe, og så legger projektoren oppned på hyllen. Det er ikke en god løsing, for da har du ingen føtter til å justere kastevinkel med. Måtte være om du monterte en hylle opp mot taket, og så skrudde et takfeste i underkant av hyllen?

Lens-shift vel eneste fornuftige løsing.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med BenQ W1070 (kr 6999,- på AVShop)?
    Etter det jeg har lest av anmeldelser (og forumposter på avsforum) er dette en veldig lyssterk PJ, som i tillegg til å ha gode farger og utrolig bildekvalitet i forhold til pris, gjør en veldig bra jobb med 3D materiale. I tillegg har den vertikal lens-shift. Sortnivået skal visst være helt OK.

Så vidt jeg har fått med meg, er det imidlertid ikke tidenes mest plasseringsvennlige PJ. Med et 92" lerret, må avstand fra lerret til PJ være rundt 3 meter (med 1.3x zoom) i følge BenQ's kalkulator. Ta en titt her!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Lens-shift" på denne begrenser seg å flytte bildet mindre enn 5 cm vertikalt. Den kaster fortsatt hele bildet ut over linsen, og må henges opp i takfeste. Eventuelt må den plasseres svært lavt, altså under nedre kant på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, sant nok at lens-shift på W1070 er ganske begrenset, men det er vel bedre enn ingen ting (dog kanskje ikke for trådstarter i dette tilfellet)? Og i den prisklassen så er det vel få, om ingen, andre PJ'er som har noen form for lens-shift.

Noe off-topic, men har W1500 samme begrensede lens-shift?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.
    Men til forskjell fra W1070, trenger man ikke trenger verktøy for å justere på W1500
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •