Første prosjektor til liten stue (hjelp).

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første prosjektor til liten stue (hjelp).

Hei. Jeg har sett litt i forumet her noen dager nå og vet ikke helt om jeg blir klok på prosjektorer.

Jeg ønsker meg en prosjektor med makspris på 11000 kr (var først bestemt på 6000), og er rett og slett ikke i stand til å ta et valg. Stuen min er ganske beskjeden med sine 20 kvm og avstanden mellom sofaveggen og lerretveggen er ca 4 meter. Hele ene veggen består av store vinduer og en glassdør, men har mulighet til å trekke for gardinger og anskaffe persienner slik at rommet blir mørkt. Tenkte å kjøpe et lerret med stiv ramme på 90" (kan nesten ikke ha større da døra blir i veien).

Det jeg er usikker på er hva slags teknologi jeg skal gå for og om jeg trenger short throw prosjektor eller ikke. Jeg har hele tiden hørt mye bra om DLP med god pixel-tetthet osv, og at LCD kan få noe uklarere bilde og innbrenning på linsa (?).

Jeg skal bruke prosjektoren som en erstatning for vanlig tv, og det innebærer da blant annet blue-ray filmer og xbox. 3D er overhodet ikke viktig.

Jeg har sett på både Acer K750, BenQ W1080ST og InFocus IN3118HD, som er ganske forskjellige prosjektorer. Ville dere gått for noe helt annet? Hva får jeg mest ut av for pengene, og er short throw noe jeg i det hele tatt trenger?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Du trenger ikke en short-throw projektor med den kasteavstanden du har tilgjengelig.
    Innbrenning på dagens LCD-projektorer er også et ikke-tema, noe som gjør projektor-utvalget større for din del. Om du likevel er oppsatt på DLP-projektor, så er nok BenQ W1070 et bedre valg for deg enn de du lister opp. Du bør også vurdere Epson TW6100.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke oppsatt på hverken det ene eller andre egentlig. Så lenge jeg er sikret et godt nok bilde på et 90" lerret til å spille xbox og se film uten å bli flau over bildekvaliteten så er målet nådd. Det later jo til å være noe småplukk med alle projektortypene, så sånn sett er det åpent løp.

Jeg har sett på W1070 og den er definitivt et valg, men hva tror du sammenlignet med Optoma HD25? Er forskjellen så liten at det å betale ekstra for sistnevnte blir unødig?

Eller så har jeg funnet en Mitsubishi HC4000 til 7000 kr som er 1 år gammel og akkurat skiftet pære (mistenker billigpære fra ebay). Risky, eller verdt det?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag kom från hd20 som är föregångaren och har nu w1070. Skillnaden är inte väldigt stor i bildkvalitet ut av box med få justeringar, men w1070 har en fungerande cms som gör att du får ut väldigt bra bild för pengarna. Problemet för dig och w1070 är kastlängd. Säg 3.70 mellan objektiv och lerret så är den minsta bild du kan få 100" . Antingen måste projektor fram en halvmeter eller större lerret krävs.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt W1070 fremfor HD25, vurdert opp mot bildekvalitet.
    Mitsuen ville jeg ikke kjøpt om det er uoriginal lampe. Med original lampe er den sikkert et OK kjøp
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •