Total forvirring - Kjøpe Sony HW-50, 2.35:1, lerret og linse ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Total forvirring - Kjøpe Sony HW-50, 2.35:1, lerret og linse ?

Jeg skal til å bygge kino i kjelleren og har siktet meg ut Sony's HW-50. Jeg prøver å lese meg opp på dette, men kjenner jeg til tider bare blir mer forvirret... Spørsmålene som står igjen etter lesing opp og ned er.. siden HW-50 har manuell zoom og focus hva skjer når du skal se 16:9 materiale på 2.35:1 lerrete ? Må en zoome og fokusere linsen på ny for å fylle ut hele lerrete ? Forvirringen ble komplett når jeg fant følgende tekst i et review :

"The Sony VPL-HW50ES does support an anamorphic lens, one feature the lower cost HW30ES does not. The HW50ES provides two anamorphic modes, so you can place the anamorphic lens in front of the projector's lens, and leave it there, allowing for the second mode to correct the aspect ratio when you are watching standard 16:9 or 4:3.

Nederst på siden : Sony VPL-HW50ES Projector SXRD Projector - Physical Tour

Vil det si at jeg egentlig slipper å gjøre noe som helst , og jeg bare kan velge den andre modusen når jeg skal se 16:9 ? Blir jo helst å se film , men vil jo kunne bruke PS3/4 uten å måtte sette himmel og jord i bevegelse..

.. og for de spesielt interesserte så lurer jeg jo fælt på hvordan en anamorfisk linse vil påvirke plassering av pj.. Må jeg lengre frem eller lengre bak eller.. ja ? Kan noen summere dette på en rimelig forståelig måte ?

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det altså slik å forstå at ingen vet dette. Det var kjipt. :\ Får sende en mail til avshop å høre da.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På HW50 må linsen zoomes manuelt, også med scopeoptikk. Du må ha motorisert optikk og minnefunksjon for å kunne gjøre dette fra godstolen. Sony VW95 har dette. JVC også på en del modeller, samt Panasonic AT4000/5000/6000. Sjekk hva Gorm sier i denne tråden: http://avforum.no/forum/digitale-pro...nemascope.html

Skal du først ha anamorfisk linse som er brukandes må du fort opp i 20.000,-
    Eller kjøpe brukt av bra kvalitet. Det er mye dill med disse linsene, du kan fort komme til å bruke tid på fininnstilling hele tiden. Linsene lager også uskarpheter i hjørnene, spesielt på rimeligere modeller. Man mister vel også litt lys, men tjener igjen dette ved å bruke hele bildebrikken. I tillegg må bildet skaleres. Da mister man skarphet.

Mitt råd er som følgende: Dropp anamorfe linser på denne projektoren, og nyt den slik den er på et 16/9 lerret. Hvis du først absolutt må ha scopelerret, og vil ha dette i bra kvalitet, så må du opp i toppklassen både på projektor og linser...

Og plassering av projektor er avhengig av optikk. Da må du inn og lese på hva som er av utstyr hos leverandørene, dette kan sikkert variere en del.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Jeg skal til å bygge kino i kjelleren og har siktet meg ut Sony's HW-50. Jeg prøver å lese meg opp på dette, men kjenner jeg til tider bare blir mer forvirret... Spørsmålene som står igjen etter lesing opp og ned er.. siden HW-50 har manuell zoom og focus hva skjer når du skal se 16:9 materiale på 2.35:1 lerrete ? Må en zoome og fokusere linsen på ny for å fylle ut hele lerrete ? Forvirringen ble komplett når jeg fant følgende tekst i et review :

"The Sony VPL-HW50ES does support an anamorphic lens, one feature the lower cost HW30ES does not. The HW50ES provides two anamorphic modes, so you can place the anamorphic lens in front of the projector's lens, and leave it there, allowing for the second mode to correct the aspect ratio when you are watching standard 16:9 or 4:3.

Nederst på siden : Sony VPL-HW50ES Projector SXRD Projector - Physical Tour

Vil det si at jeg egentlig slipper å gjøre noe som helst , og jeg bare kan velge den andre modusen når jeg skal se 16:9 ? Blir jo helst å se film , men vil jo kunne bruke PS3/4 uten å måtte sette himmel og jord i bevegelse..

.. og for de spesielt interesserte så lurer jeg jo fælt på hvordan en anamorfisk linse vil påvirke plassering av pj.. Må jeg lengre frem eller lengre bak eller.. ja ? Kan noen summere dette på en rimelig forståelig måte ?
    Du kan helt fint bruke en anamorfisk linse med HW50, jeg bruker det selv.

Høyden på bildet er konstant, linsen strekker bilde i side, mens projectoren har en funksjon som strekker bildet i høyde slik at de svarte feltene oppe og nede forsvinner.
    Ved bruk av anamorfisk linse stiller du bare inn bildet en gang for 16:9 (fokus og zoom), så setter du linsen forran.
    For å bytte mellom 16:9 og 2:35:1 må du enten fjerne linsen (manuelt eller via motor) eller du kan la linsen stå forran og bruke en funksjon på HW50 som heter squeeze (da klemmer den bilde sammen slik at du får 16:9 selv om linsen er forran.
    Det skal ikke være nødvendig å stille på fokus, ihvertfall trenger ikke jeg det, det er mulig det kommer litt ann på linsen.
    HW50 støtter ikke anamorfisk strekk i 3D.

Når det gjelder plassering, så er vel lengre bak generelt det beste med tanke på pincushion (det er en forvrengning av bildet som forekommer ved bruk av anamorfisk linse ), se her : http://img225.imageshack.us/img225/7...cushionrd2.jpg
    Dette blir mindre tydelig jo lengre bak en plasserer projektoren, strengt tatt handler det vel om å plassere lysbanen så tett på senter av linsen som mulig.

Du får spørre hvis det er noe mer du lurer på

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig et svar jeg "ville" høre , hehe

Da dukker neste spørsmål opp

Hva slags linse har du , og kjører du 16:9 via squeeze eller tar du bort linsen ?

Jeg tenker selv på denne HD-5000R (AVshop.no / Prismasonic anamorphic lens HD-5000R 1080P Black m/remote) som er motorisert.

Hva slags lerret har du og hvor lang ifra har du PJ ?

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My Five Cents. Hvis du likavell skal svi av 15-20k+++ på linser og slikt ville jeg ventet og sett på hva Sony presenterer på IFA. Jeg er rimelig sikker på at hvis du putter pengene i en bedre projektor vil du få et bedre geometrisk riktig bilde og generelt bedre bildekvalitet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste nettopp de siste sidene av HW50-tråden her på forumet , og det samme blir diskutert der , uten at noen har tro på at sony kommer med noe nytt i år. Kino'en blir nok ikke påbegynt på før SENT i høst , så jeg har det egentlig ikke travelt , men jeg kjenner jeg er ganske "itchy" i "trigger-fingeren"... siden det egentlig ikke er noen konkurrenter, selv innen 30-40k rangen som får samme skussmål som HW50...

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste nettopp de siste sidene av HW50-tråden her på forumet , og det samme blir diskutert der , uten at noen har tro på at sony kommer med noe nytt i år. Kino'en blir nok ikke påbegynt på før SENT i høst , så jeg har det egentlig ikke travelt , men jeg kjenner jeg er ganske "itchy" i "trigger-fingeren"... siden det egentlig ikke er noen konkurrenter, selv innen 30-40k rangen som får samme skussmål som HW50...
    Jeg tenker mer på erstatteren til VW95 som det er sterke rykter om. (den er vel bortimot bekreftet av insidere). Prismessig vil den mest sannsynligvis havne på 50-60. (som tidligere og da er det samme pris som ditt oppsett)

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Jeg tenker mer på erstatteren til VW95 som det er sterke rykter om. (den er vel bortimot bekreftet av insidere). Prismessig vil den mest sannsynligvis havne på 50-60. (som tidligere og da er det samme pris som ditt oppsett)
    50-60k pluss linse.. det er 30k opp i pris.. ?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som var tanken min var at den nye projektoren gir bedre resultat uten linse enn HW50 med linse.
    (spekulasjoner uten å vite hva som kommer)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig et svar jeg "ville" høre , hehe

Da dukker neste spørsmål opp

Hva slags linse har du , og kjører du 16:9 via squeeze eller tar du bort linsen ?

Jeg tenker selv på denne HD-5000R (AVshop.no / Prismasonic anamorphic lens HD-5000R 1080P Black m/remote) som er motorisert.

Hva slags lerret har du og hvor lang ifra har du PJ ?
    Jeg har Prismasonic HD-6000R
    AVshop.no / Prismasonic Anamorfisk Linse HD-6000R 1080P Black m. motorisert heis

Jeg har hatt den linsen du linket til også. Det er ganske stor forskjell på de kvalitets messig, men det er jo også stor forskjell i pris.
    Jeg ble aldri helt fornøyd med HD-5000R, men det skal også sies at den muligens hadde en produksjons feil. Så jeg fikk tradet opp til HD-6000R og den er i en helt annen klasse bildemessig. Har ikke angret et sekund, skarp og uniform.

Grunnen til at jeg gikk for linse (bortsett fra at 2:35:1 er helt konge :P ), er at jeg aldri ville fått den størrelsen jeg har på bildet nå med å zoome.
    Projektoren er ca 3.5m fra lerretet, og bildet er 110" 2:35:1.

Har projektoren i en lys stue med vinduer over alt. Så etter en del research og litt prøving og feiling endte jeg opp med et lerret fra Screen Innovations, et Black Diamond ramme lerret. Det er ganske fantastisk til bruk i lyse omgivelser som jeg har med lyse vegger og masse vinduer. Det er selvfølgelig noen tradeoffs med dagslys lerret, men etter å ha prøvd vanlige gråe lerret og samples fra andre "høykontrast"/dagslys lerret, landet jeg på BD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror han da mener bare projektoren og ikke bruke linse, siden denne har motorisert linse, zoom og fokus. Da kan du lagre innstillinger for 16:9 og 2:35:1, og bytte mellom de med et tastetrykk.

Må kanskje si meg enig med Baronen, at det muligens kunne vært lurt og se om det kommer en arvtager til VW95.
    Hvis du har nok plass til å kunne plassere projektoren langt nok bak så du oppnår den størrelsen du vil ha på 2:35:1 vil du garantert få et bedre bilde enn med HW50 og en "budsjett" linse.
    Men så spiller vel pris også en rolle, det spørs jo litt hva eventuell arvtager til VW95 legger seg på.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, jeg forstår! Så man zoomer bildet størrre en lerretet, slik at de svarte stripene kommer utfor, ja. Hmm..

Hva med HW50 og HD-6000R da , hvis jeg skulle hatt noe "i dag" - er 5000-lisen så dårlig at man bare bør styre unna , er det sånn å forstå ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er riktig, det er det som blir kalt "zoom metoden".

HW50 og HD-6000R går veldig bra sammen. Har ikke noe å utsette på HD-6000R. Den er knallgod, men så koster den jo mer en projektoren også da :/

Vel, som sagt så var det jo mulig min HD-5000R hadde en produksjons feil. Det fikk jeg aldri svar på siden jeg byttet din inn og oppgraderte til HD-6000R.
    Jeg beveget meg også i yttergrensen av kapasiteten til linsen. Så den kunne nok prestert en del bedre om jeg hadde hatt mulighet til å plassere projektor og linse lengre bak.
    Jeg kunne se en forskjell i skarphet når jeg hadde HD-5000R forran HW50, det ser jeg ikke med HD-6000R.
    HD-5000R er nok en god budsjett linse, det er vel ikke så mye annet å velge mellom i den prisklassen.
    HD-6000R er bedre, om det er verdt 15000,- kan bare du svare på, må innrømme at det kanskje er litt rart med en linse som koster mer en projektor...

Kanskje du kan få sett på de linsene hos Avshop hvis du bor i nærheten ?

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor på vestlandet så jeg får ikke sett på noe lisen før jeg tester. Ikke vet jeg om noen som har noe slikt i nærheten heller. Men i og med kinoen ikke skal påbegynnes før til høsten kan jeg vel alltids vente på arvtakeren til VW95, selv om jeg er super-gira på å få opp noe midlertidig... Og pengene brenner helst på kontoen Hehe , det er nok der det største problemer ligger. Da kommer også 16:9 lerretene inn igjen på avshop , så får jeg se hva det blir til..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kommet noe info om arvtageren til HW50, den skal hete HW55 og får chassiet til VW95 med motorisert zoom og fokus (kanskje samme linse også?). Samt mulighet for trådløs overføring av bilde.

Google*Traduction

Hvis du har plass til å plassere deg så langt bak at du kan bruke zoom metoden kan du jo begynne med det og eventuelt kjøpe linse senere om du føler behov for det.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit : Svarte før jeg leste skikkelig.

Hvis HW55 er i ca samme prisklasse og får motorisert optikk er det jo bare å smøre seg med tålmodighet , det så skikkelig lovende ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •