Kjøp av min første prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av min første prosjektor

Hei

Skal nå gå til innkjøp av min første projektor.

Avstand fra vegg til lerret i rommet er 3,6 meter.

Har sett på Epson TW8100/9100W og Sony VPL-HW30AES.

På den avstanden jeg skal plassere projektoren så vil jeg maks få 100" med nesten maks zoom. Slik jeg har forstått det så må jeg måle kasteavstand fra linsa og ikke fra bakkant av projektor? Dette vil gi en kasteavstand på ca 3,1 m.

Sofaen vil bli plassert helt inntil veggen.Tenker da at 100" kan bli litt vel lite? Avstanden fra sitteposisjon blir 1,6 ganger bredden på lerretet. Har sett noen skriver at bredden på lerretet kan være opp til like stor som sitteavstanden. Trives veldig godt med størrelsen som feks Sandnes kino har. (Noen som vet ca forhold mellom sitteavstand og bredde på bilde på kino?)

Med feks BENQ W1500 så vil jeg kunne få MYE større lerret. Feks 120". Er kvaliteten mye lavere på en slik short throw projektor? Hva tror dere jeg vil bli mest fornøyd med? Er og åpen for anbefaling på lerret (Rammelerret)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå för den bästa projektoren du har råd med och eventuellt flytta fram soffan en halvmeter.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca samme sitteavstand som i mitt rom det der, og 100' er mer enn nok størrelse synes jeg. Ved for stort lerret og scener med masse action hvor kameraet hopper, dirrer og beveger seg (typisk en Jason Bourne film) kan det bli slitsomt for enkelte å se på, spesielt om disse ikke er vant til stort lerret.

Har personlig ikke sett noen av de projektorene du nevner, men Sony sine siste modeller har høstet mye skryt. Selv sikler jeg etter en HW50 når den kommer ned litt i pris.

Newcomer Hippo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

avstand til lerret

Hei,
    Du bør gå inn på siden til projectorcentralen.com og beregne hvilken projektor som passer til ditt rom, både når gjelder størrelse på lerret oglysstyrke fra prosjektor. Her får du en veldig god pekepinn på hva som er mulig med hvilken projektor.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...projectorcentral er dessverre ikke verdt stort i så måte da de benytter seg av produsentenes villedende lysangivelser... Sony er f.eks. langt mer edruelige i sine angivelser enn øvrige produsenter. Mulig Gorm har noe mer konkrete tall i så måte...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en brukt Epson EH-TW9000.

Tenkte jeg da kunne montere den opp for å se om den klarer 106" på den avstanden. Plasserer jeg den 6 cm fra veggen så går det akkurat.

Kan da bestille lerret etterpå.

Den er kalibrert mot et grått lerret. Er det da slik at kalibreringen blir ubrukelig på et hvitt lerret?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marvik
    Da ble det en brukt Epson EH-TW9000.

Tenkte jeg da kunne montere den opp for å se om den klarer 106" på den avstanden. Plasserer jeg den 6 cm fra veggen så går det akkurat.

Kan da bestille lerret etterpå.

Den er kalibrert mot et grått lerret. Er det da slik at kalibreringen blir ubrukelig på et hvitt lerret?
    I et nøtteskall ja.

Selvsagt kan du få bra bilde men den kalibrerte modusen blir nok ganske langt på viddene, så må vel foreta noen justeringer, mange vil vel og si at det og bare bytte rommet burde fordre en rekalibrering.

Du kan vel eventuelt bli kjent med projektorern og når det er tid for pærebytte er vel rimeligste løsning og sende til avshop for rekalibrering med ny pære.

Gratulerer med god projektor :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •