PT-AE700 og DVI/HDMI kuttes i topp/bunn!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PT-AE700 og DVI/HDMI kuttes i topp/bunn!!

Heisann!

Da har jeg endelig fått på plass denne og lagt opp 11.5m DVI/HDMI kabel fra PC i 2.etg ned til stua og projektoren... Det funker supert, MEN!!! Det viser seg at projektoren kutter, tror det er, 7 pixler oppe og nede (14 til sammen) og det er fryktelig irriterende. Har sett folk snakke om det på avsforum også.

Så, lurer på om noen har sett noen løsninger på dette? Evt fått bekreftet fra Panasonic at dette er et problem?? Tenker å få sendt noen mailer i løpet av helga og håper noen gidder å svare skikkelig på dette.

Har testet å justere overscan osv i powerstrip men skjer ikke noe på vertikalen....

Litt surt at jeg røsket ut VGA kabelen som jeg hadde lagt opp og la DVI istedet for VGA skal visst ikke ha dette problemet, eller andre tilkoblinger. Men helt utrolig at ikke de skal klare å mappe 1:1 digitalt...

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bilder av hvordan det ser ut? Jeg har akkurat bestillt AE-700, hadde vært kjekt å vite hva man skal lete etter for å finne eventuelle feil...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye å se etter annet enn at du får et svart felt oppe og nede.. Hvis du har koblet til en HDMI/DVI kilde og svitsjer til en annen kilde (som ikke behøver å være tilkoblet) ser du at projektor fyller ut hele bildet (blir høyere). I windows ser du f.eks at startmenyen er klippet i bunnen med DVI som kilde...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et problem med AE700? Noen andre som har merket det samme?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet så har alle som har koblet til digitalt merket dette.. Uavhengig av grafikkort. Muligens er det lagt inn to masker oppe og nede for å fjerne evt grums i nærheten av overscan området fra digitale videokilder, men jeg lurer på om Panasonic har glemt muligheten for å koble til PC... Mest sannsynlig er dette derfor en firmware sak. En bug eller "feature".

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er en firmware-sak kan det jo hende at det kommer en fix for dette? Noen som vet om det er mulig å oppgradere firmware selv, eller om det i det hele tatt kommer noen oppgradering?

Hvordan var det med AE500? Kom det noensinne firmware oppgraderinger til den? På oppfølgingsområdet er det fleste firmaer veldig veldig dårlige. De tjener ikke penger på det og bryr seg derfor ikke. Tror ikke Panasonic er noe unntak.

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror desverre at ikke alle pixelene i 1280x720 matrisen er synlige. Panasonic har maskert vekk noen pixler oppe og nede. Dette gjør at du mangler bunnen at startknappen i WindowsXP. Siden dette er gjort fysisk, kan det heller ikke fikses med en firmware oppdatering.

Dette er ikke noe problem ved filmvisning, men litt irriterende ved databruk.

Det finnes enkelte figurer på Avsforum som får se hele desktopen over VGA-inngangen i 1280x720, og påstår denne er 1:1 pixel-mappet. Det tror jeg ikke på!
    Scaleren i AE700 tar antagelig å resizer bildet for å passe inn i det synlig området. Skaleringen at 720 linjer til ca 706 er sikkert vanskelig å detektere på testbilder slik at de tror at de har 1:1 pixelmapping.

Skal du ha 1:1 mapping i 1280X720 må du leve med litt overscan.

Jeg skal ta et bilde av startknappen når jeg kommer hjem fra jobb, for å vise dere hvor mye dette utgjør.

Geir

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et velkjent problem med Panasonic's senere projektorer. Både 500 og 700 har det samme problemet. 1:1 pixelmapping med hele panelene var ikke mulig på 500'n, og er sannsynligvis ikke mulig på 700'n heller.

Det var i sin tid noen på AVS som moddet en 500 MYE, og de oppnådde tilslutt 1:1 pixelmapping. Men modden var så tung at det ikke egnet seg for folk flest.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette er et velkjent problem med Panasonic's senere projektorer. Både 500 og 700 har det samme problemet. 1:1 pixelmapping med hele panelene var ikke mulig på 500'n, og er sannsynligvis ikke mulig på 700'n heller.

Det var i sin tid noen på AVS som moddet en 500 MYE, og de oppnådde tilslutt 1:1 pixelmapping. Men modden var så tung at det ikke egnet seg for folk flest.

Har lest at 700 hadde problem med overscan på 576p men ikke at det gjaldt andre oppløsninger også. Gjelder dette for 720p og 1080i også?

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jøss, det høres merkelig ut. Syntes helt klart at jeg IKKE mister noe som helst med mitt oppsett.

Bruker DVI rett fra et GeForce6800 kort. Windowslogo'n er perfekt gjengitt nederst i venstre hjørne. Samme resultat får jeg også med bruk av standard VGA-kabel. Kjører XP i 1280X720 60Hz selvfølgelig, rett ut av driveren (ingen inblanding fra Powerstrip).

Jeg hadde sterke planer om bytte til 700 (pga mindre viftestøy), men er en smule forvirret nå

What's up here ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir68
    Jeg tror desverre at ikke alle pixelene i 1280x720 matrisen er synlige. Panasonic har maskert vekk noen pixler oppe og nede. Dette gjør at du mangler bunnen at startknappen i WindowsXP. Siden dette er gjort fysisk, kan det heller ikke fikses med en firmware oppdatering.
    Geir
    Det er ikke noen pixler som fysisk er maskert bort. En ser tydelig at disse linjene er der når en velger en annen inngang (foreløpig uten signal kilde) eller velger testbilder i service-menyen, da ser en disse linjene som en skal.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at 700 hadde problem med overscan på 576p men ikke at det gjaldt andre oppløsninger også. Gjelder dette for 720p og 1080i også?

Det er jo strengt tatt ikke overscan dette er da, men at projektoren ikke klarer å vise perfekt 1:1 pixelmapping vha. hele panelet. Jeg vil tro man får 1:1 pixelmapping om man kjører inn native oppløsning, men da at projektoren fjerner noen linjer oppe og nede som beskrevet.

Bruker DVI rett fra et GeForce6800 kort. Windowslogo'n er perfekt gjengitt nederst i venstre hjørne. Samme resultat får jeg også med bruk av standard VGA-kabel. Kjører XP i 1280X720 60Hz selvfølgelig, rett ut av driveren (ingen inblanding fra Powerstrip).
    Dersom det stemmer er det jo bra

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, slik ser det ut hos meg når jeg kjører 720P/50 fra HTPCen:

AK!!
    Marius69 skrev:
    Jeg hadde sterke planer om bytte til 700 (pga mindre viftestøy),men..
    Han har IKKE en AE700.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK!!
    Marius69 skrev:
    Sitat:
    Jeg hadde sterke planer om bytte til 700 (pga mindre viftestøy),men..

Han har IKKE en AE700.
    Ja, ser man det. Sånn kan det gå når man svarer litt for fort.

Det ser ut til at din AE700 kutter litt av bildet ja Geir... Du har ikke funnet en løsning på det enda? Prøvd flere frekvenser i Powerstrip/Skjermdriveren?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det finnes en løsning håper jeg den kommer fram her...

Til film bruk betyr dette vel svært lite vil jeg tro...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tomle!
    Du har helt rett, og jeg trekker tilbake det jeg sa om maskering av panelet. ops:
    Når jeg går helt inntil, ser jeg noen pixelrader som er tegnet som sort. Jeg la faktisk ikke merke til dem før. Desktopen er så lyssterk at jeg "så" disse pixlene som sorte, og trodde at dette var maskering.

Det er en "Tweak-tread" på Avsforum, hvor en fyr har postet Powerstrip-innstillinger som gir 100% utnyttelse av panelet. Jeg skal prøve disse, men de er desverre for 60Hz, og det vil jeg helst unngå når projektoren kan vise 50Hz.

Geir

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan prøve de samme innstillingene, men bare velge 50Hz isteden. Du kan prøve med 60 og se om dette løser noe, selv om du ikke vil bruke 60Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Powerstrip tweaken gjelder for analog RGB og har ingen effekt på DVI-HDMI. Har så langt ikke funnet noen løsning og har testet mye rart i powerstrip og har foreløpig den konklusjonen at dette er et problem som evt må løses i projektoren.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomle
    Den Powerstrip tweaken gjelder for analog RGB og har ingen effekt på DVI-HDMI. Har så langt ikke funnet noen løsning og har testet mye rart i powerstrip og har foreløpig den konklusjonen at dette er et problem som evt må løses i projektoren.
    Du har nok sannsynligvis rett. Det virker i hvert fall slik, slik du forteller det. Uansett finnes det sikkert ingen enkel løsning, så det er vel bare noe en må leve med. Spørsmålet er om det betyr noe i praktisk bruk? Hva tror du om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr vel ikke all verden, men litt surt tross alt å få klippet 16:9 filmer. Og så har jeg tenkt å bruke projektor litt til spilling på pc og videoredigering så det kan bli litt irriterende...

Har sendt en mail til Panasonic Norge og spurt om dette, de var visst litt usikre på om de kunne komme opp med noe fornuftig svar på hva som er problemet og om det er noen løsning. Men håper de tar seg tid til å sjekke ihvertfall så godt de kan. Skal komme tilbake hvis jeg får noe svar.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •