projektor i stor ljus stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

projektor i stor ljus stue

Hej. Har fått i uppdrag av ett par vänner att försöka hitta en billig projektor pakke, ca 15 för lerret och projektor.

stuen är stor och vitmålad, alltså inte optimalt för projektor men det går heller inte att plassera en tv i stuen så därför är projektor med manuellt eller motorisert lerret enda lösningen.
    Längs ena sidan är det fönster men det är morgonsol så det kommer troligen sällan att bli direkt soljus in.

Lerret kommer att hänga mitt i rummet(enda stället som det går att ha det på) och från vägg till lerret är det ca 4 meter och sen är det ca 4 meter till bakom lerret.

Dom är nog inte så kräsna när det gäller bilden, jag har en gammal tw700 nu och det tycker dom är helt ok. Tw700 klarar dock inte av att lysa upp mitt lerret(106) på dagtid utan att jag måste mörklägga alla fönster och köra på full lampeffekt.
    Jag kör nästan alltid på livingroom och då är db28(enligt spec) och mer än det vill dom inte ha då det börjar att bli störande.

Så finns det några bra lösningar till detta projekt? sett lite på tw3200 men har ingen aning om den klarar att punga ut mer ljus än min gamla tw700?
    Var även inne på epson 5900 men avsaknaden av lensshift skrämmer mig lite.
    Storlek på lerret lär väl bli 77 eller 92 och ser väl för mig att epson borde vara det bästa alternativet eftersom den skall användas till tv och film och då passar deras lampgaranti bra.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson tw6000 eller benq w1070 med dreamscreen dynagrey 77" procurve fra AVshop :-D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går fint ann og få til, kan faktisk komme under 15 laken om du vil og.
    F.eks en benq w1070 og et nedtrekks lerret til tusen lappen fra komplett er mye valuta for penga.

Støy derimot, eneste projektor jeg vet om som skulle klare og gå under 30db og klare seg i en lys stue må være sony hw50 til nesten 30 000, samtlige projektorer under dette særdeles DLP projektorene ligger nærmere 40db enn 25db, og det mest sannsynlig i ECO modus...

Lys: Kontroll er viktig, VELDIG viktig, så dører trengs og kunne lukkes, vinduer bør ha dobbel blending siden lys lekasjer i et lyst rom er mye verre enn i et mørkere ett.

Om disse vennene også ikke er så veldig fanatikere på bilde så hadde jeg heller anbefalt en vegg hengt LED, er det [b]virkelig[\b] umulig og få inn en vanlig tv ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har haft benq i åtanke men vet inte dom sliter med regbue effekten och som du nämner så har den väldigt högt db antal. Tw6100, har den lensshift?

Det går att få en tv, står en liten 40 intryckt i ett hörn idag, men då får man sitta och titta till vänster om man vill sitta i soffan vilket inte alls är optimalt.

Hm inte lätt det här, den dagen som vi flyttar så är tv/bio rummet prio ett

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke umulig og teste det, bare sende de inn på nærmesre hifiklubben for og se på en Optoma eller benq der (de fleste avdelinger skulle ha mulighet for dette)
    Ellers er jo epson tw6xxx trygt valg siden de er LCD projektorer.

Men de har vel ikke lens-shift før tw9000 serien.

Benq w1070 har en meget restriktiv lens shift så det er bare såvidt de klasifiserer til og kunne kalle det det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hur långt i från lerret kan du ha projektoren? Är det allt emellan 2-4 meter eller skall projektoren vara vid väggen bakom soffan? Ergo 4 meter från projektor till lerret? Detta är viktigt och kan sannsynligtvis ta bort BenQ från beräkningen.
    Jag har själv W1070 och den låter mindre än feks Optoma HD20 som jag hade innan. Jag är inte känslig för regnbågseffekter så jag har aldrig sett det, men du borde prova det på hifiklubben där de har flera DLP's.

Den vertikala lenshiften på W1070 kan egentligen bara användas till fininställning, på 3,7 meter justerade jag ca 15-20cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektorn kommer förmodligen sitta på en hylla på väggen som är ca 4 meter från duken. Eventuellt att det skulle fungera med takfäste oxå då takhöjden är ca 230. Har aldrig ägt en projektor utan lensskift, hur knepigt är det att få bilden på rätt ställe, kan man tex ställa så att duken stannar på samma ställe varje gång man kör ner den, här själv ramspänd så har inte det problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 4 meter mellan projektor och duk är ca 106" det minsta du kan ha. Skall du ha mindre lerret måste projektorn monteras närmare lerret.
    Manuella lerret har en form för vertikal "lenshift" som man kan kalla det. Blackdrops både ovan och under bildytan gör att man kan "fuska" en del, självklart förutsatt att projektorn hänger vågrätt och i plan.

Starta med att montera lerret som bör vara lättare att montera riktigt med vattenpass/laserpass. Efter det tar du fram testsignalen från projektorn och riktar dig in. När du hittat riktig zoom och fokus så kanske du märker att något eller två hörn är ute av fokus. Då hänger inte projektorn riktigt. Finns säkert flera sätt att göra det på, men det har fungerat för mig.

Gör en hylla av en bänkskiva ett par decimeter bredare än projektorn, köp dessa:

Elfa hengeskinne - ELFA | Clas Ohlson

Med knektar så har du ytterligare "lenshift" då du kan vandra upp eller ned ganska mycket. Dessa kan lackeras i andra färger om du vill.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerret kommer att hänga på en balk som har tvärs över i mitten, bara att hoppas att den är rak. Dom har inga dåliga krav, liten projektor, helst ljudlös, ljusstark, snygg och snygg montering, Hm där nog diskutera det här en till två gånger till med dom.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av masong
    Lerret kommer att hänga på en balk som har tvärs över i mitten, bara att hoppas att den är rak. Dom har inga dåliga krav, liten projektor, helst ljudlös, ljusstark, snygg och snygg montering, Hm där nog diskutera det här en till två gånger till med dom.
    Så rommet er 4m, men kaste avstanden er nærmere 2m?

Var forsåvidt noe slikt jeg tenkte, men på så kort avstand er det vel nesten kun en ny 1080p projektor på markedet som kan klare det http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/2071 Andre vanlige projektorer tipper jeg maks kan klare ca 80-88" på den avstanden.

Men en ting, helt lydløse projektorer finnes ikke uansett pris klasse, men de rimelige bråker ofte litt mer enn de dyrere (som kan ha større og mer påkostede kabinetter) for ikke og nevne at bare fargehjulet til DLP projektorer bråker en del.

Dette er jo stort sett ikke noe problem i de fleste tilfeller hvor man bruker projektor til hjemme kino så enkelt siden de fleste som har stort bilde skaffer seg også stor lyd, og en 35db hører man ikke når det blåser rundt øra dine fra eksplosjoner

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nej rummet är ca 4 meter brett och 8 meter långt och så är tanken att lerret skall hänga ner i mitten, det blir alltså 4 meter tomrum bakom pågrund av matgrupp och annat.

Så kastavståndet kan väl bli ca 3,5 meter som längst.

Ser att det ligger en tw9000 på torget som kanske skulle kunna vara ngt, den specar 22 i eco och i normal modus vet jag inte än(skall läsa tråden).
    Den största nackdelen med 9000 är väl att den är just stor och den här är även svart vilket säkert inte skulle falla dom i smaken.

35db skulle jag aldrig klara av själv även om jag har hög volym så tycker jag att 28db är störande i tysta scener men det kanske bara är jag som är lite kräsen. Hade jvc x30 innan och den var det nice volym på, hördes inte alls, lånade även hem en hw50 men den tyckte jag väsnades mer än x30n, dock inte för mkt för det blir min nästa proj när priset börjar falla.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •