Ny projektor i 15k-klassen, noe vits å vente på 4K?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny projektor i 15k-klassen, noe vits å vente på 4K?

Skal kjøpe ny projektor snart, men er det noe vits å vente på 4k? Eller vil det være lenge til det er noenlunde greit priset? Hva med lerret, bør jeg tenke på det mtp på fremtidig 4k? (skal ha akustisk transparent lerret, så det er vel antakelig vevd på ett vis)

AtW

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke om du planlegger og ha projektor i løpet av de neste 4-5 åra.

Vil uansett ta såpass lang tid omtrent og få opp en respektabel katalog for 4k filmer, samt at vi enda venter i spenning på ny HDMI standard så man kan få mer enn 30hz i sekundet.

Projektorer har jo en del ekstra og fordyrende ledd enn tver og bare optikken som kreves for fungerende 4k er mildt sagt dyr.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ikke om du planlegger og ha projektor i løpet av de neste 4-5 åra.

Vil uansett ta såpass lang tid omtrent og få opp en respektabel katalog for 4k filmer, samt at vi enda venter i spenning på ny HDMI standard så man kan få mer enn 30hz i sekundet.

Projektorer har jo en del ekstra og fordyrende ledd enn tver og bare optikken som kreves for fungerende 4k er mildt sagt dyr.
    Takk for tips, var ikke klar over at optikken var så dyr, trodde egentlig i utgangspunktet det var ganske grei skuring, optikk som gir "4k" er jo lett tilgjengelig i kameraobjektiv feks.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Takk for tips, var ikke klar over at optikken var så dyr, trodde egentlig i utgangspunktet det var ganske grei skuring, optikk som gir "4k" er jo lett tilgjengelig i kameraobjektiv feks.
    Er bare forsåvidt det jeg leser rundt her av fra Gorm og co.

Det ligger jo en del meget interessante og mulige utviklinger på tapeten f.eks laser projektorer, men skal jeg tippe så pleier vel projektorer og ligge litt i bakkant av tv utviklingen spessielt i et pris segment for oss vanlige dødelige.

Jeg kan jo ta feil, men er meget sikker på det vil ta noen år før man finner 4k projektorer til under tjue tusen.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå er den aller billigste 4K projektoren 155 000,- og er topmodellen i hjemmekino klassen til Sony (kino versjonene går nemlig til mange hundre tusen!). Den heter VW1000ES, og har holdt prisen ganske høyt selvom den har vært ute en god stund... Den har nemlig ingen direkte konkurrenter!

Jeg tror derfor det vil ta en god stund før 4K blir realistisk dersom du har et budsjett på 15K. De finnes utrolig gode projektorer i 20-30K klassen som er full HD og ikke 4K. F.eks Sony HW50 og JVC X-35

Så det er absolutt verdt å investere 15K og egentlig langt oppover i 1080p projektor, det kan tross alt ta et par år før vi får 4K under 100K.

Epson TW9000 og Sony HW30 faller under ditt budsjett.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå klarer jo X55 å formidle "4K" relativt greit, så det er jo mulig optikken i VW1000 ikke er nødvendig for å gjengi et greit bilde. Dog skal det sies at selv VW1000 ikke fremstår like SYLskarp med nesa opp i en enkelt piksel som f.eks. VW95 er på 1080P. 4K er ekstremt krevende, men samtidig er det jo ikke såååå viktig at optikken klarer å gjengi alt 100% skarpt - en får utbytte av oppløsningen selv om den ikke rendereres 100%. Poenget er jo at 4K fra VW1000 til tross for noe lavere "skarphet" enn de skarpeste 1080P-projektorene på pikselnivå fremstår svært detaljert i praksis.

Når det gjelder å sammenligne optikk i type mobilkameraer som klarer å "gjengi" 4K er det greit å nevne at de ikke er i nærheten av å klare å fange denne type oppløsning! Du må opp i svært kostbar optikk for å selv klare å ta opp 1080P med høy detaljering og skarphet, mens 4K krever ekstrem presisjon - ofte type "prime"-linser som koster minst 20.000 pr. stk og da har fast objektiv (dvs. at en med andre ord må ha et helt kit tilgjengelig, gjerne 5-6 linser, til 20-30k pr stk).

Det er uansett mulig at 4K dukker opp - da det som nevnt jo er slik at f.eks. X55 med sin optikk ser ut til å klare å gjengi relativt skarpe bilder på oppskalert "4K". Jeg antar dermed at også "ekte" 4K vil kunne fremstå relativt skarpt også med optikk i denne relativt moderate prisklassen, men der kan jeg selvsagt ta feil.

Forutsatt at overnevnte stemmer skal en ikke se HELT bort fra 4K til høsten. Jeg tror vi må vente til neste år, eventuelt at det blir en mellommodell mellom VW1000 og VW95 - alternativt at JVC har fått til 4K-paneler. Sannsynligvis blir det nok ikke 4K til "folket" før senere.

Laser kan også dukke opp selvsagt, det blir spennende å se utviklingen av. Der også kan det lett gå enda et år. JVC tror jeg bare en kan glemme at kommer med laser nå i år, men Sony KAN komme til å dra opp dette av hatten om de føler det vil selge flere enheter for dem - samt at de rent teknisk har fått teknologien på plass...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Red Ray og sony har vel hinta litt om potensiell utvikling på laser fronten, men igjen så er vel laser på projektor fronten litt som oled på tv fronten.
    Folk har snakket om det lenge og utviklerne har titt og ofte lufta nyvinninger men enn så lenge har vi ikke sett noe håndfast noe.

Kort sagt ingenting jeg holder pusten for, men kan alltids holde et halvt øye åpent om det skulle skje noe.

Personlig er jeg frista til og signere vekk en del av sjela og bestille en hw30 pakke, og jo pj går for 16, men skal man så bør man så skulle gjerne hatt nytt lerret, takfeste og kalibrering og da lander man nærmere 25 000, men dette er da også en 'full' pakke.

Pr.dags dato har jeg et billig oppsett med en optomo hd100x og en nedtrekks lerret til en knapp tusenlapp, mye bilde for penga men tror ikke jeg kommer til og legge ei ny pære i den, siden den da koster halvparten av hva projektoren kosta ny :-)

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Red Ray og sony har vel hinta litt om potensiell utvikling på laser fronten, men igjen så er vel laser på projektor fronten litt som oled på tv fronten.
    Folk har snakket om det lenge og utviklerne har titt og ofte lufta nyvinninger men enn så lenge har vi ikke sett noe håndfast noe.

Kort sagt ingenting jeg holder pusten for, men kan alltids holde et halvt øye åpent om det skulle skje noe.

Personlig er jeg frista til og signere vekk en del av sjela og bestille en hw30 pakke, og jo pj går for 16, men skal man så bør man så skulle gjerne hatt nytt lerret, takfeste og kalibrering og da lander man nærmere 25 000, men dette er da også en 'full' pakke.

Pr.dags dato har jeg et billig oppsett med en optomo hd100x og en nedtrekks lerret til en knapp tusenlapp, mye bilde for penga men tror ikke jeg kommer til og legge ei ny pære i den, siden den da koster halvparten av hva projektoren kosta ny :-)
    Selv har jeg lyst på HW 50, men den koster jo tross alt en pen haug med tusenlapper.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Når det gjelder å sammenligne optikk i type mobilkameraer som klarer å "gjengi" 4K er det greit å nevne at de ikke er i nærheten av å klare å fange denne type oppløsning! Du må opp i svært kostbar optikk for å selv klare å ta opp 1080P med høy detaljering og skarphet, mens 4K krever ekstrem presisjon - ofte type "prime"-linser som koster minst 20.000 pr. stk og da har fast objektiv (dvs. at en med andre ord må ha et helt kit tilgjengelig, gjerne 5-6 linser, til 20-30k pr stk).
    Tenkte mere på konvensjonelle kameraobjektiv. Det er ikke noe stort problem å få objektiv som gjengir 4k eller høyere på stillbilder i objektiver til kamera. De har svært høy detaljeringsgrad.

Tusen takk for andre tips, ser ut som det ikke er så mye poeng å vente, om jeg ikke kan regne med at det kommer til høsten, så får jeg heller kjøpe, og vente i 5-6 år til ting har blitt stabilisert på ett nytt og høyere nivå. FÅr heller tenke litt mer på det med lerretet, det er jo fort dyrere enn projektoren å få ett 4k-transparent -leterret med tab-tension Føles ikke helt ut som en riktig prioritering.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Selv har jeg lyst på HW 50, men den koster jo tross alt en pen haug med tusenlapper.
    Jo, men så er det en fantastisk projector som er verd hver eneste krone.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jo, men så er det en fantastisk projector som er verd hver eneste krone.
    Jeg tenker å selge båten for å få meg en slik.

Men tilbake til topic. Jeg ser ikke noen vits i å vente på at 4k blir billigere, og regner med hw 50 vil dekke behovet mitt fullt ut. Alternativet blir vel Epson.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •