Valg av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av projektor

Hei! Eg skal kjøpe meg en projektor for første gang og trenger litt hjelp til å velge
    Eg har allerede kjøpt eit lerret, DreamScreen Tab V4 DynaGrey Black 16:9 300cm / 138". og etter å sett litt rundt på forumet, så ser eg at du sier at dette lerretet "spiser" mye lys, og må då ha en relativt lyssterk projektor.

Det er en kjeller hvor alle veggene og taket har en lys gråfarge, kun to vinduer der alt lys skal kunne stenges ute.

Eg har mest sett på epsons modeller og då helst 9000w og 9100w, på grunn av den trådløse hdmi-senderen. Har og sett at disse skal vere ganske lyssterke i forhold til dei andre (av oppgitt lysstyrke som eg har fortsått).

så eg lurer på om på om evt epsons 9000w vil passe inn i min "lille hule" i kjelleren ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våldsamt lerret! Häftigt!

Hur långt och brett är rummet?
    Det låter i alla fall som att Epsons skulle passa bra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rommet er ca 460-470 cm langt og 420 bredt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabel eller trådløst?

Hei, eg trur eg kommer til å gå for epson!

Men er det noken som har noen formeninger om forskjellen på tw9000w og tw9100 og tw9100w?

er det verdt å legge et par lapper for den trådløse senderen? Har lest at det er noen som påstår tap i bildekvalitet ved bruk av trådløs istedenfor kabel...

visst det ikke er noen forskjell på trådløs eller ikke, er det da noe stor forskjell på tw9000w og tw9100w? vil eg merke forskjell på bildekvalitet osv.. ?

og vil i tillegg då kjøre en kalibrering på den. hva bør eg fokusere på då, sortnivå eller lysstyrke/punch. siden eg har et relativt stort lerret, og lyse vegger så ser det ut for meg at lysstyrke bør prioriteres, men elsker et godt sortnivå. noen som har gode råd å komme med

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for HDMI kabel og det er ingen forskjell på 9100 og 9000 bortsett fra at førstnevnte er årets modell.

Med det store grå lerretet du har har du ikke noe valg, du må gå for lysstyrke. Men TW9000 kalibrert har ikke nok lysstyrke til å nå standarden på 12-16fl på et så stort lerret, kanskje med helt ny pære.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Jeg ville gått for HDMI kabel og det er ingen forskjell på 9100 og 9000 bortsett fra at førstnevnte er årets modell.

Med det store grå lerretet du har har du ikke noe valg, du må gå for lysstyrke. Men TW9000 kalibrert har ikke nok lysstyrke til å nå standarden på 12-16fl på et så stort lerret, kanskje med helt ny pære.
    gjelder dette tw9000 og tw9100 eller er det bedre lysstyrke på tw9100? evt noen andre projektorer på markedet som har sterkere lys då? :S

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på lerretet du har, så tror jeg ikke du skal satse på projektorer i dette segmentet. Tror nok heller du bør ofre kontrast og sortnivå, og gå for en eller annen DLP med svært høy lysstyrke. Kanskje BenQ W7000 kan være et greit valg, selv om denne også antakelig sliter med lysstyrken i 3D. Støynivået vil også bli en faktor, om du bryr deg om slikt? Personlig ville jeg nok kanskje vurdert et annet lerretet.

Som Andreas er inne på, vil du ikke få lysstyrke nok med TW9000/9100 på et tre meter bredt lerret med så lav gain som dette (tipper gain rundt 0,6). Kan muligens se "greit ut" i 2D, de første timene av lampens levetid, gitt at rommet har god lyskontroll?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med tanke på lerretet du har, så tror jeg ikke du skal satse på projektorer i dette segmentet. Tror nok heller du bør ofre kontrast og sortnivå, og gå for en eller annen DLP med svært høy lysstyrke. Kanskje BenQ W7000 kan være et greit valg, selv om denne også antakelig sliter med lysstyrken i 3D. Støynivået vil også bli en faktor, om du bryr deg om slikt? Personlig ville jeg nok kanskje vurdert et annet lerretet.

Som Andreas er inne på, vil du ikke få lysstyrke nok med TW9000/9100 på et tre meter bredt lerret med så lav gain som dette (tipper gain rundt 0,6). Kan muligens se "greit ut" i 2D, de første timene av lampens levetid, gitt at rommet har god lyskontroll?
    Å skifte til en DLP projektor er ganske uaktuelt.. det som er beste løsning då er vel et lerret med høgere gain? då i cinegrey det og, eller svart hvit? hva vil vere best? har lett litt, men kan ikke finne noen andre lerret selv, noen som vet hvor? og hva disse koster?

Mvh Håkon

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •