JVC DLA-X35 - best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JVC DLA-X35 - best?

Skal straks kjøpe projektor (under 30k) og leser i det svenske bladet "Hemmabio" nr 5 2013 en interessant test av JVCs nye prosjektorer DLA-X35 og 55.

Jeg har (snart) et 2,35:1 lerret og ønsker en projektor med automatisk projisering mellom 16:9 og 2,35:1 - orker ikke å stille dette manuelt hver gang.

I følge denne testen er JVC nye projektorer VELDIG bra og antatt bedre enn sine konkurrenter fra Panasonic, Sony og Epson (to sistnevnte uten auto -zoom).

Noen som har erfaring med disse projektorene??

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av de du nevner er bedre enn HW50, men den er rimelig uaktuell når man skal zoome så da hadde jeg gått for X35.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet med JVC er kvalitetskontrollen fra fabrikk. Det er enorm variasjon fra projektor til projektor, så den du ender opp med trenger ikke være i nærheten av den som ble testet i Hemmabio.

Du må også spandere på den kalibrering, da alle JVC projektorer er justert helt på bærtur fra fabrikk.
    Er du en av de få heldige, og får en "golden sample" (og får den kalibrert), så er jeg nok enig i konklusjonen til Hemmabio.

Jeg ville også gått for X35 fremfor X55/75, da X55/75 mister all dynamikk og sortnivå så fort det finnes lyse objekter i bildet. Dette skyldes e-shift glasset, som skaper store interne refleksjoner i optikk/engine

X35/55 kan heller ikke måle seg med projektorene fra Sony og Epson i 3D (pga motion-blur og cross-talk)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg ville også gått for X35 fremfor X55/75, da X55/75 mister all dynamikk og sortnivå så fort det finnes lyse objekter i bildet. Dette skyldes e-shift glasset, som skaper store interne refleksjoner i optikk/engine

X35/55 kan heller ikke måle seg med projektorene fra Sony og Epson i 3D (pga motion-blur og cross-talk)
    hmmm..ja nå ble jeg ihvertfall forvirret! Har nå lest en del ulike tester på disse projektorene (trustedreviews.com, hdtvtest.co.uk, projectorreviews.com osv) og med det du skriver her så blir ting enda mer komplisert!

Nå mener de fleste som jeg har lest at e-shift2 er en bra ting i forhold til pengene og ikke minst at 3D på X55 har såpass god kvalitet at cross-talk knapt er synlig annet enn når du kikker etter det...

Jeg føler jeg har lyst til å gå for X55 på bakgrunn av de mange positive testene og ikke minst at den har automatisk zoom med minne som gjør at jeg kan bruke den på et 2,35:1 lerret uten å kjøpe en anamorfisk linse.

Det beste er vel å teste den hjemme i egen kino før man bestemmer seg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver sin smak

Men du ofrer både sortnivå og kontrast for å få e-shift.
    Som et eksempel på hva jeg snakker om; se for deg en pitch-black scene fra verdensrommet, men bare bittesmå stjerner i bakgrunnen. Bakgrunnen er da unikt sort på X35 og X55. Så panorerer bildet, og du får en lysende måne inn i nærfelltet, som fyller en liten den av bildet, f.eks det ene hjørnet på lerretet. Det som skjer da, er at resten av den sorte himmelen blir lysegrå på X55/75, mens den fortsatt er "sort" på X35. Det er altså enorm forskjell i bildedynamikk. De som mener at e-shift er verd denne prisen, kan umulig ha evaluert projektoren under optimale forhold. Mørke områder, i eller lyse scener, blir aldri skikkelig mørke via X55/75

Så kommer vi til hva du vil mangle med X35. Denne har nemlig ikke CMS, noe mange henger seg opp i. Sannheten er at alle JVC projektor har et helt elendig kalibreringssystem, hvor det er helt bingo om det er mulig å komme i mål. Får du en golden-sample projektor, der gråskala er helt lineær fra fabrikk, så går det fint å kalibrere dem til rett fargetemperatur, og korrekt fargerom. Problemet er at dette kun er tilfellet med en liten andel av JVC projektorene.

Kjøper du derimot X35, sammen med en god videoprosessor (f.eks Lumagen Radiance Mini), har du en løsning som er enormt mye bedre enn X55. Med denne prosessoren kan du kalibrere (få kalibrert opp) 125-punkt CMS, og perfekt gråskala og gamma. Og denne løsningen er fortsatt billigere enn X55!
    Skulle jeg kjøpt en JVC projektor selv, og hadde ubegrenset budsjett, så hadde jeg endt opp med X35 og en Lumagen prosessor.

Når det gjelder cross-talk, så er det bare en fan-boy som kan hevde "at cross-talk knapt er synlig annet enn når du kikker etter det", så slike påstander må du bare ignorere. Er den der, så er den der. En fan-boy kan velge å ignorere den, men det er fortsatt et faktum at JVC er noe av det dårligste du kan se 3D på i dagens projektormarked.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fordelen med X55 er jo det organiske "4K" / "35mm" bildet, og der er den jo fantastisk god. Dette går som Gorm sier litt på bekostning av sortnivået og ANSI-dynamikken. Dog må jeg jo si jeg trives veldig god med bildet på X55, og E-shift er virkelig en feature en filmentusiast vil sette stor pris på.

Er ikke veldig enkelt det der, men jeg tror nok som phylloscopus er inne på at det er greit å få testet X55 først og se om en reagerer på sortnivået og/eller dynamikken i negativ forstand, for selv om den er litt dårligere en X35 på det området er den jo langt fra DÅRLIG sånn generelt sett! Test den med film du kjenner fra kino, f.eks. Star Trek (den siste som er på Blu-ray) synes jeg X55 gjør en ekstremt god jobb på... Mye grain i filmen, greit nok, men 4K E-shift gjør noe helt "magisk" med bildet på denne. Finnes selvsagt mye annen film der E-shift og 4K upscale gjør seg gjeldende i positiv forstand, dette kun et eksempel...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hver sin smak

Når det gjelder cross-talk, så er det bare en fan-boy som kan hevde "at cross-talk knapt er synlig annet enn når du kikker etter det", så slike påstander må du bare ignorere. Er den der, så er den der. En fan-boy kan velge å ignorere den, men det er fortsatt et faktum at JVC er noe av det dårligste du kan se 3D på i dagens projektormarked.
    Ble X-35 på meg. Det eneste jeg har å utsette på 3D med denne er at det er for lite lys og at den støyer for mye med lampen i "high" modus. Kjører derfor lampen i low power og lever heller med litt mindre lys (skal dog sies at jeg har et lite lerret som er 2 meter bredt (2.35:1) og at rommet er fullstendig lyskontrollert). Er man kun vant til 3D på kino og ikke har noen superreferanse som f.eks. Sony VW1000 tror jeg man blir fornøyd med X-35.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med nye projektor!!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm! Har bestilt en X55 - så selv om du er i utakt med resten av verdens projektoranmeldere jeg har lest så forventer jeg ikke annet enn at du klarer å kalibrere min til intet mindre enn absolutt perfeksjon

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •