Valg av projektor og lerret i lystett rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av projektor og lerret i lystett rom

Hei.

Har seg sånn at bygging av dedikert hjemmekino foregår, og da blir 55" fra Samsung knapp.

Bruken av projektoren kommer å gå med til film, spilling og TV titting. Selv om jeg har få 3D filmer eller ikke har sett altfor mange, synes jeg det er ålreit at projektoren har denne funksjonen. Vil ha en projektor med mest mulig punch, dynamikk og sortnivå som faller innenfor budsjettet.

Kan si at rommet er på 15 m2, og det kommer til å bli lystett og mørkt som svarte natta. Både på vegger og i tak skal det legges sort scenemolton, og på gulvet kommer det et sort vegg til vegg teppe. Ser helst at projektoren blir montert i taket, hvis ikke noe annet er optimalt. Takhøyden er vel et modulmål på rundt 2,75 til 3,00 meter.

Når det gjelder lerret så trenger jeg tips om hva som passer den evt. projektoren o.l. Tenker vel noe i størrelse 92-100".

Når det gjelder budsjett så ligger jeg vel i 15.000kr klassen, men kan sikkert strekke meg litt lenger hvis dere mener projektoren er verdt det.

Lerretet regner jeg med at ikke blir en alt for stor utgift, men tar det litt som det kommer. Hører på dere

Takker for svar 8)

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen anbefalinger, tips eller lignende. Ville vært svært nyttig.

Fredrik

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en kikk på Sony HW30. Den burde være glimrende til ditt rom og lerretstørrelse og du får den på kampanje med kalibrering hos Avshop nå i den prisklasssen du skisserer.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen er Epson TW9000 eller HW30 alternativene dine. Ser at Avshop gir 15% rabatt på lerret, kabel og evt kalibrering ved kjøp av disse nå også: Projektorpakker

Mtp lysstyrke er nok TW9000 et bedre valg mellom disse to. Alternativt må du opp til Sony HW50, men det blir vesentlig dyrere.

Du sier ikke noe om type lerret, så jeg antar at du skal ha rammelerret.
    Det strides litt hva som bør velges at hvitt og grått lerret selv i et rom med full lyskontroll, men man er mer sikker på å få et bra bilde med grått (mtp stølys). Det er også et mer sikkert valg for projektorer i denne prisklassen.

Skulle jeg valgt lerret her hadde det blitt et Dreamscreen Phantom HD som har mulighet for maskering til 2.35;1.
    AVshop.no / DreamScreen Phantom HD 16:9>2.35:1 Vertical Masking 204cm/92"

Alternativt dette uten maskering:
    AVshop.no / DreamScreen V4 xWideFrame Basic DynaGrey D65 16:9 200cm/92"

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KristianW
    Ta en kikk på Sony HW30. Den burde være glimrende til ditt rom og lerretstørrelse og du får den på kampanje med kalibrering hos Avshop nå i den prisklasssen du skisserer.
    Hei.

Jada, denne ser innteresang ut, har mye bra om den. Har du noen erfaringer til hvilke lerret som passer denne, eller bør man gå utifra rommet? Vet også at denne har vært på markedet en stund, så en oppfølger venter muligens? Men da blir det kanskje et prishopp igjen...

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    I denne prisklassen er Epson TW9000 eller HW30 alternativene dine. Ser at Avshop gir 15% rabatt på lerret, kabel og evt kalibrering ved kjøp av disse nå også: Projektorpakker

Mtp lysstyrke er nok TW9000 et bedre valg mellom disse to. Alternativt må du opp til Sony HW50, men det blir vesentlig dyrere.

Du sier ikke noe om type lerret, så jeg antar at du skal ha rammelerret.
    Det strides litt hva som bør velges at hvitt og grått lerret selv i et rom med full lyskontroll, men man er mer sikker på å få et bra bilde med grått (mtp stølys). Det er også et mer sikkert valg for projektorer i denne prisklassen.

Skulle jeg valgt lerret her hadde det blitt et Dreamscreen Phantom HD som har mulighet for maskering til 2.35;1.
    AVshop.no / DreamScreen Phantom HD 16:9>2.35:1 Vertical Masking 204cm/92"

Alternativt dette uten maskering:
    AVshop.no / DreamScreen V4 xWideFrame Basic DynaGrey D65 16:9 200cm/92"
    Hei.

Sikkert gode projektorer begge to. HW50 blir nok litt i drøyeste laget med tanke på budsjettett ja. I denne prisklassen er det vel disse to projektorene som regjerer, og da faller nok valget på en av dem. Ser du anbefaler to typer lerret her. Hvis jeg går for et uten maskering, er deet 16:9 eller 2.35:1 som gjelder da? Disse projektorene takler vel begge formater?

Fredrik.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    Hei.

Jada, denne ser innteresang ut, har mye bra om den. Har du noen erfaringer til hvilke lerret som passer denne, eller bør man gå utifra rommet? Vet også at denne har vært på markedet en stund, så en oppfølger venter muligens? Men da blir det kanskje et prishopp igjen...
    Den har allerede fått en oppfølger i HW50. Det er vel mer sannsynlig at HW30 forsvinner ut av produksjon enn at den får enda en oppfølger og halveres i pris nok en gang. For det har allerede skjedd. Og hadde man fått HW30 til halv pris i forhold til nåpris hadde den glatt tatt livet av hele markedet under 10k, det er nå helt sikkert.

Har HW30 selv og får mye skryt for bildet. Brodern har en toppmodell JVC tv, og sier bildet på HW30 knuser TVen hans. Og jeg har lyst rom, med grått rammelerret på 93 tommer. God lyskontroll, men matt hvite vegger og tak.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemt
    Den har allerede fått en oppfølger i HW50. Det er vel mer sannsynlig at HW30 forsvinner ut av produksjon enn at den får enda en oppfølger og halveres i pris nok en gang. For det har allerede skjedd. Og hadde man fått HW30 til halv pris i forhold til nåpris hadde den glatt tatt livet av hele markedet under 10k, det er nå helt sikkert.

Har HW30 selv og får mye skryt for bildet. Brodern har en toppmodell JVC tv, og sier bildet på HW30 knuser TVen hans. Og jeg har lyst rom, med grått rammelerret på 93 tommer. God lyskontroll, men matt hvite vegger og tak.
    Ok. HW50 blir uansett for dyr for meg i denne omgang. Så du er fornøyd, bra! Fint og høre andres erfaringer. Kjører du i 16:9 format 2.35:1? Siden jeg har en "batcave" så har jeg hørt at hvite duker duger best? Ser ut som det bikker mot en HW30 :-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. HW50 blir uansett for dyr for meg i denne omgang. Så du er fornøyd, bra! Fint og høre andres erfaringer. Kjører du i 16:9 format 2.35:1? Siden jeg har en "batcave" så har jeg hørt at hvite duker duger best? Ser ut som det bikker mot en HW30 :-D
    Kjører 16:9. Projektoren går i cinema3 mode og gamma3 eller 7 litt avhengig av hvor mørk kilden er. Har ikke proffkalibrert den, bare fulgt anbefalite innstillinger jeg fant litt rundt på nettet.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører 16:9. Projektoren går i cinema3 mode og gamma3 eller 7 litt avhengig av hvor mørk kilden er. Har ikke proffkalibrert den, bare fulgt anbefalite innstillinger jeg fant litt rundt på nettet.
    Takk for alle tips og råd. Nå gjenstår egentlig bare lerretet. Bestiller nok fra AVshop med kalibrering. Da må de jo også ha lerretstype så.

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig jeg misforstår deg her, men HW50 er ikke oppfølgeren til HW30.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansa1807
    Mulig jeg misforstår deg her, men HW50 er ikke oppfølgeren til HW30.
    Sikkert ikke ifølge Sony som fortsatt vil selge HW30 og derfor ikke vil posisjonere 50 som en ny og forbedret 30... Men den koster det samme som 30 gjorde ny, og vil derfor ta dens naturlige plass i den budsjettrangen.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke ifølge Sony som fortsatt vil selge HW30 og derfor ikke vil posisjonere 50 som en ny og forbedret 30... Men den koster det samme som 30 gjorde ny, og vil derfor ta dens naturlige plass i den budsjettrangen.
    Så vil 50 droppe ned til halv pris etterhvert sånn som 30 gjorde. Kasnkje det er taktisk og vente på denne?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vil 50 droppe ned til halv pris etterhvert sånn som 30 gjorde. Kasnkje det er taktisk og vente på denne?
    Ville heller klint til og kjøpt HW30 nå. Det er seriøst god projektor for pengene til dagens pris. Jeg kjøpte i august i fjor til 20.000. Har ikke angret ett sekund. Kunne fått den litt billigere nå men da hadde jeg ikke hatt projektoren før nå heller.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan anbefale et lerret som utfyller denne projektoren så godt som mulig. Helst ikke alt for kostbart?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •