trenger litt hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger litt hjelp

hei og velkommen til meg.....står i disse dager og lurer på om jeg skal kjøpe meg projektor til stua, og det virker som at jeg får lov av kona å henge den opp over sofa'en

pr nuh er det AE700 som står øverst på ønskelista, men trenger litt råd ang valg av lerret og kabler....

er skal en ha 4:3 lerret eller skal en ha 16:9 lerret?? skal det være hvitt eller grått?? projektoren skal som sagt stå i stua med ca 4-5m fra lerret med 2 store vinduer langs ene siden som er dekket med persienner (blir relativt mørkt)

som dere forstår er jeg aldeles n00b på dette feltet og trenger sårt litt veiledning :roll:

(skal vel innrømme at valg av topic kanskje ikke var den beste)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo starte med å lese i gjennom denne tråden!
    Og velkommen til forumet :wink:

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=11109

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende du fant den informasjonen du trengte fra den tråden det er linket til over...

Men, er det 16:9 projektoren viser... kjøper du 16:9 lerret.. er det 4:3 kjøper du 4:3.. Det er greit og ha ett lerret som er i samme format som projektoren enn har viser....
    Jeg ville foreslått ett litt grålig lerret... dette bruker og hjelpe på svartnivået!

Vinduene burde du få dekket så godt som mulig

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et 16:9-lerret er det mest åpenbare valget til en 16:9-pj som f.eks AE700. Det går selvsagt å bruke et 4:3-lerret også, men det gir flere ulemper enn fordeler. Hvis du kan ha lerretet hengende permanent, er mitt tips å kjøpe Greyline i løpemeter (f.eks her på AV-Shop), og lage et skreddersydd rammelerret. Det blir billigere enn å kjøpe det ferdig, og er definitivt best billedmessig.

Hva slags kabler du bør kjøpe avhenger av hva slags utganger det er på DVD-spilleren, eller de andre kilder du har tenkt å bruke mot pj'en. DVI og HDMI er det "hotteste" akkurat nå fordi det gir en ren digital overføring fra kilde til pj. Problemet er at DVI- og HDMI-kabel av god kvalitet koster flesk hvis du skal ha mer enn et par meter. En bra komponentkabel kan også være et godt alternativ. Kjøper du Monster-cable er du sikret bra kvalitet.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg er fremdeles litt på villstrå når det gjelder valg av projektor enda....jeg har brukt en del tid her på forumet og lest poster om de forskjellige pj'ene som er "hot" for tiden

men kan ikke si at det har hjulpet meg så mye...

noen sier at AE700 er best, andre sier 7800 osv osv

jeg er som sagt førstegangs kjøper og den skal stå i stua med ca 4-4,5m til lerret, samt jeg vil få 2 store vindu til venstre for titteposisjonen, disse er dekket med alu persienner så dem dekker ganske bra..så jeg tror og innbiller meg at stua blir mørk nok...

men hvilke projektorer er bra selv om det er litt lyst i rommet en sitter i???

jeg er forhåndsvis kresen når det gjelder lyd/bilde uten å være fanatisk, og med tantke på at jeg mest sannsynlig kommer til å bygge meg en HTPC er det vel en fordel å ha noe høyere oppløsning enn hva f.eks 4805 gir..

pr i dag har jeg en sony dvp-ns930 dvd spiller med progressiv scan på komponent utgangen som kilde (og seff. en XBOX med xbmc og noen spill) så spillimg det blir det....

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig bare èn måte du kan finne ut av dette på, og det er å få sett på de pj'ene som er mest aktuelle for deg. Hvis du ikke finner en butikk som har disse, er mitt råd å spørre noen her på forumet om en demo.

Hvis du ikke har full lyskontroll, bør du ihvertfall velge et grått lerret.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvilke projektorer er bra selv om det er litt lyst i rommet en sitter i???
    Ingen !! Du bør gjøre det du kan for å få dempet lyset i rommet. Jeg sier ikke at det må være helt mørkt, men det er f.eks helt umulig å få noe særlig bilde om du har dagslys i stuen.

jeg er forhåndsvis kresen når det gjelder lyd/bilde uten å være fanatisk,
    Derfor bør du få stuen så mørk som mulig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •