Trenger råd til prosjektor/lerret kjøp med begrenset bruksomeråde :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd til prosjektor/lerret kjøp med begrenset bruksomeråde :-)

Hei.

Jeg vurderer en prosjektor og lerret som i all hovedsak skal brukes til å se fotballkamper og evt en og annen film. 3D er ikke viktig for meg. Signalkilden blir en Canal Digital HD dekoder.

Kjellerstuen er 6x3.5 meter og har to stk vinduer som kan blendes helt. Veggene og tak er hvite. Gulvet er mørk grå/brun. Har hele rommet til disp. men ønsker lerretet montert på vegg på den ene kortveggen.

Er helt grønn på dette med prosjektor men har prøvd å lese meg litt opp på div.steder.

Mine spørsmål er som følger til ett budsjett på +/- 15000,-:

1) Prosjektor. Har lest at Epson sine er lyssterke og har da sett på f.eks Epson EH-TW5910 og Optoma DH1010. Kan dette være noe for meg eller blir for pinglete/bra til mitt bruksområde ?

2) Jeg regner med at ett grått lerret er tingen for meg ?, men hvilken størrelse bør jeg kikke på lerretet når det kommer til å gå mest i fotball. Blir 100" for stort til f.eks Epson 5910 og Optoma DH1010 eller vil jeg kunne få ett bra bilde på ett større lerret ?

Mvh
    Lars

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg ville gjort er og markere opp på veggen du planlegger og bruke med maskerings teip der et eventuelt lerret ville gått, og satt deg ned i sittestilling og sett om du er komfortabel med størrelsen.

Maks størrelse og sitte avstand er i min oppfatning meget individuelt.

Jeg hadde også verdt innom hifiklubben eller noe og sjekket om du er sensitiv for regnbue effekten (dlp). Om du er det så er nok epsonen (lcd) du tenker på helt ok hvis ikke så kan det være mye for penga med en billig optoma eller benq projektor.

Denne: Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance nettsiden er og god og bruke for og finne hva som trengs av kaste lengder og hvor stort bilde du kan oppnå.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var inne på den siden og kikket litt her om dagen. Jeg vil sitte ca 4 meter fra veggen i kjellerstuen min og ser ikke noe problem for meg å se på en 100" eller større.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •