Blir LCD projektorer dårligere med tiden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir LCD projektorer dårligere med tiden?

Leste dette... Er det noe jeg trenger og bekymre meg for hvis jeg kjøper en LCD prosjektor?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ganske likt egentlig mellom LCD og DLP, dette ser du også i den linken du har der...
    Så du trenger ikke bekymre deg uansett hva du velger.......

Begge blir slitt over tid, men de holder ganske lenge før du skal starte og se noen merkbar forskjell! Og da kan vi vel si alt fra 3 år og oppover eventuelt... og dette varierer fra projektor til projektor også, så noen eksakte tall finnes ikke dirkete på dette.....

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tekniske utviklingen går så raskt, at du de fleste vil ønske å skifte pj før den er utslitt uansett type. Holdbarhet er ihvertfall det kriteriet jeg ville ha lagt minst vekt på ved valg av pj. Kjøp det du liker best av det du har råd til.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Den tekniske utviklingen går så raskt, at du de fleste vil ønske å skifte pj før den er utslitt uansett type. Holdbarhet er ihvertfall det kriteriet jeg ville ha lagt minst vekt på ved valg av pj. Kjøp det du liker best av det du har råd til.
    Det er også ett viktig punkt.. det er nok stor sjans for att man har byttet projektoren før den er så gammel att den starter og få merkbare slitasjer..

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD-prosjektører blir ikke bare dårligere med tiden, de er dårlige allerede i utgangspunktet! Parkert teknologi. Punktum.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD-prosjektører blir ikke bare dårligere med tiden, de er dårlige allerede i utgangspunktet! Parkert teknologi. Punktum.
    Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Kan du vennligst begrunne den uttalelsen?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et halvt år siden kunne jeg og funnet på å si noe lignende, men utviklingen har gått videre og LCD er absolutt fremdeles med. Konkurranse er bra slik at TI ikke sovner på sine laurbær og det som skjer nå er absolutt bra for forbrukerne.

Siste stikk fra Fujitsu:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14184
    -1920x1080
    -3300:1
    -3-chip
    -12 bit fargeoppløsning
    -Lens shift

Hvilken DLP kan hamle opp med denne?

Robert-

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den LCD projektoren så spennende ut ja,

Sitter også igjen med det inntrykket av at LCD baserte projektorer blir fortere varig slitt (dvs. miss farvinger i bildet på grunn av bendte LCD paneler og filtere og som ikke svarer seg å skifte ut) enn DLP projektorer,
    etter å ha lest en del om emnet tidligere.

Kanskje det er DLP folket som det stadig blir flere av som er skyld i dette bildet, mange begynte gjerne hjemmekino interessen rundt en mer eller mindre (billig) missbrukt/brukt presentasjons LCD projektor, og i og med at LCD kom noe før DLP og har noen flere år ute i markedet, kan vel noe av forklaringen på større antall slitte LCD er ligge der...

Hvor vidt dette med dårligere holbarhet er et problem med de nye LCD projektorene vet jeg ikke, har ikke sett noen statistikk på det i alle fall.
    Det kan virke som om pæren ryker for tidlig i brukte timer, men for sent i garanti tiden for noen , og det er en dyr erfaring. Skulle nesten tro at noen har tatt på pæra med fettede fingere når den ble satt inn....

Har hørt rykter om at Texas Instrument som har rettighetene på DLT teknologien tar seg ganske godt betalt for bruken av DLP brikken hos de forskjellige DLP produsentene. tror det var snakk om 1K$ pr brikke.
    Hvis dette stemmer kan det forklare hvorfor man gjerne må opp i pris for DLP i forhold til oppløsning, og at de billigste gjerne begynner over 10000 kr grensen.
    Hvor mye bilde man får for pengene på DLP vs. LCD kan vel
    diskuteres, men jeg ser ikke bare rødt , men grønt og blått også på de dlp ene jeg har sett til nå, samt merket en snikende hodepine.

Hvorvidt LCD er en "Parkert teknologi" er det vel ikke noe som tyder på det for øyeblikket, oppløsning og kontrast øker, screendoor minsker i takt med utgivelsen av projektoren. Levetiden på projektoren er muligens ikke så stort problem lenger ettersom det hele tiden kommer nye modeller med gunstigere pris og ytelser ut på markedet etter som tiden går, oppdateringer skjer heller fordi man har lyst, og ikke fordi man trenger en ny fordi den gamle har tatt kvelden.

En annen teknologi som det dessverre ser ut til å være på vei ut er CRT projektorer, de som vet hva enkelte av disse projektorene er i stand til når det gjelder bildekvalitet, så ser fremtiden foreløpig dyster ut. (kansje det blir bra for skilsmisse statistikken...)
    Håper det er mulig å få kjøpt nye crt rør lenge frem i tid....

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    En anelse spissformulert selv fra en "Mastiff" dette vel? Sjekk ut den offisielle tråden for Panasonics nye AE700 hvis du ikke frykter å få et mer reflektert syn :wink:

Siden emnet i denne tråden er holdbarhet, kan det jo være greit å si at LCD neppe er best på dette området. Spørsmålet er imidlertid som angitt over hvor stor betydning dette egentlig har ved valg av pj. Etter mitt syn er det viktigste å få et best mulig bilde pr krone, og her mener jeg at LCD er best. Ihvertfall inntil TI og DLP-produsenter innser at de faktisk har konkurranse, og at fargehjulteknologien som bare kan vise farger i rekkefølge (ikke samtidig som med LCD) vil være like "parkert" om 5 år som det meste av alt som selges idag :wink:

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hadde man flyttet alle økonomer i verden ned til ekvator og satt dem etter hverandre , hadde det trolig vært det beste......
    Mvh
    Hvem skulle isåfall skaffet oss penger til å kjøpe prosjektorer?? :wink:

Bra innlegg forøvrig, selv om jeg synes du burde skrive ferdig den søknaden til kurset i kunsten å fatte seg korthet :lol:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jordan skrev:"Bra innlegg forøvrig, selv om jeg synes du burde skrive ferdig den søknaden til kurset i kunsten å fatte seg korthet"

joda, søknaden er på vei, måtte bare editere den ned, sånn at jeg kan få sendt den som en pdf file som får plass på en 200gb hardisk

hvor mange økonomer trengs det for å skifte en projektor pære? Ingen. Den usynlige hånd gjør det. :lol:

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    joda, søknaden er på vei, måtte bare editere den ned, sånn at jeg kan få sendt den som en pdf file som får plass på en 200gb hardisk
    Selv en DLP'pj vil vel være utslitt lenge før den tid :lol:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutter, jeg spissformulerer meg alltid når det gjelder digitale framvisere, både tv-er og prosjektører. Men poenget er at sammenligner man en DLP, en D-ILA og en LCD i samme prisklasse, vil LCD-en tape i de aller fleste tilfellene. Det er vel ingen som prøver å lage high-end LCD-prosjektører lenger, er det? Selv syns jeg nok at D-ILA er det klart minste av tre onder og LCD det største. DLP er bedre enn LCD, men så er det regnbuene, da...

Uansett, jeg ser på CRT og unngår å se filmene mine gjennom hønsenetting!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutter, jeg spissformulerer meg alltid når det gjelder digitale framvisere, både tv-er og prosjektører.
    Helt greit det, men det er greit å prøve å begrunne en såpass krass uttalelse.

Det er vel ingen som prøver å lage high-end LCD-prosjektører lenger, er det?
    Du får vurdere selv..

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14184

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så følger jeg ikke godt nok med. Det er ett forsøk på det. Men de store produsentene satser vel DLP, så vidt jeg vet. Og når det gjelder begrunnelser, er det en enkel en: øynene mine. Jeg kan se hva jeg liker.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så følger jeg ikke godt nok med.
    En "Guru" på AVforum bør i særdeleshet gjøre nettopp det! :wink: Og de aller fleste av dem som har fulgt med i timen det siste halve året, er neppe enig i at LCD-pj-er generelt er dårligere enn DLP-pj'er til samme pris

Men de store produsentene satser vel DLP, så vidt jeg vet.
    Joda! Hvis du ser bort fra multinasjonale megakonserner som f.eks Sony, Panasonic, Sanyo, Hitatchi og Epson, så er jo sikkert det helt riktig :lol:

Og når det gjelder begrunnelser, er det en enkel en: øynene mine. Jeg kan se hva jeg liker.
    Fair enough! Valg av pj dreier seg jo tross alt om valg mellom helt akseptable estetiske preferanser. Når du har skaffet deg et best mulig sammenligningsgrunnlag (!), vil det du liker best av det du har råd til av det som passer best der du skal bruke det, være det som er best for deg :wink: Det er imidlertid desverre ikke alle som har råd- eller plass til en CRT-pj... :cry:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes selv at noen større "hype" enn at dlp skulle være bedre enn lcd har jeg aldri vært borti.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det lcd og dlp leiren kan være enig om er at crt er en utdøende rase :wink: