Vurderer Sony HW30ES, "passer" den og evt alternativ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer Sony HW30ES, "passer" den og evt alternativ?

Hei,

Jeg har hatt stor glede av kinorommet men dessverre ikke holdt meg helt up-to date på hva som er hot og not i av-verdenen siste par år Men lysten på å erstatte prosjektoren har etterhvert kommet sigende. Det er en Epson EW700 som har gjort god nytte, men neppe kan sies å være state of the art lenger.

Primært er jeg på jakt etter en som yter bra i 2D for 3D har jeg ikke noe erfaring med enda. Nå er det vel knapt mulig å få prosjektorer som ikke har dette lenger, så muligens ikke noe tema.

Spørsmålet er nok hva jeg skal gå for. Og det er antagelig rommet/plasseringen i tillegg til pris (15000-ish), som må tas hensyn til.

Prosjektektoren må monteres i taket (hengende opp ned), frontelementet ca 3.8m fra lærret som er et 92" Dreamscreen med den grå duken. Lys fra vindu kan stenges ute, så rommet blir mørkt. Frontveggen er mørk, de andre lyse.

Jeg ser Sony HW30 som et bra alternativ. Vil den duge i rommet tror dere? Eventuelle alternativ (Epson TW, Benq...)?

Tilleggsspørsmål: Må en ha ny receiver for å få 3D eller holder det med å bytte ut BD spilleren?

Ser ut som dette:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW30 er en fornuftig projektor til den lerres-størrelsen.

Når det gjelder 3D, så holder det å bytte spiller, så lenge du velger en med 2 stykk HDMI-utganger. Da kan du sende lyd til receiveren via den ene, og 3D-bilde til projektor med den andre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så god på projektorer syns dog hw30 høres ut som mye for penga uansett rommet men andre kan svare bedre på dette.

Receiver må støtte HDMI 1.4 for 3d, er receivern mer enn en par år gammel så mangler den vel dette

Du kan fint omgå dette med og kjøpe en bd spiller med to hdmi utganger så en hdmi kabel sender bilde til projektor direkte og den andre sender lyd til receiver.
    Skulle finne denne funskjonen på en del bd spillere i 1500-2000 kroners klassen.

Kult og beskrivende bilde foresten :-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony BDP S790 er en god match til projektoren. Da trenger du ikke bytte receiver for den har to utganger. Den er godt utstyrt med apper også.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger på for å lese mer om valg av PJ til omtrent samme behov. Har du sett på Optoma HD83 eller Epson9000?

Kult bilde forresten, hva er dette tatt med?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Kan høres ut som Sony'en i alle fall kan være ett alternativ. Ser litt på bruktmarked men synets generelt det er lite å finne - og til relativt friske forventninger om pris...

(bildet er tatt med Canon 5d + fisheye)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg snappet til meg en Benq W5000 på torget her, og den skulle etter mine beregninger passe fint oppå veggen (må nok snekre meg ei hylle å sette den på).
    Stagger forhåpentligvis oppgraderingslysten en stund

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro, skal bli gøy å høre hva du synes der etter hvert med tanke på valg av PJ. Jeg hadde en diskusjon med Gorm på telefon og har landet på kjøp av HW30. Jakter litt på pris nå, men ser ut til at Avshop + kalibrering er det beste alternativet. Jeg er helt grønn på PJ så jeg er meget spent på resultat når den er i hus og rommet er ferdig.

Hvordan fungerer det med SVS’n bak i hjørnet? Regner vel egentlig med at det er greit, men er det sånn at du egentlig ville hatt den et annet sted? Jeg har et rom som er ganske likt i størrelse som ditt regner jeg med og skal ha inn min gamle SVS PB12-Plus . På grunn av plassproblemer ser jeg også for meg å putte den bak i hjørnet, men er litt usikker på effekten.

Bilde: 5D med Canon 8mm? Er selv litt kamerainteressert også for å si det sånn…. Har Canon 5D jeg også :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Moro, skal bli gøy å høre hva du synes der etter hvert med tanke på valg av PJ. Jeg hadde en diskusjon med Gorm på telefon og har landet på kjøp av HW30. Jakter litt på pris nå, men ser ut til at Avshop + kalibrering er det beste alternativet.
    Elkjøp kjører vel en bra pris akkurat nå men ville vel heller valgt Avshop med kalibrering jeg også.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Moro, skal bli gøy å høre hva du synes der etter hvert med tanke på valg av PJ. Jeg hadde en diskusjon med Gorm på telefon og har landet på kjøp av HW30. Jakter litt på pris nå, men ser ut til at Avshop + kalibrering er det beste alternativet. Jeg er helt grønn på PJ så jeg er meget spent på resultat når den er i hus og rommet er ferdig.

Hvordan fungerer det med SVS’n bak i hjørnet? Regner vel egentlig med at det er greit, men er det sånn at du egentlig ville hatt den et annet sted? Jeg har et rom som er ganske likt i størrelse som ditt regner jeg med og skal ha inn min gamle SVS PB12-Plus . På grunn av plassproblemer ser jeg også for meg å putte den bak i hjørnet, men er litt usikker på effekten.

Bilde: 5D med Canon 8mm? Er selv litt kamerainteressert også for å si det sånn…. Har Canon 5D jeg også :-)
    Var veldig fristet av HW30 jeg også, men siden oppgraderingssuget kanskje var litt spontant slo jeg heller til å en brukt PJ som jeg forsåvidt har hatt i kikkerten en god stund.

Jeg synest SVS'en funker veldig greit bak i hjørnet, dog jeg er nokså sikker på at det ideelle hadde vært en plassering litt lenger unna sofaen... For min del var dessverre ikke et tema, så da fikke en gjøre det beste ut av det. Fulgte kalibreringsrutinene (har to subs - en 12" kasse fremme også) som var tilgjengelig i diverse tråder her (jeg husker ikke hvor, men det finner du helt sikkert ut av enten med søk eller å spørre)

Jeg brukte Canon EF 15mm for dette bildet. Det er en full frame fisheye (ser 180 grader rundt seg) Kjekk sak, men ikke det objektivet jeg bruker aller mest

Hadde visst et par andre bilder i galleriet som er tatt med dette objektivet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    Da fikk jeg snappet til meg en Benq W5000 på torget her, og den skulle etter mine beregninger passe fint oppå veggen (må nok snekre meg ei hylle å sette den på).
    Stagger forhåpentligvis oppgraderingslysten en stund
    Det eneste problemet som kanskje kan oppstå med W5000 er at oppsettet ditt vel er i grense området for minimum kastelengde og max zoom. Et 92" lerret trenger vel ca 3.8 meter kastelengde for W5000, og dybden på W5000 er 42 cm.Det burde vel gå akkurat....

Det var det litt begrensede zoom området på BenQ sine projektorerer W10000, W50000 osv jeg stusset litt på når jeg testet disse i sin tid. Sammenlignet med JVC sine HD1 og HD100 D-ILA modeller fra den samme tiden, og de var mye lettere å få til å vise store bilder i små hjemmekinoer.

Silige vidvinkel bilder forresten, slike "megler" objektiv typisk (14mm) får selv små rom til å se ganske så store ut. Canon sin 15mm fiskøye er et objektiv jeg har hatt lyst på lenge :grin:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter litt selv med kaste lengder, har lyst til og snu på sofaen og få en mer flyt i leighligheten og plass til fler folk.

Men da får jeg knapt 2m kastelengde og det er surt og gi opp lerretet. Og bilde under 90" kan jeg like gjerne bare hatt en 60" tv.

Så er litt spent på hvordan benq w1080ST blir, den skal kunne fylle et 100" lerret på under 2m kastelengde. Men spørs jo hva kvaliteten på selve bildet blir den vil jo heller kunne sammenlignes med w1070 tipper jeg, noe som hadde verdt bra nok for meg det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har handla, så er jo litt seint . men kjøpte en HW30ES brukt selv her på torget som kun var gått 38 timer, og fikk den for 11.700 etter salg av medfølgende ps3. det var en annen liga en min eldre epson tw-2000 (som og var mye bedre en din tw700) , så hadde varmt anbefalt den.

liker bedre sxrd , og dlp klarer jeg ikke pga regnbue-effekten .

men du fikk jo handla noe greit brukt, og det er jo litt gøy i seg selv å tråle brukten på jakt etter et nytt kupp

fint med oppgradering uansett!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får bli en HW30 i neste runde, xB^

Jeg var ikke helt klar over W5000s nokså strenge krav til plassering før jeg slo til, ask4me2, men en runde med prosjektor kalkulatoren i ettertid ser jeg det bør gå greit. Rommet er 440 cm langt og jeg har mekka til ei hylle på veggen bak slik at den får komme så nær veggen som mulig. 3.9m tenker jeg det blir fra linse til lærret (dekker 80-96" iflg Projectors, Projector Reviews, LCD Projectors, Home Theater DLP Projectors at ProjectorCentral.com ) samtidig som at center på linsa blir ca 5-10 cm under toppen av lærretet (dvs shift-funksjonen vil kunne sende bildet ned på lærretet)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg snekret hylle, pakket opp og testet prosjektoren (som forøvrig var en usedvanlig trivelig handel med forummedlem K E A).
    Monterte den på veggen som nevnt med linse ca cm under lerrethøyde og til min fornøyelse, om enn ikke så stor overraskelse, fikk jeg zoomet og "lens-shiftet" bildet perfekt på lerretet. Så var det bare å stille skarp samt velge en av de to ferdigkalibrerte modusene som Gorm hadde gjort til forrige eiger. Nå er jeg jo klar over at dette er for rom til rom, ideellt sett, men jeg synest kvaliteten var så prima at dette sier jeg meg fornøyd med.

Så med tanke på pris og det hele, er jeg svært fornøyd. 3D kan vente enda noen år for min del

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint du ble fornøyd :-)