Buet bilde HW50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Buet bilde HW50

Jeg gikk til innkjøp av en HW50 for ca. en måned siden og lurer på om det er vanlig at bildet er en smule buet?

Projektoren henger i ett chief MFG takfeste og jeg er rimelig sikker på at jeg har justert linsen riktig i forhold til lerretet. Jeg har sjekket at rammen ikke er buet med laservater. Jeg har og sjekket at selve lerretet ikke er buet. Jeg pekte laseren mot lerretet og brukte det innebygde testbildet i projektoren. Hadde lerretet vert buet hadde vel laserstrålen også buet likt som testbildet?
    Testbildet buer opp på midten både oppe og nede. Nå har jeg ikke målt hvor mye testbildet buer, men det er nok rundt 3-4mm i nedre kant.

Jeg tok projektoren ned fra taket og plasserte den slik at linsen er midt på lerret i høyden og fikk da mindre bue på bildet. da er det vel rundt 1mm. Da buer bildet oppover i underkant og nedover i overkant. Med det har jeg vel egentlig kommet frem til konklusjonen at det er krummingen på linsen som gjør at bildet blir slik. Jo mer lens shift man bruker, jo lenger ut i ytterkant av linsen kommer man og buen på bildet blir større.

Før jeg kjøte HW50 hadde jeg en InFocus SP8602 og merket ikke noe til bildet buet på den.

Lerretet er 106" og projektoren er vel rundt 4,5m ifra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen her inne som har en HW50 som kan bekrefte eller avkrefte at dere opplever det samme?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har just fått en HW30 , og jeg har reagert på det samme.

Tror bare det er optikken som gjør det, ved bruk av en del lens shift.
    Hos meg så står projectoren bak på en hylle, nesten på høyde med toppen av lerretet.

hos meg blir det ca sån som på vedlegget, bare ikke i like kraftig grad. men er snakk om en 4-5 piksler, så rette linjer er ikke 100% rette om en måler med lasaer, men ikke noe som plager meg ved annet en windows-desktop bruk da en ser klokken osv er litt under rammekanten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jg har ikke sett dette på noen av de jeg har installert. Men så har jeg aldri installert noen projektor der jeg har vært avhengig av å bruke maksimal zoom heller. Er tilhenger av å gå den andre veien, da all optikk er skarpest og mest lineær i senter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 90" lerret, og avstand fra projector linsa til lerret duk er ca 3,90 meter, det er langt ifra maks zoom.

mener du mye bruk av lens shift ?

Burde den heller hengt opp-ned , siden den er såpass høyt oppe i forhold til lerret ?

som nevnt, så har jeg linsa ca 20cm under toppen av lerretshøyde , på en hylle bak sofaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På zoomobjektiv til foto har man gjerne litt tønneform på kort brennvidde og pincushion form på lang brennvidde.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har linsen ca 3.7m fra 106" lerret på hylle innenfor lerretet og har en svak bue både oppe og nede (mest nede) på min HW50 så dette er nok en liten svakhet i opptikken til HW50. Jeg har ingen antydning til dette i kinoen med VW1000 og 3m bredt lerret.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar
    Sjekket litt og linsa er ca 3.85m fra lerret, så det er ikke maks zoom. Jeg skal teste å flytte projektoren litt nærmere og så om det blir mindre merkbart.
    Hvis ikke får jeg kjøpe en buet ramme slik at bildet blir korrekt :-D Det blir ihvertfall litt billigere enn å kjøpe en VW1000

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,799
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Saarg
    Takk for svar
    Sjekket litt og linsa er ca 3.85m fra lerret, så det er ikke maks zoom. Jeg skal teste å flytte projektoren litt nærmere og så om det blir mindre merkbart.
    Hvis ikke får jeg kjøpe en buet ramme slik at bildet blir korrekt :-D Det blir ihvertfall litt billigere enn å kjøpe en VW1000
    Maks zoom på projektor er når man benytter den med kortest kastelengden (minst brennvidde på objektivet, dvs motsatt av hva man får på optikken på kamera som angis som vidvinkel, der zoom = tele.), så det å flyttte projektoren nærmere lerretet vil bare gjøre dette værre.

Er bildeforvrengningen tønneformet , dvs bildegeometri buen går ut av bildet, vil et buet lerret yttelrigere forsterke dette i top og bunn av bildet (avhengig av offset og lens shift). Lerretbuen gir en litt lenger kastelengde for projektoren på midten enn på sidene... Buet lerret motvirker puteformet geometri feil, en feil som man typisk får med å bruke anamorpisk linse.

Hvis bildet er en kombinasjon av pute og tønneformet mellom top og bunn virker det vel mest nærliggende å mistenke at man har makset lens shift og bruker kort kastelengde. Når en projektor viser et hvit bilde, kan man uten å se direkte inn i lyset legge merke til hvordan lysruten er plasert på fremre linse element.

Skal du sjekke lerretets geometri med en laser, må du sende ut laser streken fra samme høyde som linsen på projektoren, og vinkle den slik lyset går fra projektoren.

Vil anbefale å gå for lengst mulig kastelengde, minst mulig lens shift og justere bildestørrelsen slik at geometir feilen langs ytterkantene i bildet maskeres på lerrets rammen. Test bildene vil fremdeles kunne vise disse feilene, men ved vanlig film visning, så vises ikke slike feil like tydelig.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringen. Lurte litt på hva maks zoom er, men kom til slutt frem til forklaringen din. Hadde jeg tenkt litt så hadde jeg kanskje funnet ut av det, men greit å ha andre som allerede har tenkt :-)
    Får se om jeg lager til en hylle helt bakerst i rommet til prosjektoren. Jeg har ikke merket at geometrien er feil ved vanlig materiale, men det ligger i baktankene og murrer.

Litt skuffet over at en projektor til 10.000 er bedre enn en til 30.000.
    Løsningen er vel en vw1000 :-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du at din gamle Infocus hadde bedre bilde enn HW50??

Syns også at du overdriver problemet, kan du se geometrifeil i bildet mens du ser film? Jeg hadde bare overshootet bildet litt så lar du bilderammen hvis du har rammelerret "spise" opp den lille buen.;-)
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Infocusen er overlegen HW50, spesielt på 3D ;-)
    Kunne kanskje nevnt at det var med tanke på geometrifeil på linsa at jeg oppfattet Infocusen bedre.

Ser ikke helt hva du mener med at jeg overdriver problemet? Jeg har allerede sagt at jeg ikke merker noe ved bruk av vanlig materiale.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønte det, måtte bare kverulere litt.;-)

Og jeg er litt enig med deg at det er litt dårlig at Sony har levert en såpass "dårlig" linse med HW50. Men så syns jeg at den veier opp med bildekvaliteten man får for under 30k.:-D
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være lov det på en fredagskveld :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •