Nybegynner når det kommer til prosjektor - Håper å få hjelp fra flinke forumbrukere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner når det kommer til prosjektor - Håper å få hjelp fra flinke forumbrukere

Hei

Jeg har endelig besilt meg en prosjektor

Det er ikke dyre greiene, nærmere sagt en BenQ W1070. Som skal få plass i en ny leilighet sammen med samboer.

Jeg har en del spørsmål, så her er det bare å stålsette seg. Føler jeg har god peiling på TVer og lyd, men prosjektorer har jeg aldri giddet å sette meg inn i.

Men nå er jeg nesten nødt.

Alternativ 1 - Lerret i stua:
    1. PJ'en skal jo være ganske lys sterk, hvordan lerret er det lurt å ha i stua, der det til tider kan være litt lys, altså den er ikke helt mørk. Jeg har lest litt om gain på lerret etc, men blir ikke klok av å vite hva jeg trenger.

2. Fungerer motoriserte lerret bra? Bråker de mye?

Alternativ 2 - På soverom nr 2 - mørkt:
    1. Holder det her å bruke hvit vegg? Eller trenger jeg lerret.
    2. IGjen, hva slags gain bør lerret ha hvis nå rommet er mørkere

Generelt:

Bør PJen monteres i tak eller holder det på et bord midten av fks 2 stoler. Vi leier så vet ikke hvor lett det blir å montere ting i taket. Jeg leser om ting som lens shift, zoom. etc etc

Og skjønner lite, hvis jeg monterer en pj på et bordt, skal ta pj stå i midten av lerret/vegg? Og hva bør jeg tenke på når det handler om lenshift, zoom, fokus etc.

Beklager for mange nybegynner spørsmål, men jeg er er en grønnskolling (eller hva det heter)

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer forøvrig på hvor høyt et lerret skal monteres opp fra gulvet, har lest alt fra 0,5 til 1m.

Ønske jeg kunne leie inn noen folk til å installere Lerret etc, men bor i Stavanger, så er ikke mye hjelp å få.

Uansett, takk for alle svar

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hek, jeg har også et slikt stue oppsett med tv og lerret aom jeg kan trekke ned foran tven, gain og slikt har jeg ikke peiling på, har selv et billig hvitt lerret fra komplett til knappe tusenlappen og syns jo det funker meget brai har jo selvsagt ikke de dypeste sort fargen men bra nok for meg.

Høyde på lerretet anbefaler jeg og eksperimentere litt, det kommer rett og slett ann på hva dere liker, hvor høy sofaen er, hvor lange rygger dere har og hvor langt unna etc etc. (selv har et 90" lerret 50cm fra gulvet og det er greit på ca 2m avstand)

Om dere enda kan så anbefaler jeg og kanskje streke opp kantene på en gitt lerret størrelse med maskerings teip og eksperimentere med høyde og finne størrelsen som passer.

Motoriserte lerret tror jeg ikke bråker noe særlig, det bråker jo også kun når du senker/hever lerretet (som kanskje tar et minutt eller mindre)

Personlig ville jeg foretrukket og ha den i stua, i allefall om alternativet er og sitte i senga (kanskje henge opp et ramme lerret i taket ?)

Angående gain og slikt har jeg ikke mye peil selv, Lens shift har ikke benq'n du har bestilt, men den har vel som DLP projektorer flest et 'down throw' så projektor må henge x cm høyere enn topp av lerretet.

Har noen tipsa deg om denne enda ? Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance
    Den kan gi en del gode pekepinner på hvordan alle tallene spiller inn i realiteten :-)

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grått lerret anbefales vel jevnt over til rimeligere projektorer, så je ville uten tvil gått for det.

Litt om høyde:

http://avforum.no/forum/lerret/12924...tet-henge.html

Som nevnt, siden du ikke har lens-shift må du justere høyden på PJ ift lerretet.

Størrelsen er jo gjerne avhengig av sitteavstand, hvor langt unna blir du sittende? Har du plass, vile jeg ikke gått under 92", må jo gi lit kinofølelse også.

Ville anbefalt å montere i taket. Selv om du leier, så ordnes det meste med litt sparkel og maling når du flytter.

Du må avstemme zoom ift avstand og bildestørrelse. Forskjellige PJ har sine forskjellige egenskaper, så bruk avstandskalkulatoren for å finne størrelsen.

Ville unngått hvit vegg, da skal den være rimelig slett for at det skal bli nevneverdig brukandes, samt at glansen i malingen også som regel er uegnet. I tillegg til at den er hvit...
    Les litt i forskjellige tråder på forumet, mange som sikkert har lurt på alt dette før.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •