Optima hd33 vs Sony hw30?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optima hd33 vs Sony hw30?

Jeg skal kjøpe min første projektor til mitt nye dedikerte kino rom.
    Hadde hele tiden sett på optima hd33. Etter det jeg har lest virker det som et godt kjøp. Full hd og 3D og best i test i sin pris klasse.

Men etter å ha lest her blir jeg veldig usikker.
    Ser at hw30 er stort sett varmt anbefalt, og hd33 virker ikke så mye omtalt engang.
    Så lurer på hvor stor forskjellen er mellom disse to?

Trenger rett og slett hjelp til å bestemme meg.

Har kjøpt et grandview 106" hvit lerrete som den skal brukes på.
    Mørkt rom med full lys kontroll.

Mvh Marius

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten vanskelig å sammenlikne disse to. HW30 er rett og slett i en helt annen liga, og koster også 50% mer.

Når det gjelder HD33, så er jeg ikke imponert. Den har ingen muligheter for å kunne kalibreres korrekt (ingen CMS), og optikken er noe av det dårligste jeg har vært borte i. Den jeg kikket på så ut til å ha kraftig konvergens-avvik, på tross av at den er en single-chip DLP. Så ille var det med kromatisk aberrasjon på denne.
    Er du ute etter en billig-projektor, så fremstår BenQ W1070, etter min mening, som en mye bedre projektor enn HD33. Den er også bedre kalibrert fra fabrikk, og gjør en bedre jobb rett ut av esken.

Sony HW30 er som nevnt totalt overlegen disse billige DLP-projektorene. Her snakker vi 7-8 ganger så høy grunnkontrast, og bildedynamikk på et helt annet nivå. I tillegg har den vanvittig mye bedre optikk, og er langt mer plasseringsvennlig (optisk linseforskyvning)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hd33 imponerer ikke stort , kontra hw30 som er en fantastisk projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode svar! Det gjorde jo valget veldig enkelt, som er veldig greit.
    Hvor viktig er det med proff kalibrering på denne? Er det stor forskjell på en rett ut av esken og en kalibrert hw30 projektor?
    Mvh Marius

Newcomer Mathia sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mariusj
    Tusen takk for gode svar! Det gjorde jo valget veldig enkelt, som er veldig greit.
    Hvor viktig er det med proff kalibrering på denne? Er det stor forskjell på en rett ut av esken og en kalibrert hw30 projektor?
    Mvh Marius
    Bumper denne! Lurer på det samme!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er relativt stor, spesielt om du handler rimelig lerret. De fleste projektorprodusenter gjør en heller middelmådig grunn-kalibrering ved enden av samlebåndet. Det finnes hederlige unntak, som f.eks Sim2 og projectiondesign, men også her er kalibrering nødvendig. Grunnen til det, er at selv disse kalibrerer mot en type lerret, gjerne en D65 referanse som Stewart studiotek. Ei heller vet produsenten hvordan lysforholdene i rommet ditt er, og kan selvfølgelig ikke kompensere gamma for dette.
    De aller fleste rimelige lerret har også store avvik i forhold til D65, og dermed "farger" de også den refleksjonen du blir sittende å se på.

Når det gjelder Sony, så er de generelt kraftig oversaturert, og med alt for varm fargetemperatur (rødstikk) i grunninnstillingen fra fabrikk. Ingen av dem er "like", og noen enheter er bedre kalibrert enn andre. Men igjen, det kommer også an på rommet og lerretet som skal brukes. En kalibrert HW30, kan fort se bedre ut enn en ukalibrert VW95. Så mye kan kalibreringen utgjøre.

Å få projektoren kalibrert er derfor en svært billig "oppgradering". Gitt at den som kalibrerer kan faget sitt så klart.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mathia
    Bumper denne! Lurer på det samme!

Du som kommer fra en Kuro med blekk-sort burde ikke vurdere optoma sine projektorer ettersom disse produserer ikke sort, men kun grått..

Newcomer Mathia sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Forskjellen er relativt stor, spesielt om du handler rimelig lerret.
    Er dette lerretet for billig å regne?

Videre anbefalte du en gain på 0,8 til min stue med hvite vegger og hvitt murtak. Det jeg linket til har en gain på 1.0, blir det for mye refleksjon? (Veggene er ganske matte, HER er et par BILDER)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er et "billig lerret"

Lerret med helt korrekt fargegjengivelse koster gjerne i området rundt 20-30 tusen. Det finnes selvsagt noen ytterst få unntak. Lerretet du linker til er helt greit, men har ikke korrekt fargetemperatur (D65). Det er selvsagt ikke noe big-issue, for det kan det kompenseres for via kalibrering av projektoren.
    Lerretet du linker til har heller ikke 1.0 gain. Jeg kalibrerer relativt mye mot akkurat denne duken, og mitt estimat er at den ligger et sted mellom 0,8 og 0,9. Altså i det området du bør sikte mot. Mer enn 0,8 til 0,9 gain på en grå duk betinger gjerne coating som gir en retningsbestemt refleksjon, og disse koster som regel mer enn projektoren i prisklassen du har siktet deg inn på. Noen få billig-lerret har en veldig blank overflate, som gir en refleks-effekt når det kastes lys på dem. Den typen lerret skal du sky som pesten. De fleste rimelige lerret med grå duk og høy gain (over 1.0) er i denne kategorien
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Optoma VS Sony

Jeg valgte faktisk å levere en HD83 tilbake til fordel for HW30 og angrer ikke på det!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •