Prosjektor eller tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor eller tv?

Valgets kval!

Har et spørsmål som jeg håper de som har peiling på dette kan gi meg noen tips i forhold til hva jeg bør gjøre... Jeg er i gang med oppussing av kjelleretasje, og i den forbindelse skal jeg etter hvert gå til innkjøp av nytt utstyr, enten tv eller prosjektor og lerret. Spørsmålet er egentlig hva jeg bør velge. Rommet er drøyt 3.30 bredt og over 8 meter langt. Det jeg lurer på er om rommet er for smalt slik at man ikke får utnyttet prosjektoren til sitt fulle...?

Hvis jeg i tillegg kan legge til at prisrammen totalt er maks 15000... Tenker selvfølgelig også på bildeforskjeller tv kontra prosjektor i denne prisklassen. Dette er også noe jeg verdsetter høyt, har ikke lyst til å ha stort lerret hvis dette går på bekostning av bildekvaliteten.

Håper det er noen som har et innspill eller to... Er veldig i tvil om hva jeg skal velge... Jeg er redd for at rommet er for smalt for prosjektor, men jeg er som sagt veldig i tvil... Kan også nevne at lysforhold ikke er noe problem, mørkt og godt i rommet

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo lett plass til et 106" lerret, og projektoren trenger ikke å henge helt bak i rommet.
    Jo større bilde, jo bedre opplevelse.

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jo større bilde, jo bedre opplevelse.
    det spørs jo om man verdsetter kvantitet over kvalitet..
    selv drikker jeg heller én god øl enn 6 tuborg.

ontopic: i den prisklassen trådstarter ønsker seg blir ca samme som jeg har råd til, og jeg valgte tv. du får jo ganske stor panasonic st50 for den prisen. selv vurderte jeg ikke projektor lenge, da jeg fort kom fram til at bilde ville bare bli større, ikke bedre..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, jeg synes at bildekvaliteten er hakket viktigere enn størst mulig skjerm. 106" tror jeg likevel blir litt stort, har vel kanskje sett for meg rundt 90"... Har lest litt om noen ulike prosjektorer nå og sett at Epson EH-TW5900 får ganske bra kritikk, og det virker som om dette er en prosjektor som passer godt til mitt budsjett.

Har dog ikke lyst til å ofre bildekvaliteten til fordel for skjermstørrelse...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daniel NOR
    det spørs jo om man verdsetter kvantitet over kvalitet..
    selv drikker jeg heller én god øl enn 6 tuborg.

ontopic: i den prisklassen trådstarter ønsker seg blir ca samme som jeg har råd til, og jeg valgte tv. du får jo ganske stor panasonic st50 for den prisen. selv vurderte jeg ikke projektor lenge, da jeg fort kom fram til at bilde ville bare bli større, ikke bedre..
    Av og til så er det størrelsen det kommer an på.
    Ihvertfall hvis du skal få en god filmopplevelse, så er 106" kontra 50" komisk i forhold.

Sammenligningen med smak og synssansen rettferdiggjør ikke fordelen med en god øl.
    Det er som om du skal sitte å kikke på to poser med 1 eller 6 ølflasker og lure på hvilken pose du skal ta med på vorspiel. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at størrelsen er viktig, og med så lavt budsjett ville jeg nok prøvd meg på projektor, kansje brukt. Selv har jeg mye større budsjett og vurderer å gå fra PJ med 230cm bredt lerret (tror det er 106"?) til 90" sharp (tror den kommer til Europa i mars)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt å tenke på her skjønner jeg... Virker hvertfall som om det ikke er noe problem mtp bredden på rommet det er snakk om. Men har dere noen tips i forhold til hva jeg bør se etter hva gjelder prosjekter og lerret da?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt gamle rom var også ca 3.30 i bredden og 5.50 langt.
    En 50" tv i steden for hadde vært ubrukelig for filmopplevelsen. (Jeg hadde 106") faktisk så byttet jeg fra 92 til 106" lerret fordi jeg følte jeg manglet det lille ekstra.

Kanskje en brukt projektor, eller en Epson til rundt 10.000 er et greit valg.
    Lerret får du til 4-6000,-

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bredden på rommet går helt greit.
    Når det gjelder budsjett ligger det et par Sony Hw prosjektorer på avtorget du kunne sett på.
    Ellers må jeg si meg enig med Tigerberget at skal man ha eget filmrom bør man ha pj for "stor" film opplevelse.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Mitt gamle rom var også ca 3.30 i bredden og 5.50 langt.
    En 50" tv i steden for hadde vært ubrukelig for filmopplevelsen. (Jeg hadde 106") faktisk så byttet jeg fra 92 til 106" lerret fordi jeg følte jeg manglet det lille ekstra.

Kanskje en brukt projektor, eller en Epson til rundt 10.000 er et greit valg.
    Lerret får du til 4-6000,-
    Må jo ikke ha Dreamscreen heller, har sjøl et billig nedtrekks lerret til 900 kr og det funker helt fint syns nå jeg. Jeg er nok mindre opphengt i bilde kvalitet kanskje enn de fleste og har heller brukt budsjettet mitt på lyd så projektoren min er en optoma hd100x til knapt 5k :wink:

Kjøpte begge på komplett for et år siden optomaen jeg er blei ganske fort tatt ut av sortiment etterpå men er en par andre der i ca samme prisklasse.

Vil og legge med at en tv sikkert har bedre bilde men det er en 'x' faktor ned projektor som gjør mye for film opplevelsen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Må jo ikke ha Dreamscreen heller, har sjøl hatt et billig nedtrekks lerret til 900 kr og det funker helt fint syns nå jeg.:
    På netonnet har dem rammelerret til ok priser. 106" ligger på litt over 3k
    Jeg syns kanskje 106" blir litt stort til ditt rom,du skal jo sikkert ha inn høytaler på siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og lurer på akkurat det samme.
    Hvis jeg velger pj kan jeg beholde 46"-eren bak det motoriserte lerretet. Praktisk til vanlig TV og siden jeg har barn kan det bli litt voldsomt med for stort bilde for han.
    Tenkt å kjøre 77" motorisert lerret.
    Hvordan vil denne projektoren funke til det ?
    AVshop.no / EPSON EH-TW6100W LCD-projektor Full-HD 3D
    Hvor langt unna skal en slik pj stå for 77" bilde?

Jeg har en ganske lys stue på dagtid.

Dette blir litt dyrere enn en TV ala ST65" fra Panasonic. Noen tanker?
    Sorry for at jeg kupper tråden, men du er jo i samme båt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hvis jeg velger pj kan jeg beholde 46"-eren bak det motoriserte lerretet. Praktisk til vanlig TV og siden jeg har barn kan det bli litt voldsomt med for stort bilde for han.
    Tv og Pj kombinert på denne måten fungerer fint når man må ha alt i stuen.
    Dog min sønn på snart fire liker godt når vi fyrer igang Kung Fu Panda i kjelleren

Denne Epson pj kjenner jeg ikke til,men en kompis ble anbefalt Mitsubishi pj til bruk i lyse rom. Han kjøpte en som var nedsatt fra 15k ish til rundt 8k på Soundgarden før jul. Jeg syns denne fungerer bra.
    Når det gjelder avstand osv finner du det lett ut her:Projection Calculator Classic - Throw Distance and Screen Size

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har ca 296cm brei vegg (ca 350cm breidde i resten av rommet). Eg valgte dreamscreen 92" grått nedtrekkslerret og Epson TW6000. Dette kjem vel på ca. 10 000. Eg angra ikkje eit sekund på at eg valgte projektor.

Kan godt vera bildekvaliteten på tv til same pris er betre. Men opplevelsen kan uansett ikkje måla seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Tv og Pj kombinert på denne måten fungerer fint når man må ha alt i stuen.
    Dog min sønn på snart fire liker godt når vi fyrer igang Kung Fu Panda i kjelleren

Denne Epson pj kjenner jeg ikke til,men en kompis ble anbefalt Mitsubishi pj til bruk i lyse rom. Han kjøpte en som var nedsatt fra 15k ish til rundt 8k på Soundgarden før jul. Jeg syns denne fungerer bra.
    Når det gjelder avstand osv finner du det lett ut her:Projection Calculator Classic - Throw Distance and Screen Size
    Tusen takk :-)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978

Jeg har en ganske lys stue på dagtid.

Dette blir litt dyrere enn en TV ala ST65" fra Panasonic. Noen tanker?
    Sorry for at jeg kupper tråden, men du er jo i samme båt.
    Sånn jeg har det og, lerret trekkes ned (har ikke motorisert) over en 50" plasma, har bare ordna det så jeg kan dempe for 90%+ lys når jeg snurrer film, stua mi er ikke noen batcave (halve stua er faktisk hvit) og skal pusse den opp i våres, alt jeg veit er at den ikke blir kritt hvit men den blir ikke helt mørk heller.

Hvor langt unna den må stå kommer ann på zoom nivåene til projektoren.
    Denne Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance er ganske god på og forutsi kaste lengder og slikt men ikke helt 100% siden den bare bruker tallene fabrikken opplyser. (om den ikke er 100% er den ikke langt unna)

Unger er da absolutt ikke redd store bilder, heller kanskje hva som vises på skjermen det går i der :-)

selv sitter jeg kanskje 2m unna 90" min og den kunne fint hvert 10" større, så syns 77" virker litt lite.

Om jeg skal foreslå noe, så kikk på kalkulatoren jeg linka over hvor stort du kan gå med kaste avstand, å marker på veggen med maskerings teip hvor kantene på lerret blir og se hvor stort det blir og om det blir noe og leve med :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Sånn jeg har det og, lerret trekkes ned (har ikke motorisert) over en 50" plasma, har bare ordna det så jeg kan dempe for 90%+ lys når jeg snurrer film, stua mi er ikke noen batcave (halve stua er faktisk hvit) og skal pusse den opp i våres, alt jeg veit er at den ikke blir kritt hvit men den blir ikke helt mørk heller.

Hvor langt unna den må stå kommer ann på zoom nivåene til projektoren.
    Denne Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance er ganske god på og forutsi kaste lengder og slikt men ikke helt 100% siden den bare bruker tallene fabrikken opplyser. (om den ikke er 100% er den ikke langt unna)

Unger er da absolutt ikke redd store bilder, heller kanskje hva som vises på skjermen det går i der :-)

selv sitter jeg kanskje 2m unna 90" min og den kunne fint hvert 10" større, så syns 77" virker litt lite.

Om jeg skal foreslå noe, så kikk på kalkulatoren jeg linka over hvor stort du kan gå med kaste avstand, å marker på veggen med maskerings teip hvor kantene på lerret blir og se hvor stort det blir og om det blir noe og leve med :-)
    Genialt, det med tapen har jeg ikke tenkt på :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også litt i samme båt her. Vurderer 65vtxx opp mot projektor + litt mindre budsjetttv-løsning. Kan man få OK projektor i den prisklassen (10-15k)?

Mitt største ankepunkt mot pj er at den skal brukes i ganske lys stue, men har mørke gardiner og vill i all hovedsak bli brukt på kveldstid. Vil dette bli et større problem enn med plasmatv?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom rommet er så langt som 8 meter ville jeg valgt minst 106" lerret. Mitt rom er 2.55m bredt og 3.50m langt og jeg har 106" som fyller veggen helt. Du kan sikkert få plass til 4-5 sitterader men du har kanskje tenkt å buke bakre del av rommet til noe annet? Og med den lengden går det jo også an å bygge en vegg og sette høyttalere bak et akustisk lerret. Mener de kjørte tilbud på noen akustiske lerret på AVshop tidligere.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet har passe størrelse for et 93" lerret, og du har full kontroll på lyset. Projektor er rett valg. Ingenting å lure på. Om du ikke velger så stort bilde du kan, kommer du til å angre og kjøpe det senere uansett. Klin til først som sist.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •