Prosjektor eller tv? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser at diskusjonen her stort sett dreier seg om størrelse, mens rommet i seg selv ikke er et tema?
    Det er jo ikke til å komme bort i fra, at TV er et mye bedre valg i et rom med f.eks hvite vegger og tak. For at projektor skal være et attraktivt valg rent bildekvalitetsmessig, bør jo rommet ha rimelig mørke flater. Greit at størrelse "ruler", men om konsekvensen er dårlig bildedynamikk, fraværende sortnivå, og kjedelig fargegjengivelse, klarer i hvert fall ikke jeg glede meg over størrelsen alene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ser at diskusjonen her stort sett dreier seg om størrelse, mens rommet i seg selv ikke er et tema?
    Det er jo ikke til å komme bort i fra, at TV er et mye bedre valg i et rom med f.eks hvite vegger og tak. For at projektor skal være et attraktivt valg rent bildekvalitetsmessig, bør jo rommet ha rimelig mørke flater. Greit at størrelse "ruler", men om konsekvensen er dårlig bildedynamikk, fraværende sortnivå, og kjedelig fargegjengivelse, klarer i hvert fall ikke jeg glede meg over størrelsen alene.
    Nå er vel du i overkant perfeksjonist og kritisk til projektorer og bildet, siden du er Norges fremste guru på dette området og jobber med det daglig.

Tror de fleste fint klarer å glede seg over en film på stort lerret uten perfekt sortnivå.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, ikke meningen å være pessimist her. Syns bare det er rart at diskusjonen kun går på størrelse, og ingen spør noe om rommet i det hele tatt egner seg for projektor?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, ikke meningen å være pessimist her. Syns bare det er rart at diskusjonen kun går på størrelse, og ingen spør noe om rommet i det hele tatt egner seg for projektor?
    Det er egentlig et veldig godt poeng. Som jeg har nevnt tidligere, vil ikke dette rommet kun bli brukt til tv og film, men også som et flerbruksrom, da det er snakk om en kjellerstue/etasje. Det kommer med andre ord ikke til å bli malt mtp. at det kun er snakk om tv og film.

Det kommer en tapet som er av litt mørkere farge, men det blir også lyse vegger i rommet.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et stadig tilbakevendende spørsmål; Proje eller TV. Bruksområdet er jo ganske vesentlig. Er det her du skal se på Tv hver kveld? Eller er det her du ser en film en kveld eller to i uka?

TV eller projector?
    Og mitt svar er som vanlig:

Ja takk, begge deler.. 8)
    Da jeg kjøpte min første proje for mange år siden, kastet jeg ut TV'n og skulle benytte projen til alt. Dette fungerte forsåvidt greit. Men det er litt "hassel" å mørklegge rommet hver gang man skal slå på "TV'n". Da jeg etter ca et års tid hadde slitt ut projelampa og måtte kjøpe ny til ca 4000kr, bestemte jeg meg for å skaffe ny TV også til vanlig sløvtitting. Og siden har jeg benyttet TV til TV-titting og proje til film og "special events". Det fungerer utmerket

Et annet negativt moment med å kun benytte proje er at det tar litt av magien bort. Man blir vant til den store skjermen. Jeg har selv en 60" TV til vanlig TV-titting. Men selv dette er veldig smått ift 106" lerret. Når den vanlige TV-tittingen foregår på den "lille" TV-skjermen, beholdes den lille følelsen av magi det er å dempe belysningen, trekke ned lerretet og fyre opp projen. Man får popkornfølelse med en gang. Det blir litt som proje = lørdag og TV = hverdag..

Hvis man må velge én av delene, ville jeg begynt med en stor TV for så å oppgradere med Proje ved en senere anledning. Jeg har også gode erfaringer med nedtrekkslerret forran TV'n.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må takke for mange gode svar her, jeg synes det bare blir vanskeligere og vanskeligere med å ta en avgjørelse :P

Det er som du sier, OleM, bruke tv til "hverdagslige" ting og prosjektor til film, fotball, spill m.m... Det er akkurat slik det kommer til å bli hos oss også, derfor jeg synse det er ekstra vanskelig i forhold til hva jeg skal legge mest vekt på...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente dette blei ganske ok besvart ganske tidlig (kanskje ikke helt i detalj) med at det her er snakk om vanlige stuer hvor WAF er en betraktning, og de (tror det var mer enn en) forsåvidt har mulighet til og blende utvendig lys.

Og begrepet 'egnet' for projektor her kan bety så mye som så mange av andre begrepene vi slenger rundt oss her på forumet og kommer veldig ann på hvem som sier det og hva slags erfaring han snakker med. Om jeg skulle sammenligne min og din erfaring på dette feltet ville verdt som en 17 åring som knapt har hatt noen kjøre timer skulle ha startet en krangel om traffikk erfaring med en taxi sjåfør med 20+ år bak rattet, en diskusjon jeg er for smart til og bevege meg inn i :wink:

Nå vil jeg kanskje tippe at disse rommene hadde klart og oppnå best bilde med en stor 70-80 tommer tv, personlig syns jeg disse er litt for dyre iforhold til bilde de leverer, og for det andre de er også vannvittig store og vil alltid være det. I motsetning så er en projektor en 'liten' boks som henger under taket og den store 'skjermen' kan rulles opp og gjemmes på en mye enklere måte.

For mye av det som man bruker en tv til så syntes jeg virkelig at projektoren min blei for stor, og her ville en stor tv verdt like ille (nyheter, talk shows, omtrent alle litt eldre serier) så min anbefaling for slike stuer (som jeg forsåvidt har selv) er en normalt prisa tv (maks 8000-10 000) også hatt en rimelig projektor+lerrets kombo til omtrent samme prisklassen.

Personlig så synes jeg lyd står for nesten 80-90 prosent av film opplevelsen så min preferanse på bilde går veldig mye ut på kvantitet (lever enn så lenge i lykkelig ignoranse over hvordan et kalibrert bilde skal se ut) så jeg har i dette skarve året hvor jeg har kastet meg inn i denne hobbyen (i fjor på denne tida hadde jeg en 32" lcd og to dårlig plasserte front høytalere).

jeg er også daglig overasket over hvor lite forskjell det er i farger/detaljer etc mellom min optoma hd100x (billigere 1080p pj fantes vel ikke i fjor) og min samsung 51" 6505 plasma (blei kjedelig og sitte i mørket hele tida og jeg hadde dratt 900+ timer på projektoren innen 6 måneder) det projektoren faller mest til kort på er gradering i sortnivået og litt mykhet i bevegelser ved materiale i 'lav' fps.

Kort sagt projektor og tv kan være en rimeligere 'Ja takk, begge deler' løsning enn og bruke 30k på en stor tv som du fort ikke får lov til og ta inn i døra og kan bli for stor for en del normalt bruk.

Nb: Tar forbehold om skrivefeil og muligens manglende ord og uferdige setninger, dette blei en lang post fra mobilen :-P

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel slik at mange sverger til hvitt tak og ikke så mørke vegger for å skape litt WAF.
    Hadde selv en slik kino der jeg bodde før, og hadde en JVC HD 30.

Selvfølgelig kunne jeg se at gjennskinnet fra rommet gjorde at men in black ble til men in dark grey, men det tok ikke fra meg den visuelle gleden med stort bilde.

Dessuten så synes jeg eksplosjoner og fysisk lyd i fra LFE kanalen harmonerer bedre med et stort bilde. Ellers så blir alt i for liten målestokk.
    Bilkræsj på en reise-tv som setter rommet i bevegelse blir helt feil.

I bunn og grunn så går det på egne preferanser.
    De som kjøper høyttalere til en formue, bruker tiden til å høre etter feil med innspillingene og bakgrunnstøy, i steden for å nyte musikken.

Det finnes sikkert de som irriterer seg over dårlig bildedynamikk, fraværende sortnivå, og kjedelig fargegjengivelse i steden for å bli oppslukt av handlingen i filmen. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et slikt rom på 8m kunne det kanskje vært en ide å kombinere lyst og mørkt som i f.eks 4m med lysere rom og 4m mørkere rom om det skulle bli projektorkino i den ene enden.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq w1070 er god og funker i hvite rom for min del hvertfall, syns enda det ble topp selvom han hadde hvite vegger og 113" lerret.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •