Prosjektor eller tv? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av seoghør
    Er også litt i samme båt her. Vurderer 65vtxx opp mot projektor + litt mindre budsjetttv-løsning. Kan man få OK projektor i den prisklassen (10-15k)?

Mitt største ankepunkt mot pj er at den skal brukes i ganske lys stue, men har mørke gardiner og vill i all hovedsak bli brukt på kveldstid. Vil dette bli et større problem enn med plasmatv?
    Det blir vanskelig og sammenligne en plasma tv og en projektor.
    Projektoren trenger minst mulig lys ellers i rommet men lerretet er jo ikke på nær like reflektivt som årets plasma tver som praktiskt talt kan ha dobbelt funskjon som speil.
    Plasma tven min fungerer faktisk best med litt lys ellers i rommet, om jeg slår av alt lys i stua så lager tven nok ambient lys i rommet til at refleksjoner i skjermen kommer uansett.

Hva man kan bli fornøyd med har nok aller mest med forventningne våres og gjøre.
    Er det best for kontrasten med et rom trukket i svart scenemolton? Ja det er det nok.

Kan det være morro og trekke ned et 100" lerret over tven, legge en nybakt hjemme laget pizza på bordet og trekke dine nærmeste opp i armkroken og sette på en favoritt film som kanskje ikke har godt på kino på 10 år? Morro begynner ikke og beskrive det engang.

Om projektorene til 10k er 'gode' nok vil jeg og si ja, men det er også min personlige mening og med unntak av Epson (?) så er vel også dette DLP projektorer optoma og benq er ialle fall dlp, så om man er var for regnbue effekten så kan de bli en ren lidelse personlig er jeg av typen som kan se den men det koster meg ikke noe og ignorere den.

HK har vel en del DLP projektorer de kan demonstrere (ta med hele kjerne familien) ville jo bli neget surt om den bedre halvdel ikke klarer og se på projektoren uten og få vondt i hodet. LCD projektorene har jo ikke dette problemet men de kan ofte også ha mer tydelig pikselering hører jeg snakk om og litt av de samme problemene med farge dybde/korrekt het som med LCD tver.

Anyhoo jeg har ikke spess mye peiling på dette utover min egen erfaring med min hyper billige optoma som jeg synes ga både bedre og mye større bilde enn en sony 42" LED jeg hadde innom fra elkjøp før jeg kjøpte projektoren i ei lys stue. Det var dog også 1400 timer siden og man måtte 'skalke' lukene for lys etc blei litt slitsomt så ror vanlig tv bruk er selvsagt tv greiest men ved fotball kamper, tv spill, film blir stor skjerm gull verdt.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også litt i samme båt her. Vurderer 65vtxx opp mot projektor + litt mindre budsjetttv-løsning. Kan man få OK projektor i den prisklassen (10-15k)?

Mitt største ankepunkt mot pj er at den skal brukes i ganske lys stue, men har mørke gardiner og vill i all hovedsak bli brukt på kveldstid. Vil dette bli et større problem enn med plasmatv?
    Du får ok pj i den prisklassen,se midt svar ang Mitsubishi litt lenger opp.
    Når det kommer til tv vs pj er jeg enig med flere her at en tv kan ikke gi deg en like bra opplevelse som pj og lerret.
    Du kan helt sikkert få bedre bilde med tv,men det er noe med det når bilde blir dobbelt så stort.
    En kompis har nettopp kjøpt seg 65" tv,sitte avstand er 2.8m.
    Dette er såklart bra å se på film på,men jeg ser heller filmen hjemme på 108" bilde 3,8m unna
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha stor lyd blir det bare tull med lite bilde. Og kjøp brukt så budsjettet rekker lengre. Med dagens HD kilder og god lyskontroll blir du mer fornøyd med projektor og lerret enn med liten TV. Bluray tåler veldig godt stort bilde. Det blir helt outstanding. Med SD materiale kan du lure deg selv til å tro at bildet er bedre om det er lite. Men med HD må du opp i størrelse for å yte bildet rettferdighet. Projektoren på loftet knuser glatt 42" LCD en i stuen. Og begge er 1080P.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar! Blir nok projektor da, må bare måle litt opp først for å finne størrelse på lerret etc. Ser minimalt på vanlige tv-sendinger uansett, så en rimelig 40-50" vil være mer en grei nok til det bruket.

Har vurdert brukt,arkedet, men vet ikke helt hvor mye projektorene har utviklet seg de siste årene. Vil en pj som kostet 20k for 2-3 år siden vær et bedre produkt enn en ny som koster 8-10k i dag?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar! Blir nok projektor da, må bare måle litt opp først for å finne størrelse på lerret etc. Ser minimalt på vanlige tv-sendinger uansett, så en rimelig 40-50" vil være mer en grei nok til det bruket.

Har vurdert brukt,arkedet, men vet ikke helt hvor mye projektorene har utviklet seg de siste årene. Vil en pj som kostet 20k for 2-3 år siden vær et bedre produkt enn en ny som koster 8-10k i dag?
    For min egen del kan jeg si at Benq PE 8720 som kom i 2006 var en langt bedre projektor enn Epson TW 3200. Så en eldre highend pj gjør deg sannsynligvis mer fornøyd enn en ny billigprojektor. Valgte Sony HW30 selv. Såpass måtte til for å få kontrast og svart opp på samme nivå som PE8720.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt løsningen med nedtrekkslerret og projektor i stuen i noen år når. Trekker ned lerretet foran tven - en 42" plasma btw.

Sitter ca 3m unna et 92" lerret med en billig full hd projektor, Epson EH-TW2900.

Både lerret og proj for litt over 10k, handlet for litt over 3 år siden, og brukt veldig mye.

Det er ikke det beste sortnivået - og på noen mørke filmer stiller jeg litt på gamma. Men i 95% så fungerer det glimrende. Min stue er lys, hvit tak og vegger - så det er allikevel begrenset hvilket sortnivå man kan oppnå. Det er heller lysstyrke, farger og oppløsning som blir viktig.

Til pengene gir det en latterlig bra kinofølelse på gode blu ray filmer.

I motsetning til innlegget over - så anbefaler jeg mye heller en ny rimelig 1080p Epson proj enn en gammel 720p projektor for å se blu ray på et stort lerret.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

I motsetning til innlegget over - så anbefaler jeg mye heller en ny rimelig 1080p Epson proj enn en gammel 720p projektor for å se blu ray på et stort lerret.
    Har du sett forskjellen i ditt eget oppsett? Jeg byttet ut Benq'en med Epson 3200, og regnet med at utviklingen hadde gått såpass langt og at 1080P ville medføre at jeg fikk et løft selv om det var billig. Den gikk rett tilbake til Elkjøp. Rakk knapt å se en film engang.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemt
    Har du sett forskjellen i ditt eget oppsett? Jeg byttet ut Benq'en med Epson 3200, og regnet med at utviklingen hadde gått såpass langt og at 1080P ville medføre at jeg fikk et løft selv om det var billig. Den gikk rett tilbake til Elkjøp. Rakk knapt å se en film engang.
    Det er lov å være uenige - jeg velger heller full HD på et stort lerret enn 720p - mot litt dårligere sortnivå.

Kan være greit å ta med at dagens billige projer fra Epson er oppgitt til det dobbelte i kontrast i forhold til de vi skriver om, TW2900 og TW3200.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vil og si at 1080p bør være et minimum, men nå er jeg også nerd nok til og spille pc spill i stua i full oppløsning :-)

For blueray filmer så er også dette merkbart kommer selvsagt ann på hvor langt unna du sitter og størrelsen på bildet.

Angående brukt du kan f.eks finne en meget god deal men det er vel også litt russisk rullet involvert i det. Projektorer blir slitt under bruk på en helt annen måte så det kan bli litt som en bruktbil, har den ikke verdt brukt noe særlig (<500 timer) eller har den verdt tungt brukt med en par tusen timer ?
    Det er jo som regel ikke noe vanskelig og nullstille time tellern på en projektor heller, så helt sikker kan man vel ikke være på selgern heller.

En dyrere projektor kan ofte også være langt mer tilpassa et dedikert kino rom og da ha mindre maksimal lys styrke enn de rimeligere som er heller myntet mot et mer beskjedent budsjett og kundene ikke så sannsynlig har husvære til et dedikert rom og da må bruke den i et lyst rom.

Selv om de er dyrere i utgangs punktet så er det ikke sikkert de er bedre for ditt bruk, litt som med høytalere, best og kjøpe det som passer rommet enn det du kan få plass til :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Jeg vil og si at 1080p bør være et minimum, men nå er jeg også nerd nok til og spille pc spill i stua i full oppløsning :-)
    Det skjer stadig vekk her også - både Xbox og pc er tilkoplet projen - som er så lyssterk at man kan game med litt lys på i stua. Skyrim på 92" er vakkert.

Til en dedikert hjemmekino med 100% lyskontroll ville jeg prioritert sortnivå mye sterkere.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det skjer stadig vekk her også - både Xbox og pc er tilkoplet projen - som er så lyssterk at man kan game med litt lys på i stua. Skyrim på 92" er vakkert.

Til en dedikert hjemmekino med 100% lyskontroll ville jeg prioritert sortnivå mye sterkere.
    Absolutt :-)
    Tror 100-150 minst av timene på lampa er gått med på skyrim alene :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    and then I took an arrow to the knee

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare først og fremst si jeg ikke er noe projektorekspert. Har akkurat fått min første projektor. En brukt BenQ W5000

Jeg kombinerer 40"ers tv og projektor. Har en rimlig 40" samsung tv som fungerer til normal tvtitting og en del annet. Når jeg skal spille, se på fotball eller se film så drar jeg ned lerretet.

Finn en brukt full-HD projektor. Jeg fant en BenQ W5000 for 5000kr. Mint stand. De fleste projektorer henger i taket, og vil anta at de fleste er i ganske god stand/mint.

Her er mitt regnestykke.
    Projektor 5000 kr
    Ny lampe: 1700 kr
    Takfeste:1700 kr
    120" nedtrekslerret" 1200kr
    totalt blir det da: 5000+1700+1700+1200 = 9600kr

Jeg vil si det er ganske nedsig å trekke opp lerretet og gå tilbake til normal tv på 40" etterpå. Legger du tilrette for å se film i stuen ved å skru ned lamper og ta for gardiner etc, så klarer den en lyssvak projektor ganske bra i normal stue.

Mine 5 cent.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode argumenter og poenger her ser jeg.
    Ser at jeg var litt uklar i første innlegg mtp. sitteavstand og lengden på rommet. Jeg kommer ikke til å ha lerrettet på kortveggen, det må komme på den ene langveggen, da rommet jeg snakker om også blir en kjellerstue, ikke kun et filmrom. Med barn i familien må dette bli et "flerbruksrom". Dvs at sitteavstanden til lerrettet blir ca 3m, da blir vel 106" vel i overkant stort ser jeg for meg.
    Kona mener og tror at det vil bli for stort med lerret og at bildekvaliteten blir for dårlig sammenlignet tver 10-15000 klassen...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev feil - jeg har 106" (og ikke 92" ) lerret med sitteavstand på ca 3m. Det er perfekt - gir skikkelig kinofølelse og knallbra bildekvalitet på blu ray - og Xbox og pc.

Husk å sjekke hvor lang avstand projektoren må ha for å gi bilde på lerretstørrelsen.

Når jeg tenker tilbake - så var faktisk en av årsakene til at det ble en Epson - dens evne til å gi et så stort bilde på så kort avstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, dette er "tegnet" etter en 9-pack med en Samsung pad (som jeg skjønner nada av) så jeg får nesten unnskyldes. Ser nesten ut som at 77" holder.

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslag om projektor/lerret fremfor TV. En ting er størrelsen, men også kvalitetsmessig føler jeg at lerret+projektor er klart bedre enn dagens TVer / gir mer for pengene. En god projektor gir langt bedre dybde og dynamikk i bildet. Ellers hjelper det å bare få bort glassruta!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror den reele forskjellen er mye mindre enn man tror og 'opplevelsen' av et stort lerret ikke er i nærheta av en normal tv.

Bildet er kanskje skarpere på en tv men jeg har absolutt ikke noe problem og lese vanlig tekst på min, syns også tver de siste åra bare har blitt verre bilde messig, såpass at jeg ser ikke mye poeng i og legge mye i en tv, særdeles ikke nå for det er ikke mange åra til 4k gjør et massivt framtog og du kan sikkert kjøre på med en 60"-70" tommer da, perfekt tid til og ta nytte av en rimelig projektor mens vi venter på at bransjen skak bli enige med seg selv :-)

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cappuccino
    ... men også kvalitetsmessig føler jeg at lerret+projektor er klart bedre enn dagens TVer / gir mer for pengene.....
    What!?
    Seriøst?

Skal være enig om at stort bilde er billigere med projektor enn tv.
    Men i kvalitet på bildet har jeg vanskelig for å være enig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 3 meter trur eg 92" blir midt i blinken:-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •