JVC HD100: "Blassere" bilde med tiden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JVC HD100: "Blassere" bilde med tiden?

Jeg har nå min HD100 fra JVC på femte året, og opplever det som må sies å være et tydelig progredierende blassere bilde. Med dette mener jeg at bildet fremtrer mer og mer lyssvakt, til tross for at jeg skifter pære rett som det er..

Er dette problemet kjent for flere?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Desverre.. Har ikke samme PJ, men blir aldri den samme good feelingen med skikkelig punch slik som ved jomfru-filmen! Har ikke så voldsom teknisk erfaring når det kommer til PJ'r, men er vel generell slitasje på fargehjul, og lampe-huset kanskje. Som det desverre ikke fikses tilbake til "ny" ved pærebytte.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du orginale "fargepatroner"? De må jo byttes ved annethver pærebytte?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tørket/vasket glasset innenfor lampen? JVC projektorene har en merkelig konstruksjon, som medfører at dette glasset "soter ned". Tørker man av dette, gir det som regel en kraftig økning i lysstyrke og bildedynamikk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har du tørket/vasket glasset innenfor lampen? JVC projektorene har en merkelig konstruksjon, som medfører at dette glasset "soter ned". Tørker man av dette, gir det som regel en kraftig økning i lysstyrke og bildedynamikk.
    Oi! Dette er jo potensielt et skikkelig godt tips. Men hvordan gjør jeg dette i praksis? Lampe=Pære? (føler meg dum når jeg spør om sånt...)

Og hva er dette med fargepatroner?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargepatroner = tulle-innlegg / svada

Ta ut lampen (lampe=pære), tørk av glasset som sitter mellom lampen og projektorens optiske blokk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargepatroner = tulle-innlegg / svada

Ta ut lampen (lampe=pære), tørk av glasset som sitter mellom lampen og projektorens optiske blokk.
    Ok, det skal jeg prøve :-)

Et annet problem jeg møter på nå er at projektoren faktisk skrur seg av etter en times tid.. Kanskje skyldes dette samme problem?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skyldes nok overoppheting. Kan være støvfilteret? Eller muligens dårlig kjøling av andre årsaker, som f.eks sliten vifte(r)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, skal sjekke litt omkring dette. Tusen takk for svar!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag sørget jeg for å rengjøre glasset skikkelig, og det var mye dritt der ja! Men selv om glasset nå skinner som solen synes jeg ikke det gjorde spesielt mye med bildet, dessverre.. (litt tydeligere, men ikke mer lys-styrke)

Er det mer man eventuelt kan gjøre..?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det original JVC-lampe du har byttet til?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt fra avshop etter hva de anbefalte til HD100 så det regner jeg med?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det egentlig med JVC sitt LCOS panel. Epson skrøt jo "nylig" av at de endelig klarte å lage LCD panel som ikke var organisk og ikke ble slitt. Det er jo en stind siden JVC lagde første versjon av LCOS. Er det noe "organisk" i JVC sitt panel som "slites"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var problemet, så skulle en jo tro at lysstyrken ble høyere, og ikke lavere? Problemet med de organiske panelene var jo at de ikke holdt på fargemetningen, som ble "tynnet" ut over tid.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var problemet, så skulle en jo tro at lysstyrken ble høyere, og ikke lavere? Problemet med de organiske panelene var jo at de ikke holdt på fargemetningen, som ble "tynnet" ut over tid.
    Det måtte isåfall være at det oppleves blassere da mere lys slipper gjennom til speilene og man dermed da får lavere kontrast.

En lysnivå og sortnivå måling måtte kunne avsløre hvorfor det virker blassere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Jeg har nå min HD100 fra JVC på femte året, og opplever det som må sies å være et tydelig progredierende blassere bilde. Med dette mener jeg at bildet fremtrer mer og mer lyssvakt, til tross for at jeg skifter pære rett som det er..

Er dette problemet kjent for flere?
    Høres ut som denne har gått noen tusen timer...
    Da kan det jo ha bygget seg opp litt støv andre plasser enn glasset mellom lampemodul og engine også.

Det at den slår seg av, kommer vel av overoppheting pga mindre luft gjennomstømning rundt de delene som trenger kjøling. ville sjekket og renset luftfilteret, prøvd å stille inn høydemodus for kjøling og kjørt lampen på full spenning en stund for å se om det hjelper, og om den er mer temperatur stabil da.

Lampemodulen bør vel kjøres på full spenning med jevne mellomrom for at den skal få opp temperaturen slik at de indre prosessene i lysbuen kjører som den skal.

Har samme projektor selv, og brukte HD1 modellen før den. Har ikke opplevd det du beskriver, men har ikke kjørt noen av de lenge nok til å ha trengt å skifte lampemodul heller, så det er kanskje noe av forklaringen.

Et annet tips er kanskje å gå i gjennom oppsettet på kildesiden og sjekke instillingene for bildet i projektoren også, så det f.eks ikke er en mismatch mellom noen instillinger som kan påvirke lysstyrken.

Det med skifting av bekkpatroner noen nevnte, fikk meg til å mimre om hvordan man på CRT projektorene tidligere brukte farge i glykolen på rødt og grønt rør, for å få fargefiltrert primær fargene til å bli mer nøyaktig.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Det måtte isåfall være at det oppleves blassere da mere lys slipper gjennom til speilene og man dermed da får lavere kontrast.

ahh, så klart. Av en eller annen grunn hadde jeg et bilde av at trådstarter klaget over lavere lysutbytte (ref mitt forrige innlegg). Ser jo nå at det var blassere bilde.
    Tynnere fargegjengivelse på panelet, gir selvsagt dårligere maskering av mørke områder. Selv mistenker jeg kanskje at det "sotlaget" som ligger på tidligere nevnte glass i lysbanen, også finnes lengre inne. Får man et slikt gråsort slør på feil sted, så gir det nødvendigvis enormt med interne refleksjoner i engine, og intrascene-kontrasten faller som en stein? Hører også mye snakk om varmeskader i disse projektorene (pink band problematikken), så det kan jo være at kjølingen er noe underdimensjonert? Skjønner liksom ikke hvorfor det ellers skulle bygge seg opp sot på glassene inne i projektoren. Men dette er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh, så klart. Av en eller annen grunn hadde jeg et bilde av at trådstarter klaget over lavere lysutbytte (ref mitt forrige innlegg). Ser jo nå at det var blassere bilde.
    Tynnere fargegjengivelse på panelet, gir selvsagt dårligere maskering av mørke områder. Selv mistenker jeg kanskje at det "sotlaget" som ligger på tidligere nevnte glass i lysbanen, også finnes lengre inne. Får man et slikt gråsort slør på feil sted, så gir det nødvendigvis enormt med interne refleksjoner i engine, og intrascene-kontrasten faller som en stein? Hører også mye snakk om varmeskader i disse projektorene (pink band problematikken), så det kan jo være at kjølingen er noe underdimensjonert? Skjønner liksom ikke hvorfor det ellers skulle bygge seg opp sot på glassene inne i projektoren. Men dette er selvsagt bare spekulasjoner fra min side.
    Ja det er jo en mulighet. Sot kommer av varme, men man trenger vel også noe materiale som som kan feste seg som sot, nemlig støv. Mulig lysbanen ikke er støv filtrert nokk, eller lukket nok til at man ikke får en slik effekt over tid.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •