Liten 3D effekt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    jeg får vise sammys eventyr til noen og høre hva de mener. Da jeg så avatar på kino i 2009 ble jeg kjempe imponert, og det var først da jeg så den igjen hjemme at jeg skjønte noe ikke stemmer.

Er der ingen fra forumet her som bor i Tønsberg som ville kommet og sjekket ut litt? En som kanskje har litt greie på eventuelle innstillinger du kan ha oversett og samtidig tatt en titt på en 3D film? Hadde jeg bodd i nærheten hadde det bare vært en glede å besøke en forumkollega i nød=)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Har du vurdert muligheten for at DU ikke ser 3D slik den er ment?
    Ikke meningen å kapre tråden, jeg ble bare litt nysgjerrig på dette. Grunnen er at jeg aldri har blitt "tatt" av 3D-bølgen, da jeg bare ser 3 lag som ligger oppå hverandre.

En bakgrunn
    En midtdel (der folkene/handlinga er)
    En forgrunn (kan inneholde busker/trær, gress, og andre ting som tydelig skal være foran)

Forsøkte å illustrere dette med et bilde. Merket at det ble smått vanskelig å formidle uansett egentlig. Poenget er i hvert fall at jeg bare ser tre flate lag oppå hverandre. Det er fullstendig mulig at det er dèt som er 3d, men synes jo det er litt merkelig at jeg aldri har sett den der "ut av skjermen" effekten. Og japp, har sett Avatar, Hobbiten osv på kino.

Jeg har derimot aldri, verken på kino eller på hjemmeanlegg, sett noe som helst "komme ut av skjermen". Har ikke noe galt med synet ellers etter hva jeg vet, annet enn at jeg bruker linser fordi jeg er litt nærsynt.

Liten 3D effekt-3d-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok rett det Tor Rasmussen skriver. Det er desverre ikke alle forunt å se 3D-effektene. Ca fem prosent av folket har denne "feilen". Jeg jobber som kinomaskinist og kjenner til dette. Vi har veldig bra 3D på kinoen vår, men allikevel får ikke absolutt alle utbytte av filmene i 3D på grunn av dette.

Har funnet en link som beskriver problemene: "Can't See 3D in Avatar movie? People with 3-D Eye Problems? Headaches? Confused? Boring? Lazy Eye, Amblyopia, Convergence Insufficiency, Double Vision, Strabismus, Eye Teaming"

Har du prøvd å se 3D hos andre eller på kino? Funker det dårlig alle steder kommer du nok inn i den lille 5% andelen som ser bare litt av effektene, eller ingenting.

En annen ting er om filmene har "ekte" 3D, som Avatar, Hobbiten og noen til, eller digitalisert 3D. På sistnevnte blir gjerne personer "flate", og lagene bakover tydelig delt slik at bildet blir flatt...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også noe må være feil, og ligger det hos deg er det vel enkelt å få noen andre til å se det sammen med deg. Hos meg gir både Sammys eventyr og Avatar veldig bra 3D effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper ikke helt den uten videre at vi skal være 4 stk i familien som skal tilhøre "disse" 5%, ser dybde så det holder med brillene på, og enkelte popout effekter på filmer.

Legend of flight tilførte ikke debatten så mye for min del, ja noen morsomme bier, til dels veldig slitsomme animasjoner, og motorer som skulle forestille at de gikk over hodet på deg, men dybden var det ingenting å si på.

Sjekk ut Under the Sea når de studerer en veldig stor fisk på nært hold, dette er kul 3D, men desverre langt i mellom filmene. The Amazing Spiderman var en stor skuffelse igjen.

Så noe er feil eller så tilhører dere de som overdriver 3D effektene Jeg skal teste ut ett par filmer på en 55" Samsung tv for å sammenligne effektene jeg har her hjemme.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikker alle vi andre som overdriver...:-D

Hvis du har bedre 3D effekt på TV´en din er det noe feil i oppsettet til projektoren det er helt sikkert!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare slenger ut en ting jeg ikke har peiling på her.

Kan det ha noe med brillene å gjøre også? Er det forskjell på de, eller har de alle sammen samme effekten?

Husker godt besøket hos Andreas21 enda, der så vi Sammys Eventyr og jeg hadde flere ganger ting rett foran nesetippen min, er ingen tvil om at det kommer ting mot deg der. Det var ufattelig kult.

Men når jeg var hos BEF på demo, så var også Gorm der. Han forklarte litt av hele den 3D greia, og hvis ikke jeg husker feil så sa han at for å klare å "se" de tingene som kommer mot deg ut av skjermen så må vi skjele noe veldig med øynene. Dette var jo ikke noe jeg merket der og da, annet enn at man blir litt mer sliten i øynene av å se på 3D.

Men han sa nå så, og at det var grunnen til at mange ikke fikk med seg den effekten på filmer. Og derfor er det ikke så lurt å lage en hel film med bare ut av skjermen effekter, det blir en voldsom belastning på gluggene våre.

Sånn forsto jeg Gorm da, noen får rette på meg hvis det ikke var helt slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva definere dere som bra 3D effekt? Dybdefølelsen, at du ser innover fra lerretet og ubegrenset inn? Eller at ting stikker/kommer ut av lerretet?

På Avatar så husker jeg at frø eller hva det enn nå var fra livets tre svevde litt ut i rommet, og når de kommer ut i jungelen for første gang der han finner noen kule planter som trakk seg sammen når han tok på dem, ellers var det bare en fantastisk dybde på filmen.

Kom gjerne med eksempler og hvor i filmene jeg finner dem, og hva jeg skal se etter...

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Men hva definere dere som bra 3D effekt? Dybdefølelsen, at du ser innover fra lerretet og ubegrenset inn? Eller at ting stikker/kommer ut av lerretet?
    Jeg personlig syns jo det er kult med ting som kommer mot meg, dybden syns jeg ikke er så spesielt morsomt.

Husker ikke akkurat når i filmen det var, men tror det er ganske tidlig på Sammys når de dukker under vann og dytter til en krabbe som kommer å klyper meg i nesa. Hadde det vært en funksjon mulig, så kan jeg love den kløp meg i nesa. Hadde den helt oppi øynene, skikkelig moro!

Jeg mener at 3D skal være sånn for å få noe moro ut av det som sagt, at du ser flere kilometer innover i bildet gir meg ikke så mye som det å få ting tett på nesa.

Det jeg sleit med er at når ting beveger seg for fort, så blir det slitsomt og "hakkete". Det blir ikke god "flyt" i bildet og det blir slørete. Da henger jeg ikke med lengre, og man blir fort sliten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Jeg personlig syns jo det er kult med ting som kommer mot meg, dybden syns jeg ikke er så spesielt morsomt.

Husker ikke akkurat når i filmen det var, men tror det er ganske tidlig på Sammys når de dukker under vann og dytter til en krabbe som kommer å klyper meg i nesa. Hadde det vært en funksjon mulig, så kan jeg love den kløp meg i nesa. Hadde den helt oppi øynene, skikkelig moro!
    Den sekvensen bruker jeg på demo, synes ikke akkurat den krabbekastingen er så fasinerende som når sjøhestene kommer flytende ut i rommet, og den lille maneten som flyter mot deg og forsvinner opp foran nesen på deg. Slangen i elva er også ganske kul.

SÅ jeg kan ikke tilhøre de 5% som blir nevnt

Men jeg er enig meg deg når ting går fort så er ikke 3D særlig bra, det blir rør for min del, og når de kaster krabben mot deg er ett slikt eksempel. Men når ting går litt roligere for seg slik at du får tid til å se på det som skjer så er det til tider kult. Men hva med andre filmer enn Sammy`s Eventyr da? Så langt er det ingen filmer som slår denne på slike effekter, de er ikke engang i nærheten mener jeg. Til 249 kroner per Blueray så burde det være bedre enn bare dybde i bildet, Sammy`Eventyr betalte jeg 99 kroner for på Rema1000, for å ikke snakke om prisene på Imax filmene...

Active
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Sammy 2" kommer 13.03. Bedre animasjon enn i eneren. "Life of Pie" kommer i mars us, april no.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tilhører tydeligvis de 5%. Hadde besøk av noen nå og de så flygende ting ut i rommet hele tiden. Biene i legends of flight var visst helt rått. Ingen av de scenene i sammys eventyr som er nevnt her ser jeg noe som helst komme ut i rommet. Krabben for eksempel legger seg liksom bare forran resten av bildet, og før den forsvinner ser jeg den dobbelt, mens de andre som satt å så på hadde stadig ting på nesetippen.

Jeg har sett det en gang her hjemme og det er som nevnt under the sea der de studerer den store fisken. Den har jeg nesten på nesetippen.

Er jo veldig frustrerende må jeg si. Ble jo bitt av 3d basillen da jeg så avatar på kino og nå klarer jeg ikke se 3d ordentlig lenger, og hvorfor i alle dager klarer jeg det på den ene scenen i under the sea?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg tilhører tydeligvis de 5%. Hadde besøk av noen nå og de så flygende ting ut i rommet hele tiden. Biene i legends of flight var visst helt rått. Ingen av de scenene i sammys eventyr som er nevnt her ser jeg noe som helst komme ut i rommet. Krabben for eksempel legger seg liksom bare forran resten av bildet, og før den forsvinner ser jeg den dobbelt, mens de andre som satt å så på hadde stadig ting på nesetippen.
    Har du prøvd å reverse lukketiden på brillene?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det har jeg prøvd. Da blir alt bare rart.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •