Skal overraske mannen, men har ikke peiling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal overraske mannen, men har ikke peiling

Mannen er utenlands og jeg har et lite prosjekt på gang i et uinnredet rom i kjelleren. Har tenkt å overraske han med hjemmekino til han kommer tilbake. Har nå malt tak og vegger helt mørkt. Rommet har to typiske kjellervindu høyt på veggen, men håper på å få blendet ganske godt med ett eller annet der... På gulvet blir det verken mørk eller lys farge, men en gråfarge midt i mellom. Veggen jeg tenkte å få montert lerret på er ca. 3 meter lang og sittgruppen blir ca. 4,5 meter i fra dette.

Har prøvd å lese meg litt opp på dette med prosjektorer/lerret ++ men blir ikke så veldig mye klokere i grunnen.

Mannen har ikke sån kjempe mye peiling, men er heller ikke helt på jordet i denne verden. Blir første prosjektoren hans.

Selv er jeg helt "allergisk" overfor dårlig svartnivå, kornete bilde og dårlige farger. Ønsker en så stille som mulig prosjektor mtp. viftestøy etc.

Ønsker at det skal være en 3D prosjektor.

Har sett på følgende prosjektorer til nå:

Sony VPL-HW30ES SXRD
    Epson EH–TW9000

Lerret (ønsker størst mulig), har da sett på:
    DreamScreen V3 DynaGrey OG BrightWhite ProCurve 16:9 265 cm/120”

Men vurderer også:
    DreamScreen V4 ProCurve HD 2.35:1 300 cm/129”
    DreamScreen V4 ProCurve HD 2.35:1 330 cm/142”

Prosjektoren kommer til å brukes mest til film, men også til serier, og kanskje litt spilling (ikke fullt så viktig så kan sløyfes).

Så mine spørsmål:

Hvilken prosjektor bør jeg velge av disse to til den bruken jeg beskriver og rommet kinoen skal være i? Hvilket lerret bør jeg satse på til disse to? Har skjønt at det er lurt å velge grått uansett farger i rommet? Men bør jeg satse på buet lerret med ramme?

Har også sett på andre Epson modeller som TW9000W, TW9100 + TW9100W,
    hvordan er disse i forhold til de to jeg har nevt? Hva står "W" for? Trådløst? men hva?

Og til slutt er det verdt å fleske til med noen tusinger ekstra og gå for Sony VPL-HW50ES SXRD? Hvilket lerret til denne i såfall?

Håper noen ser syn på å hjelpe meg litt i denne jungelen. På forhånd tusen takk!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bestemt grunn til at du ønsker å gå for kurvet lerret, med de problemene det innbefatter?

Når det gjelder Sony HW30, så kan du bare glemme denne til den lerrets-størrelsen du skisserer, da den ikke har i nærheten av høy nok lysstyrke.

TW9000/9100 kan fungere, men vær klar over at støynivået er ganske fremtredende når denne kjøres med full spenning på lampen (noe du er nødt til). Forskjellen med og uten "W" er trådløs overføring av bilde (HDMI-signalet).

Med tanke på bildestørrelsen, er det definitivt verd å legge en del kroner i mellom for en HW50. Denne har grei lysstyrke, og i tillegg svært lavt støynivå når den kjøres på maks. HW50 vil også gi den beste bildedynamikken (opplevd kontrast)

PS: heldig mann du har :-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville du valgt Gorm, innenfor det samme prisleie +-

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha høyttalere stående forran lerrettet? Da er kanskje 120" litt stort. Ett rammelerret i 120" er 285cm bredt. Da har du lite og gå på med tanke på plassering av høyttalere. Ville kanskje vurdert ett 100" lerret. Da fungerer Sony HW30 bra har jeg forstått...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dama si det

Gorm er Bilde Gurru på forumet, bare og les hans visdom

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre fordeler med HW50 foruten de du nevner? Hva med sortnivået f.eks? Har lyst å gå for HW50, men den er jo også en del dyrere enn det jeg hadde tenkt å spandere på han :wink: Men når man først investerer såpass mye uansett, så kan det kanskje være verdt de tusingene ekstra altså? Blir i såfall jul- og bursdagsgave for 10 år (minst) dette her hehe :wink:

Noen forslag/anbefalinger til ett passende lerret til HW50? I størrelsen 100"+?

Jeg har fått inntrykk av at man får en mye bedre kino opplevelse av et buet lerret, men er ikke interessert i det hvis det medfører problemer. Flott hvis noen gidder å uttdype dette

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg skjønner, er den eneste fordelen med buet lerret at distansen fra lyskilde til hvert punkt på lerretet blir omtrent lik over hele flaten. Du vil da oppnå jevnere lys utbytte over hele skjermen. I min oppfatning har dette ikke noe for seg. Om det gir gevinst på andre områder er jeg usikker på.

Uansett er det jo sånn passe svett å se på en buet skjerm ift. en som er flat. Det gir absolutt ikke noen bedre kino opplevelse. Opplever du lerrettet på kino som buet? Om du ikke har noen helt spesielle gode grunner, ville jeg ALDRI valgt en slik løsning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcat
    Jeg har fått inntrykk av at man får en mye bedre kino opplevelse av et buet lerret, men er ikke interessert i det hvis det medfører problemer. Flott hvis noen gidder å uttdype dette
    Projektorer har optikk konstruert for å projisere på ett flatt lerret. Når man så bruker den mot et kurvet lerret, vil avstanden mellom linse og sidene på lerretet bli kortere en den skulle ha vært, og bildet på duken får tønneform. Det vil si at bildet ikke fyller helt ut i hjørnene på lerretet, når bildeflaten i senter passer i høyden. For å få fylt bildet helt ut i hjørnene, vil det bli for stort på midten, og rette horisontale linjer/objekter nær topp og bunn (på midten av lerretet) vil "bue" utenfor duken, og ut på rammen.
    Kurvet lerret er noe man benytter for å kompensere for anamorfe linser, som gjerne tilfører bildet såkalt pincushion distortion

pincushion distortion:

Når det gjelder sortnivå, så har HW50 "arvet" iris-løsningen fra VW1000. Her snakker vi altså "pitch-black", i sorte overganger, samt veldig godt sortnivå i alle mørke scener. Den har bedre sortnivå i mange scener, enn det du oppnår på HW30, og det på tross av at lysutbyttet er mye høyere i de lyse scenene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk for god forklaring som t.o.m et kvinnfolk forsto noe av

Til slutt, skulle jeg gå for HW50... hvilket lerret (og da blir det RETT) anbefales? Både type og størrelsesmessig. Har som sagt en vegg på 3 meter, og takhøyden er 237. Sitteavstand 4,5 meter.

Og bør jeg satse på 16:9 eller 2.35:1 duk?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager litt treg tilbakemelding, men sitter på kurs i Vegas (med motsatt døgnrytme, og begrenset nett-tilgang).

16:9 duk gir deg fleksibilitet til å å se både TV-sendinger, filmer i 16:9 og 2.35:1 format. Et 2.35:1 format lerret, vil passe til filmer som er i samme format, men vær klar over at projektormenyen, kildemenyer, undertekster, osv, vil kunne havne utenfor lerretet. Projektoren er 16:9 format og det får du ikke forandret, med mindre du setter en anamorf linse foran den.

Når det gjelder lerret-størrelse, så er dette en rimelig individuell greie. Skal dere bare se film, så "go large". Skal dere imidlertid også se TV-sendinger, sport, og muligens litt gaming, så er det ikke like stas om bildet blir for stort. Husk også at de fleste lerret har en ramme på 10-15 cm, og allerede der har du potensielt "spist" 30 cm av bredden du har tilgjengelig. Lerretsbredde på 265 cm (gir 120 tommer 16:9 format) eller mindre, er vel et greit sted å starte?

Når det gjelder selve duken, så er det greit å gå for en hvit duk, om hele rommet er sortmaskert. En hvit duk i et rom med en del refleksjoner, vil medføre vesentlig dårligere bildedynamikk, siden lysrefleksonene fra rommet vil "vaske bort" all bildeinformasjon i de mørkeste områdene (hvis det er både lyse og mørke områder i samme scene).
    Uansett om du velger en grå eller hvit duk, er det greit å finne en med tilnærmet korrekt fargetemperatur, som for film og video er D65.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •