Panasonic PT-AE700 PÆRE FORBRUK

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic PT-AE700 PÆRE FORBRUK

Noen som veit hvor lenge pærer varer i lowmodus. Og hvor mye en ny koster. Hvor får man kjøpt den billigst.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal vel vare opp mot 5000 timer, men som eksempler viser så kan de ryke under 300 timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ikke det som en garanti feil da? Holder på og bygge meg hjemme kino. Ganske så moro. Ting begynner og falle på plass.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matuxen
    Går ikke det som en garanti feil da? Holder på og bygge meg hjemme kino. Ganske så moro. Ting begynner og falle på plass.
    Garantien er ofte oppgitt som 500 timer eller 3 måneder. Hvis det er gått lenger enn oppgitt tid så hjelper det ikke om pæren bare har vært brukt 10 timer.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny pære til ae700 er koster ca. 3 500,- mens ny pære til ae100/200/300 koster ca 4 200,-. Ae500 sin pære får man for ca 3 800,-

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det vanlig at de ryker før 500 timer da? Hadde jo håpet at den varte rundt 3000 eller noe jeg. bytte den 1 gang i året eller noe?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det vanlig at de ryker før 500 timer da? Hadde jo håpet at den varte rundt 3000 eller noe jeg. bytte den 1 gang i året eller noe?
    Det er svært varierende. Pæren kan vare 5k timer også, men den kan ryke etter 500t også. En kompis av meg har en PTAE100, der er pæren gått ca 3k timer nå.

5timer hver dag i året blir 1825t. Det betyr at du mest sannsynlig må skifte pære annenhvert år med den bruken.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min PT-AE500 har gått 380 timer og nå må pæren byttes. Prosjektoren har hengt i taket hele tiden i et rom med god ventilasjon (ikke for høy tempereatur). PJ har gått på eco-modus og jeg har rengjort filteret hver 100 timer. Jeg har ikke hatt noen strømbrudd slik at all avslåing er skjedd riktig. Allikevel varte den ikke mer en 380 timer!!!!
    Ikke helt fornøyd med det nei!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Min PT-AE500 har gått 380 timer og nå må pæren byttes. Prosjektoren har hengt i taket hele tiden i et rom med god ventilasjon (ikke for høy tempereatur). PJ har gått på eco-modus og jeg har rengjort filteret hver 100 timer. Jeg har ikke hatt noen strømbrudd slik at all avslåing er skjedd riktig. Allikevel varte den ikke mer en 380 timer!!!!
    Ikke helt fornøyd med det nei!!
    Akkurat samme hos meg, men alikevel varte pæren din over 30% lengre enn min. Forbanna heldiggris! :lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under 400t er LITE. Hadde det skjedd meg hadde jeg virkelig prøvd å få en ny på reklamasjon, selv om garantitiden er ute.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel kjørt min AE300 i rundt 400t og renset filter en gang. Da blåste jeg bare støv av liksom. Tok 3 sek. Kjører alltid i high mode pga mest mulig lys gjennom filteret jeg bruker. Pæra holder enda..bank i bordet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her på forumet som har skiftet pære ? Har inntrykk av at folk her på forumet skifter projektor før pæren ryker. Har hatt min projektor i under et halvt år og pæren har kun gått 270 timer (Kenti bidro med 200 timer før jeg kjøpte projektoren av ham). Vurderer allerede å kjøpe ny projektor, men håper på å holde ut i minst 1 år til.

Uansett blir projektoren nok byttet ut lenge før 1000 timer er nådd, og estimert pærevarighet på Hitachi TX10 er ca 3000-4000 timer i ECO modus.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

levetid på pærer

levetid på pærer. har det noe å si hvor og hvordan projektoren er plassert. Henger den i taket, hvor tak er gulv til 2 etg. og noen tramper i gulvet/taket over, ja da rister det sikkert godt i glødetråden. Det samme om du slamrer med døra, veggene rister om du ikke bor i murhus.

Jeg skifter lyspærer i taklys i gangen meget ofte. Problemet er at jeg aldri lukker døra, bare slamrer den igjen etter meg. Og det skal jeg til konas forargelse fortsette med. Har ikke tid til å snu meg.

Konklusjon: Monter projektor på støtdempende puter/føtter/oppheng. :idea:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette med "hvordan projektoren brukes" som en grunn for å forklare hvorfor en lampe varer kort tid er usaklig vissvass fra leverandører for å unndra seg ansvar for dårlige lampeeksemplarer.

Portable/flyttbare projektorer utsettes for MYE risting og har ikke noen kortere forventet levetid på sine lamper. En kan ikke basere en forventet levetid på at en projektor som må forventes å flyttes rundt omkring skal stå i ro for å oppnå den forventede levetiden.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Garantien er ofte oppgitt som 500 timer eller 3 måneder. Hvis det er gått lenger enn oppgitt tid så hjelper det ikke om pæren bare har vært brukt 10 timer.
    Det er vel forhandlernes subjektive oppfatning. Sjekk dette for forbrukerrådets syn:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6835999#6835999

Jeg må igjen presisere at Norges og EUs lovgivning presiserer at en garanti IKKE kan begrense en forbrukers rettigheter i forhold til et produkt. Det er i Norge styrt av forbrukerkjøpsloven, og reklamasjonsretten som minimum er 2 år. Den er basert på forventet levetid på en vare, som for en prosjektorlampe ofte annonseres til rundt 2000-3000 timer. Varer lampen vesentlig kortere, så har forbrukeren en god sak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •