Hva er best? LCD eller DLP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Laugen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er best? LCD eller DLP

Hei

Lurer bare på hva som faktisk er best av LCD og DLP?

LCD eller DLP for å se film?
    LCD eller DLP for å spille?
    LCD eller DLP for 3D?
    overalt best?

noen av spørsmålene som jeg tenker på.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt full lyskontroll og samme prisklasse, DLP.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prisklassen under 20K, er nok DLP tidvis et godt valg. Bryter du derimot 20K grensen, så er f.eks Epson TW9000 eller Sony HW30 (LCoS) projektorer som gir tre til fire ganger så høy grunnkontrast som DLP-projektorene i samme prisklasse. Da vil LCD og LCoS være soleklare førstevalg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant spøsmål synes jeg.Har lest MYE om projektorer,men til gode å anskaffe en selv,foreløpig....
    Har det ikke noe å si hvor lyst man har det i rommet når man velger teknologi? I det rommet jeg ser for meg å lage en hjemmekino,så har jeg muligheten til å få det helt mørkt,men ofte så foretrekker jeg faktisk å ha litt lys på i rommet f.eks i form av stearinlys. Jeg troddde DLP var best for sortnivå,mens LCD var best for lysstyrke? Men det var kansje før i tida...for å si det sånn. Spiller lerretype (grått,hvitt,gain) inn for hva slags projektorteknologi man bruker?

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    I prisklassen under 20K, er nok DLP tidvis et godt valg. Bryter du derimot 20K grensen, så er f.eks Epson TW9000 eller Sony HW30 (LCoS) projektorer som gir tre til fire ganger så høy grunnkontrast som DLP-projektorene i samme prisklasse. Da vil LCD og LCoS være soleklare førstevalg.
    HW30 er jo godt under 20k grensen for tiden.

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er dlp?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemt
    HW30 er jo godt under 20k grensen for tiden.

OK. Da er det bare å flytte prispunktet jeg nevnte "accordingly" ;-)

Sitat Opprinnelig postet av commodus
    hva er dlp?

Kort fortalt, en projector der bildebrikken er en brikke med mikoskopiske hengslede speil, der hvert speil representerer ett bildepunkt. Lyset fra lampen går gjennom et fargehjul, og projektoren produserer da rødt, grønt og blått bilde i rask rekkefølge, slik at det for øynene våre fremstår som "normal" fargegjengivelse. Speilene kan skrus av og på ved at de vippes til "off" posisjon, der lyset havner i en intern "lysfelle".
    Styrkene til DLP-teknologien er god intrascene-kontrast (ANSI-kontrast) og veldig skarpe bilder, siden det kun benyttes en bildebrikke (i normal prisklasse i alle fall). Ulempen er dårlig sortnivå, og generelt lav on/off kontrast.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det var flere som har tenkt samme tanke her =)

Planen min er å gå for Sony hw30, men har hørt at man kan velge mellom DLP og LCD på noen nettsider. Som er grunnen til spm. Hvilken er best for denne typen?

Har full lys kontroll med lyse vegger og tak. Har ikke kjøpt lerret enda, men håpte at noen kunne gi meg tips om dette. Kan ikke noe om dette. Ser at det er flere typer jeg kan velge mellom. 16:9, 2.35:1, multiformat og lydtransperante.
    Jeg kan forstå 16:9, men usikker på resten. Noen som kan på en enkel måte forklare/vise meg forskjeller?

Gorm, kan du forklare litt mer om LCoS? dette er nytt for meg=)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm, bør vel kanskje nevne noe om at enkelte (som meg) har store problemer med DLP på grunn av fargejulet. Jeg sliter og irriterer meg stort over regnbuen som kommer når jeg flytter blikket. Så for meg er det og blir det LCD eller lignende teknologi som gjelder.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Gorm, bør vel kanskje nevne noe om at enkelte (som meg) har store problemer med DLP på grunn av fargejulet. Jeg sliter og irriterer meg stort over regnbuen som kommer når jeg flytter blikket. Så for meg er det og blir det LCD eller lignende teknologi som gjelder.
    Men vil dette oppstå på HW30 og? trodde at SXRD skulle fikse dette med reinbuen.. eller har den en annen mening?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laugen
    Men vil dette oppstå på HW30 og? trodde at SXRD skulle fikse dette med reinbuen.. eller har den en annen mening?
    Jeg må få kommet meg ut og sett på en SXRD, fordi jeg vet ikke! Jeg må innrømme at jeg håper at problemet er borte (nok).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser regnbuer på DLP, men ikke på HW30 med SXRD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På sxrd erstattes regnbuene med konvergens.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det snakkes litt om sonys hw30. Hvor stort lerret er bra og bruke på denne egentlig? Vil 106" og bli for stort til denne i ett helt mørk rom med sorte malte vegger?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SXRD = LCoS, som selvsagt ikke har RGB-flimmer

LCD benytter gjennomlyste paneler:

LCoS benytter reflektive paneler:

Fordi LCoS benytter reflektive paneler, går lyset gjennom krystallene to ganger, og det oppnås bedre demping av lyset (i mørke områder), og dermed økes kontrasten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    På sxrd erstattes regnbuene med konvergens.

Det kan vel ikke akkurat sammenlignes...:wink:
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er akkurat like mye konvergens-issue på 3-chip DLP ;-)

Forøvrig er ikke konvergens noe nevneverdig tema på nye SXRD-projektorer. På disse kan man kan justere dette på sub-piksel nivå, og få det perfekt
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    SXRD = LCoS, som selvsagt ikke har RGB-flimmer

LCD benytter gjennomlyste paneler:

LCoS benytter reflektive paneler:

Fordi LCoS benytter reflektive paneler, går lyset gjennom krystallene to ganger, og det oppnås bedre demping av lyset (i mørke områder), og dermed økes kontrasten.
    Virker som om SXRD/LCoS er det beste alternativet slik jeg har fortått dette, men er dette noe jeg bør komme meg ut i butikk å teste før jeg bestiller?

Hvis du skulle si noe negativt om vær av typene (LCD, DLP & SXRD) hva ville dette være og evt hvorfor?

tenkte at det kan være kjekt å vite hva som trekker ned på vær av typene

Men savner litt hjelp på lerret, kan noen fortelle meg hva 2.35:1 vil si for noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det kan vel ikke akkurat sammenlignes...:wink:
    Det avhenger vel av øyet som ser. Jeg har aldri sett en eneste regnbue, men har sett konvergensproblemer med stort sett alle 3 chip projektorene jeg har sett, så i mine øyne er konvergensproblemer er ett større problem enn regnbuer. Hadde jeg faktisk kunne se regnbuene hadde jeg kansje opplevd det anderledes.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Det avhenger vel av øyet som ser. Jeg har aldri sett en eneste regnbue, men har sett konvergensproblemer med stort sett alle 3 chip projektorene jeg har sett, så i mine øyne er konvergensproblemer er ett større problem enn regnbuer. Hadde jeg faktisk kunne se regnbuene hadde jeg kansje opplevd det anderledes.
    Kanskje litt vanskelig å diskutere hva som er best av DLP og LCD / når man ikke ser regnbuer på 1x chip DLP og ser konvergens problemer på samtlige 3 chip projektorer man har sett..... Hvordan opplever du konvergens problemer på Plasma TV-er forresten?
    Selv ser jeg regnbuer litt for tydelig til selv å velge 1x chip DLP, ser ofte “gul regnbue" på Plasma, CRT og enkelte LCD TV-er også (avhengig av baklys systemet), men det er ikke så plagsomt som 1x Chip DLP der jo fargene ikke er til stede på samme tid i bildet man ser på noe jeg ofte blir minnet om når blikket flyttes i det projiserte bildet man ser på.... Tror vel derfor ikke det finnes noen god fasit på hva som er den beste bilde teknologien, da det dette er litt bruker individuelt avhengig også.

Når det f.eks. gjelder konvergens på en plasma skjerm ligger sub pikslene stort sett alltid ved siden av hverandre og konvergerer således egentlig ikke i det hele tatt, mens på 3 chip projektorer kan RGB pikslene konvergeres optisk og ligge oppå hverandre med avvik under det en typisk plasma skjerm egentlig kan vise til...

Her kan det være individuelle forskjeller innenfor samme projektor modell.

En annen ting som generelt gjelder sammenligning av de projektorteknologiene man har med å gjøre her er vel hvor stor andel av bildet som består av piksel vs. Piksel ramme (fyllingsgrad). her kommer vel ofte LCD dårligst ut (da panelet skal gjennomlyses og trenger å gjøres litt mer robust enn panelene på LCOS) mens DLP har ofte litt bedre fyllingsgrad enn LCD. LCOS er vel her ofte best på fyllingsgrad, men en høy fyllingsgrad kan igjen føre til at bildet kan virke litt mer soft og mindre skarpt enn DLP. En mer tydelig piksel struktur kan oppleves som en opp skarpings effekt.

1 chip DLP slipper unna med færre optiske deler i lys banen og kan derfor være litt billigere å produsere, oppnår lettere høyere ansi kontrast osv. Videre tåler vel DLP prinsippet litt bedre statiske bildesituasjoner enn LCD. Fargehjulet har vel til gjengjeld en tendens til å få synkronisering og mekaniske problemer over tid. Tar man med forbedringen og utviklingen som har vært de siste årene med nye og forbedrede modeller osv., så er det vel ikke den tekniske holdbarheten som har vært grunnen til at man bytter projektor.

Hvilken projektor teknologi som er best avhenger vel ofte av hva man er ute etter av styrker og svakheter ved måten bildet vises på, og hvilken pris man er villig til å betale for herligheten. :smile:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •