Beste nesten komprimisløss projektor til lys stue?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste nesten komprimisløss projektor til lys stue?

Pappa vurderer å bevege seg innenfor projektormarkedet for første gang i livet og lurte på hvor mye en 4K projektor koster... (155K for VW1000ES) denne ble kanskje litt for dyr så han lurte på hva den aller beste full HD projektoren er uten å bruke alt for mye. Jeg nevnte JVC X-90 (80 000,-) og den prisen var han litt mer fornøyd med, men jeg fikk vite at han ikke kommer til å bygge kino rom, men ha den i stua med vinduer og hvite vegger. Da skjønte jeg at JVC kan bare glemmes med engang.

Han har også vurdert Sony sin nye 4K TV til 150K...

Skal kun brukes om natten men vil som sagt ha lyse vegger.

Jeg nevnte Epson TW9100 og Sony HW50 men de virket for billig.

Er noen muligheter i high end klassen for hvite rom? Blir bildekvaliteten for ille (ift bilde per krone) med f.eks en Sony VW1000ES eller VW95? Kanskje SIM2 har lyssterke DLPer som er aktuelle? (men maks 150 000,-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om han har et såpass høyt budsjett så kanskje han kan invistere i et dagslys-lerret. Jeg har aldrig sett et dagslys lerret selv, men kan tenke meg det vil gi mye bedre kontrast i et hvitt rom med vinduer enn et vanlig hvitt eller grått lerret.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan faktisk være kjempe lurt. Har ingen erfaring med disse, men det virker jo revolusjonerende! Blackest blacks og whitest whites? Hmm :neutral:

£3100 for 113"... det er det fort plass til £5000-10000 på projektor.

Den så rimelig kul ut i hvert fall.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk heller på DNP sine lerret, de er i en helt annen liga enn Black Diamond

Må forøvrig flire litt når du nevner kompromissløs projektor og lys stue i samme setning. Det er jo verdens største kompromiss allerede. ;-)
    Å bruke mye penger på projektor i en slik løsning er bare dumt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kikk heller på DNP sine lerret, de er i en helt annen liga enn Black Diamond

Må forøvrig flire litt når du nevner kompromissløs projektor og lys stue i samme setning. Det er jo verdens største kompromiss allerede. ;-)
    Å bruke mye penger på projektor i en slik løsning er bare dumt.
    Når jeg sa nesten kompromissløs mente jeg at penger er egentlig ingen sak

Er enda 7 år før pappa pensjonerer seg først da har han tenkt å flytte og bo fast i huset i Malaysia. Da snakker vi om dedikert kinorom, surround, isolasjon, sort-maskert etc...
    Leier bare her i Dubai så det er 100% uaktuelt å gjøre noe som helst med veggene eller rommene. Og er lite vits å bygge kinorom i "ferieboligen". Men skjønner at han er litt lei av å se på en 50" de få gangene han er hjemme.

Hadde det vært meg hadde jeg aldri klart å vente i 7 år før jeg fikk kino opplevelse

Men vil ikke en Sony HW50 fungere med en sånn skjerm enten om det er black diamond eller DNP? Det blir 60 000 tilsammen (med BD) som et godt innenfor budsjettet.

Foreslår du heller 84" Sony 4K LED? (koster 150 000 her og den fristes)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hvor lyset i rommet kommer fra, om det fungerer med "dagslys-lerret" eller ei.
    Black Diamond har en veldig snever refleksjonsvinkel, noe som også gjør det til en kjip opplevelse å se film utenfor en veldig snever sweet-spot. Både kilde og sweet-spot bør med andre ord befinne seg i noenlunde samme plassering. Black Diamond har masse sparcle, og helt feil fargetemperatur.
    DNP Supernova er noenlunde lik med tanke på refleksjonsvinkel i det vertikale plan, men her er den horisontale innsynvinkelen enorm. Den undertrykker altså lys ovenfra og nedenfra (fungerer perfekt med downlights), men undertrykker ikke lys som faller inn på det horisontalt. Supernova har ikke nevneverdig sparcle, og har noenlunde korrekt fargetemperatur.

Det rette lerretet, med HW50 som kilde, bør fungere "bra". Men så lenge stuen er lys, så er det selvsagt en stort kompromiss hele greia.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •