Forslag til PJ? - 2D / bildekvalitet 1.pri

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til PJ? - 2D / bildekvalitet 1.pri

Litt bakgrunnsinfo (PJ noob):

Vurderer ikke 3D og har ikke lyskontroll i rommet men mørke gardiner får jeg nok til... (stue i sokkel på 4,5x7m, vinduer, ikke får jeg malt dette rommet svart heller :wink: ) Lerret er av typen Projekta 235x110cm (hvitt). Hovedformålet er filmtitting.

Dermed vurderer jeg det slik at en god, gjerne eldre 2D PJ er tingen, takmontering må kunne brukes (= Lens shift). Ser for meg uønskede kompromisser med en "enkel" ny 3D/1080p PJ til samme pris ifht mitt behov derav tanke om bruktkjøp av en større modell. Budsjett <6000kr. Minimum HDMI-inngang/720p/nok lys.

Hva mener dere er relevant alternativ til brukt PJ?

Bilde av rommet som skal innredes:
    (4-seters kinosofa fra fnky.no kommer på mandag 8) )

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en Sony VPL-VW50 passe i dette rommet/miljøet?
    Ifht lysstyrke/takmontering og lerretstørrelse?
    Avstand fra PJ til lerret blir ca 6m.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg så budsjettet hadde jeg ikke tenkt å anbefale HW50, men når du nevner den selv vil jeg også gjøre det. Rommet ditt er langt fra ideelt, men hvis du klarer å hindre lys fra å komme inn fra vinduene vil den fungere bra. Har selv en HW50 i et rom med hvite vegger og tak og med gardiner som hindrer lys fra å komme inn gjennom vinduene og det funker meget bra på grått lerret. Hvitt lerret vil fungere dårligere.

6m avstand til den lerretstørrelsen høres mye ut.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Når jeg så budsjettet hadde jeg ikke tenkt å anbefale HW50, men når du nevner den selv vil jeg også gjøre det. Rommet ditt er langt fra ideelt, men hvis du klarer å hindre lys fra å komme inn fra vinduene vil den fungere bra. Har selv en HW50 i et rom med hvite vegger og tak og med gardiner som hindrer lys fra å komme inn gjennom vinduene og det funker meget bra på grått lerret. Hvitt lerret vil fungere dårligere.

6m avstand til den lerretstørrelsen høres mye ut.

Han snakker jo ikke om en HW50, han skrev VW50.

Sony HD projektor - FINN Torget

VW50 til 6000,-

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Han snakker jo ikke om en HW50, han skrev VW50.

Sony HD projektor - FINN Torget

VW50 til 6000,-
    Sorry, så ikke det.

Da er det noe helt annet vi snakker om, tror ikke VW50 vil fungere særlig bra i dette rommet på hvitt lerret.
    Mvh Andreas

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, så ikke det.

Da er det noe helt annet vi snakker om, tror ikke VW50 vil fungere særlig bra i dette rommet på hvitt lerret.
    Nop, særlig ikke med bare 900 ANSI lumens oppgitt...

Jeg syntes (og en del andre) mener at Optoma HD20 er noe av det beste bang for buck projektorer. Kostet vel 6-7 lapper før HFK sluttet å selge de. Du burde finne en brukt en til 5000,- eller mindre!

Og jeg liker akkurat å reklamere for mitt eget produkt men for å være dønn ærlig så passer den rimelig godt for ditt behov. Jeg brukte den i et helt hvitt rom akkurat som din stue, meget lyst rom, men den var brukbar i alle dagene uten om de lyseste. Hjalp ikke stort med hvite gardiner og et stort vindu som retter seg mot skjermen.

Det rommet du har er et vanskelig rom og bildet vil bli slakta av lyset :P

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet er fra salgsvisning, så møblement/gardiner er borte nå - og jeg får lov til å male rommet mørkere samt bruke mørkere gardinger. Lystett blir det dog ikke... Lerret fulgte bolig og er hvitt men jeg vurderer å lage en egen lerretsvegg/baffle og kan godt ende opp med grått etter hvert 8)

Nå på vinterstid er ikke dagslys et særlig problem på ettermiddag/kveldstid men forstår godt at lyse sommerkvelder kan by på problemer, rommet as-is
    Avstand mellom PJ/lerret kan justeres ifht zoomrange, tanken var å plassere PJ bak kinosofaen som da er 4-4,5m fra lerret.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Bildet er fra salgsvisning, så møblement/gardiner er borte nå - og jeg får lov til å male rommet mørkere samt bruke mørkere gardinger. Lystett blir det dog ikke... Lerret fulgte bolig og er hvitt men jeg vurderer å lage en egen lerretsvegg/baffle og kan godt ende opp med grått etter hvert 8)

Nå på vinterstid er ikke dagslys et særlig problem på ettermiddag/kveldstid men forstår godt at lyse sommerkvelder kan by på problemer, rommet as-is
    Avstand mellom PJ/lerret kan justeres ifht zoomrange, tanken var å plassere PJ bak kinosofaen som da er 4-4,5m fra lerret.
    Har hatt HS10 og HS51 i stue av samme type, og de var vesentlig dårligere på lysstyrke enn VW50. Nøkkelen for å få det til å funke sånn nogenlunde er grått lerret, og maskering av vinduene. Jeg lagde forheng av mørkt, lystett stoff som jeg hang opp foran vinduene når jeg skulle se film, og det fungerte greit det.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Har hatt HS10 og HS51 i stue av samme type, og de var vesentlig dårligere på lysstyrke enn VW50
    Så VW50 med sine 900AL har en høyere "effektiv lysstyrke" enn HS10/51 (oppgitt til 1200AL)?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å male mørkere og få lystette gardiner og helst bytte til grått lerret vil ikke VW50 være et feil valg.
    Mvh Andreas

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å male mørkere og få lystette gardiner og helst bytte til grått lerret vil ikke VW50 være et feil valg.
    Rommet per i dag er veldig lyst og åpent, vindusrekken er på solsiden så i utgangspunktet vet jeg at dette blir et utfordrendre rom Noen batcave får jeg ingen aksept for men mørkere vegger type "Grå skifer" vil gå greit. Lystette/svarte gardiner blir nok uaktuelt men en del mørkere enn hvitt er ikke noe problem

Vi overtok huset 1.november og kinosofa kommer til uken, det å få inn en PJ før jul er første pri. Rommet kan forbedres utover vinteren/våren. Har noen ideer på hvordan jeg kan bekjempe mye av sommerlyset :-D

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lystette/svarte gardiner blir nok uaktuelt men en del mørkere enn hvitt er ikke noe problem
    Så lenge de henger permanent er vel ikke det noe problem? Jeg hadde en liten diskret krok på hver side av vinduet, og hang opp gardina hver gang jeg skulle se film.

Så VW50 med sine 900AL har en høyere "effektiv lysstyrke" enn HS10/51 (oppgitt til 1200AL)?
    Jepp. Usikker på hvordan HS10/51 er målt, men mer lyssterke enn VW50 i praktisk bruk er de ihvertfall ikke
    Jeg brukte i tillegg fargekorrigeringsfilter foran linsa, noe som stjal enda mer lys.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det en VPL-VW50 med 1150t på pære (org./1.pære) til 6000kr 8)
    Må jo bli et ok utgangspunkt...så får jeg ta optimalisering av rommet etter hvert! Takk, alle, for input

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er PJ installert og har såvidt rukket å bruke den litt :-D

Kan absolutt klare å trives med resultatet jeg har per i dag, sorthetsgraden er naturligvis noe begrenset pga hvitt lerret og lys (fra trapp og utebelysning). Det er per i dag ingen gardiner i det hele tatt her i rommet, men optimaliseringen blir tatt etterhvert jeg får tid. ("Nytt" hus og mange ting en ønsker å få orden på...) Med PJ plassert mot vegg ble avstand til motsatt vegg noe lang, minste mulige bildestørrelse ble da 250-260cm i bredden. Monterte da lerret en god meter ut fra kortvegg og klarer da å få bildet "smått" nok...

Planen for rommet er:
    Male veggene grå, få opp gardiner og ta kontroll over lyset
    4-seters sofa er ankommet og montert - så da lukter det skinn i stua!

Blir det fremdeles for lyst i sommerhalvåret (noe jeg tror) bygger jeg dedikert kinorom i et av hobbyrommene - med null vinduer

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er julen overstått og vi har fått kjørt noen filmer på dagens oppsett, i rommet som det er vist over (med andre møbler da..)

Erfaringene våre så langt er at samtlige av husets medlemmer digger stooor "skjerm" (106") Med BD-materiale er bildet supert og filmer som Avatar og Prometheus var virkelig eye candy 8) Jeg har ikke gjort noen forsøk på å kalibrere PJ enda da rommet ikke har gardiner eller noen andre tiltak på plass enda - ikke har vi hatt tid heller... Så noen seriøse forsøk på dette er litt bortkastet slik det er nå tror jeg.

Det jeg opplever er at det å ha kontroll over lys er viktig for et optimalt bilde, det er noe strølys fra utebelysning (samt månerefleksjoner i snø) som stjeler kontrast. Noe filmtitting i annet enn kvelds/nattmørke ute er ikke aktuelt. Det kommer gardiner opp etter hvert, dette kommer til å gjøre tidspunkt for bruk mer fleksibelt.

Men nå begynner lysten til å teste ut hvilke potensiale som ligger i PJ og planene for å innrede et dedikert kinorom er kommet 8) Har et rom i sokkel på 5x4x2,15m med vegg&etasjeskiller i betong, uten vinduer som jeg kan bruke/fargelegge som jeg vil :twisted:

Konklusjonen min så langt, når det er mørkt ute er det uproblematisk å nyte film uten tiltak i rommet. Når kveldene blir lysere må gardiner/lystetting til. Kalibrering vil øke bildekvaliteten, men krever da enda mer av rommet. Fornøyd så langt? Hell yeah :twisted:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •