Sony VW40 i forhold til HW30 / HW50?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony VW40 i forhold til HW30 / HW50?

Hei.

Bruker i dag en Sony VW40 projektor, og er i grunn godt fornøyd med den. Hadde tidligere Sony HS10 og HS51, og bedringen i billedkvalitet både mellom de to og opp til VW40 var formidabel.

Men VW40 begynner jo å dra på åra, og oppgraderingslysten begynner å komme. Spørsmålet er om det er så mye å hente på en ny 1080p projektor, eller om jeg heller skal vente en stund til til 4K kommer for alvor.

Så lurer nå på om forskjellen fra VW40 og opp til HW30/50 er like stor som mellom HS51 og VW40 var i sin tid? Jeg regner med at det er forskjell, men innbiller meg at etterhvert som teknologien modnes så vil forskjellene bli mindre og mindre, slik at å gå fra VW40 til HW30 ikke vil være natt og dag akkurat...

Det er primært 2D ytelse jeg er interresert i, 3D er lite viktig. Projektoren brukes i en kjellerstue som kan mørklegges totalt. 95" grått lerret på mørk frontvegg. Sidevegger og tak er relativt lyse, men malt med matt maling så refleksjoner er ikke noe stort problem.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Hei.

Bruker i dag en Sony VW40 projektor, og er i grunn godt fornøyd med den. Hadde tidligere Sony HS10 og HS51, og bedringen i billedkvalitet både mellom de to og opp til VW40 var formidabel.

Men VW40 begynner jo å dra på åra, og oppgraderingslysten begynner å komme. Spørsmålet er om det er så mye å hente på en ny 1080p projektor, eller om jeg heller skal vente en stund til til 4K kommer for alvor.

Så lurer nå på om forskjellen fra VW40 og opp til HW30/50 er like stor som mellom HS51 og VW40 var i sin tid? Jeg regner med at det er forskjell, men innbiller meg at etterhvert som teknologien modnes så vil forskjellene bli mindre og mindre, slik at å gå fra VW40 til HW30 ikke vil være natt og dag akkurat...

Det er primært 2D ytelse jeg er interresert i, 3D er lite viktig. Projektoren brukes i en kjellerstue som kan mørklegges totalt. 95" grått lerret på mørk frontvegg. Sidevegger og tak er relativt lyse, men malt med matt maling så refleksjoner er ikke noe stort problem.
    Jeg har ikke sett VW40, men jeg har sett HW30 og 50 og det er stor forskjell på de i 2D. Jeg hadde uten tvil valgt HW50 selv med tanke på prisforskjellen.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på hvor stort bilde man skal ha. HW50 er nærmest umulig å få kalibrert anstendig i øko-modus. Blir faktisk verre og verre etter serienummer. De første enhetene gikk greit, mens jeg nå sitter og river av meg håret i ren frustrasjon. Med full spenning på lampen er det imidlertid bare "fryd-og-gammen"

Med moderat stort lerret ville jeg gått for HW30, mens med stort lerret (eller lyst rom) er HW50 helt konge. Begge to er en stor oppgradering fra VW40
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kommer litt an på hvor stort bilde man skal ha. HW50 er nærmest umulig å få kalibrert anstendig i øko-modus. Blir faktisk verre og verre etter serienummer. De første enhetene gikk greit, mens jeg nå sitter og river av meg håret i ren frustrasjon. Med full spenning på lampen er det imidlertid bare "fryd-og-gammen"

Med moderat stort lerret ville jeg gått for HW30, mens med stort lerret (eller lyst rom) er HW50 helt konge. Begge to er en stor oppgradering fra VW40
    Takk for svar!

Skummet gjennom testen din av HW30, og så at det var nødvendig med nyeste firmware for å få full CMS. Vet du om denne er på plass på projektorene som selges nye nå?

Og hvor ligger de store forskjellene i forhold til VW40? Sortnivå? Bildekvalitet generelt? Er vel egentlig sortnivå jeg er minst fornøyd med på VW40'en...

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Litt "skummelt" att det varier såpass mye av hva som passerer "kvalitetskontrollen" ,er jo tross alt forholdsvis dyrt leiketøy.
    Man kan jo spekulere i om de bevisst "tuner" de første batchene for en strategisk markedsprofil ? For så å "slippe" litt på krava når reklameverdien for produktet synker ?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger lurer jeg på om uvitenhet er en velsignelse...

Hvis man er fornøyd, ikke søk informasjon. Ofte ser jeg store superlativer, og greit nok, ser du side ved side så er nok forskjellene der, eller om man har referansepunkter.

Men... er man fornøyd, ikke søk nye referansepunkter. Zen! Kjøp heller en film og se på den.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Selvfølgelig er det det!
    Jeg er gammel nok til å huske den tiden når man bare gikk i butikken, hørte på anbefalingen til personalet, og kjøpte det man syns føltes riktig. Så gikk man hjem og var såre fornøyd

Men apropos uvitenhet: På grunn av familieutvidelse har jeg ikke fulgt med på forumet på noen måneder, så jeg har nettopp oppdaget Darbee Darblet. Det er jo en perfekt liten boks å stagge oppgraderingslysten med.

Så jeg kommer til å kjøpe en sånn, og være fornøyd med VW40en min i noen år til, og heller kjøpe filmer for pengene jeg 'tjener' på ikke å oppgradere enda.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har selv VW60 og kommer ikke til å oppgradere før jeg blir nødt. Jeg klarer meg helt fint med det bildet.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

Hvis man er fornøyd, ikke søk informasjon. Ofte ser jeg store superlativer, og greit nok, ser du side ved side så er nok forskjellene der, eller om man har referansepunkter.

Men... er man fornøyd, ikke søk nye referansepunkter. Zen! Kjøp heller en film og se på den.

Ignorance is a bliss :-D

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda,ser den.Alt har som kjent en grense.
    Men forbrukere med et analfokuserende blikk,bidrar også til skjerpings fra produsentene. Slik at kronarsen strekker seg litt lenger...og det er jo greit !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •