Prisgunstig projektor for eget kino-/gamingrom på 3x4m, maks 90" lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prisgunstig projektor for eget kino-/gamingrom på 3x4m, maks 90" lerret?

Heisann!

Jeg har prøvd å lese, forske og lete på egenhånd, men har begynt å gå meg vill i projektorjungelen, og fant ut at det må være lurt å spørre litt om råd nå...

Har altså et tomt rom jeg vil gjøre om til dedikert kino-/gamingrom. Rommet er ganske lite; 3 x 4 meter.

Ser for meg lerretet på den ene kortveggen, og da kan jeg ha maks 90" (drøye 2m) lerret pga fronthøyttalerne på hver side (de er 30 cm brede, men vil helst ikke ha dem klint oppi hjørnene).

Jeg vil kunne få rommet 100% mørkt.

Bruken vil være både film og gaming med konsoll (og muligens PC). Jeg har da også klart å lese meg frem til at det er "et must" med en projektor som har lite lag...

Så hvilken projektor og hvilket lerret anbefaler dere her?

Er full HD nødvendig med 90", eller er det bedre å finne en knallgod 720p-projektor? Eller er det like greit å bare bruke en 60" plasma i et så lite rom...?

Budsjettet er maks 10.000,- for projektor og lerret - eller diger plasmaskjerm...

Takker for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilleggsspørsmål:

Er Mitsubishi HC4000 et godt kjøp til 8500,- på Pixmania?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Her er ett gått råd.

Jeg har vært igjennom akkurat det samme som du er nå. Jeg fulgte mye med på bruktmarkedet og fikk tak i en epson tw5000 til 4000kr. Den var ca 2år og har mange timer igjen på lampen. Jeg kjøpte ett bra lerret type dreamscreen v3 tab basic dynagrey d65 106". Jeg blir like imponert hver gang jeg skrur den på for bildet er mildt sagt "sylskarpt". Lerretet kostet 5990 på avshop.

Denne projektoren er knallbra og vant alt av tester i sin tid og leverer ett 2d bilde på høyde med dagens til 20k.

Sjekk bruktmarkedet for da kan du gjøre ett kupp til en billig penge.

Mvh Terje

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psycho1980
    Hei

Her er ett gått råd.

Jeg har vært igjennom akkurat det samme som du er nå. Jeg fulgte mye med på bruktmarkedet og fikk tak i en epson tw5000 til 4000kr. Den var ca 2år og har mange timer igjen på lampen. Jeg kjøpte ett bra lerret type dreamscreen v3 tab basic dynagrey d65 106". Jeg blir like imponert hver gang jeg skrur den på for bildet er mildt sagt "sylskarpt". Lerretet kostet 5990 på avshop.

Denne projektoren er knallbra og vant alt av tester i sin tid og leverer ett 2d bilde på høyde med dagens til 20k.

Mvh Terje
    2D bilde på høyde med dagens til 20k er vel å overdrive, men at den er bra for den prisen du fikk den for er det ingen tvil om.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Her er ett gått råd.

Mvh Terje
    20K er litt overdrivelse som Andreas sier.. Projektor verdi faller så utrolig fort dessverre.. Epson TW9000 og Sony HW30 koster cirka 16-17 lapper og Epson TW5000 er ikke på høyde med de.. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Her er ett gått råd.

Mvh Terje
    Takk for tipset. Jeg respekterer synet ditt på saken, men i mine øyne virker det kanskje mer fornuftig å kjøpe lerretet brukt, og heller legge penger i en ny projektor?

Utviklinga går vel ikke SÅ mye tregere her enn ellers i teknobransjen?

Jeg har funnet et brukt, rammespent lerret med grå duk som jeg skal hente i helga, det koster 1500,-. Så om jeg legger 8500,- i en HC4000 har jeg brukt samme sum som deg på lerret og PJ.

Om HC4000 er på nivå med din projektor aner jeg derimot ikke, men den er i alle fall en testvinner med gode spesifikasjoner som fortsatt koster 14k hos HiFi-klubben eller hvor det nå var... :-)

Siden det ikke ble ramaskrik da jeg nevnte hverken Pixmania eller HC4000, tror jeg at jeg prøver meg på den komboen. Må vel være et kupp!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kikket en del på hc4000 selv siden jeg hadde mest lyst på dlp pj. Jeg skiftet fort mening når jeg spurte Gorm om råd.

Når det er sagt så hentet jeg min epson tw5000 hos en som nylig hadde kjøpt tw9000. Det skal legges til at ingen av disse var proffkalibrerte. Rett ut av eske instilling side om side var det ikke mye som skilte og da fant jeg fort ut at det var lurt og spare en del tusen siden jeg ikke hadde behov for 3d.

Min personlige mening er at 3d er ikke bra nok på dagens pj til 20000 i forhold til tv'ene.

Det er mange forskjellige meninger her påmforumet og det er veldig bra. Sikker på at du blir fornøyd med valget ditt. Det er noe eget med stort bildet

Lykke til videre

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kikket en del på hc4000 selv siden jeg hadde mest lyst på dlp pj. Jeg skiftet fort mening når jeg spurte Gorm om råd.

Når det er sagt så hentet jeg min epson tw5000 hos en som nylig hadde kjøpt tw9000. Det skal legges til at ingen av disse var proffkalibrerte. Rett ut av eske instilling side om side var det ikke mye som skilte og da fant jeg fort ut at det var lurt og spare en del tusen siden jeg ikke hadde behov for 3d.

Min personlige mening er at 3d er ikke bra nok på dagens pj til 20000 i forhold til tv'ene.

Det er mange forskjellige meninger her påmforumet og det er veldig bra. Sikker på at du blir fornøyd med valget ditt. Det er noe eget med stort bildet

Lykke til videre
    Hei!

Takk for tipset! jeg har dog bestilt HC4000 alt, var kampanje der i helga. Endte opp på 8100,- for HC4000, og 109,- i frakt med en del julegaver i tillegg! Billig sjappe!

For min del tror jeg DLP går helt fint. Har ikke opplevd regnbueeffekt som plagsomt tidligere. Broren min har BENQ W5000 på større, hvitt lerret, og jeg må si jeg - som projektor-newbie - syns det så bra ut. Tror/håper at min kombo med grått og mindre lerret blir bra nok det og. :-)

Skal hente litt utstyr til retrokinoen min i kveld, og skal prøve å lage en sånn showoff-tråd når jeg har alt installert! :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •