Epson TW-6100 refleksjon/projektor problem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW-6100 refleksjon/projektor problem?

Jeg kjøpte nylig en TW6100 fra avshop. Jeg har et 108" rammelerret fra elkjøp.

Link: Media Mount 108 projektorlerret - Elkjøp

I øvre halvdel rett til venstre for midten av bilde opplever jeg et området (15x25cm ca) på lerretet som jeg tror er en ekstra sterk refleksjon av lyset. I lyse scener vises det godt, ikke i mørke. Når jeg ser 3D filmer, gjør den refleksjonen (hvis det er det det er) at 3D effekten blir borte i det området. Man ser refleksjonen igjennom selve 3D effekten/dybden.

Lampa har gått i 130 timer, og har vært slik siden første stund.
    Projektoren henger i taket ca 4 meter unna lerretet.

Er dette en projektorfeil, eller noe annet?

takker på forhånd for svar.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beveg på projektoren, så ser du fort om flekken henger på lerretet, eller følger bevegelsene til projektoren.
    Basert på det du nevner om 3D-problemer, så tipper jeg at det er lerretet som er problemet.

Billige lerret med høy gain er ikke en god kombinasjon med 3D projektorer. Det er fort gjort å få en duk som reflekterer polarisasjonen fra projektoren ujevnt, og da ser alt helt jalla ut så fort du tar på deg brillene (fargeinnslag, ujevn lysfordeling, osv).

Skal man kjøpe rimelige lerret til 3D bruk, så er det greit å passe på at de ikke har positiv gain. Det vil si at en hvit duk ikke bør ha høyere enn 1.0 gain, og en grå duk bør ligge i området rundt 0,8
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde håpet jeg ikke måtte røre på projektoren da det festet jeg har er et reint mareritt å få stilt inn

Men jeg har nok ingen valg nei.

Jeg skal hive meg rundt og bruke noen timer ikveld, så får vi se.

Hvis det skulle vise seg å være lerretet, noe det sannsynlig er. Hvilket lerret fra avshop kunne du anbefale til min projektor? Har 100% lyskontroll i dedikert rom. Skal brukes mest til 2D titting, men også noe 3D (80/20).

Romstørrelse L/B/H 4,40 2,83 1,97
    Sitteavstand til lerret ca 3,50

Vil man ha noe betydelig merkbart utbytte av proffkalibrering på en projektor i den prisklassen jeg har? Kanskje de laveste prisklassene som gir mest utbytte i en proffkalibrering?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •