TV eller Prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV eller Prosjektor

Hei,

Jeg har et lite rom i huset som er dedikert til film og spill og er litt i tvil om jeg skal gå for prosjektor. Jeg har plassert to sofarader i rommet, slik at den fremste sofaen har en avstand til vegg på 2.5m. Den bak har en avstand på ca 3.8.

Kalkulatoren til prosjektor anbefaler en str på rundt 64" ved 2.5m avstand. Jeg hadde sett for meg et lerret på 80-90", men ser nå at det fort kan bli for stort.

Bør jeg gå for et tv på rundt 60" eller burde jeg kjørt på og kjøpt en prosjektor og lerret på 70-80" og satse på at større er bedre?

Vil jo ha det som er mest behagelig i lengden. Det blir nok noen timer med spill og film i uken

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lys stue eller mørkt rom?

65" er rett og slett for liten at man skal ha glede av projektor kontra TV. Har du derimot en batcave så vil (som enkelte har påstått, vet ikke om jeg er enig) få bedre bilde men JVC X-30 eller Sony HW50 enn du får med TVer, så du kan likevel ha glede av bildekvaliteten.

Ellers ville jeg sagt en Panasonic ST50 i 65" format eller 65" VT50 er your best bet. Er stua veldig lys derimot er en stor Sharp en god mulighet, men ST50/VT50 banker den på bilde. Og siden du sitter fra 2.5 meter trenger du ikke særlig mer enn 65"

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg sitter 2.40m unna et 90" ikke noe problem,kunne egentlig verdt 10" større, med mindre du har meget små briller det dekker nesten hele synsfeltet men jeg trenger ikke snu på hodet.

Forsåvidt en ting som kanskje kan irritere er at så nære er det lettere og se maskene i duken.

Men nå har jeg et BILLIG lerret fra komplett til en tusenlapp og en skikkelig kvalitets duk vil være noe helt annet.

Da kan du gå for 42" st50 og 100" projektor, det blir en stor WOW effekt hver gang du trekker ned lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en såkalt "batcave", hvor alt utenom det gråe vegg-til-vegg teppet er sort.

Takker for gode svar. Og takk til deg TorTorden, det var vel i bunn og grunn et slikt svar jeg ventet og håpet på

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter litt på denne tråden.

Som jeg skrev i min forrige post har jeg en real batcave som er helt lysisolert.
    Jeg er på jakt etter en budsjett-prosjektor som egner seg til spill og film. Har sett på Benq w1060 og lurer på om denne egner seg til dette. Avstand fra prosjektor til lerret er ca 4m og jeg skal bruke et 90" lerret.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter 3 meter unna etter lerret på 152 tommer, så det er ikke noe problem for deg å ha et stort lerret med den sitteavstanden.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tas seriøst med i vurderingen. Eneste tanken mot et stort lerret er spilling, ser for meg at det kan bli noe rotete med et så stort lerret.

Hvordan tror du w1060 vil virke på et lerret mellom 100" og 120", vil det gi et godt nok bilde?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ostviken
    Dette tas seriøst med i vurderingen. Eneste tanken mot et stort lerret er spilling, ser for meg at det kan bli noe rotete med et så stort lerret.

Hvordan tror du w1060 vil virke på et lerret mellom 100" og 120", vil det gi et godt nok bilde?
    Eneste som er mulig irriterebde med spilling på sore skjermer er at konsoll spill stort sett er låst til en fov (field of view) på 75 grader. og 720 p kan bli 'litt' liten oppløsning men med neste gen konsoller som kommer om et eller to år vil nok 1080p bli defakto oppløsning.

Selv er foretrekker jeg pc gaming og her er jo ikke noe problem og spille i 1080p og fleste spill kan manipuleres til og kjøre med høyere fov.

Personlig er ingen av disse ting jeg bryr meg om når jeg faktisk spiller.

Kort sagt gaming på projektor er noe så faens inni ******* konge !

skader selvsagt ikke og ha noen subber som fysisk rister stolen når ting smeller :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •