X1 - Spørsmål om instillinger + lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

X1 - Spørsmål om instillinger + lerret

Litt historie før jeg begynner med spørsmålene.

Har kjøpt Infocus X1 + ett lerret midt på treet. Er veldig fornøyd med prosjektoren.

Etter en oppussing av "TV-stuen" har det kommet opp et nytt ønske:

Jeg vil gjerne lage et lerret selv med ramme rundt og feste direkte på veggen. Her har jeg lest litt i AVforumet for lerret og funne flere gode tips. Men før jeg kan lage lerret må jeg nesten vite hvilket format jeg skal ha, 4:3 eller 16:9.

Så spørsmålene er;
    Jeg vet X1 er en 4:3 prosjektor, men har i dag satt 16:9 som "default". Hva bør jeg egentlig gjør?
    Jeg benytter X1en til å se på DVD filmer. Hva skjer om man ser i 16:9 format på en X1 når filmen er 4:3, 16:9, 2,35 (eller hva det heter)?
    Hva skjer under samme forhold om man har 4:3 på prosjektoren?
    Hvis jeg ser på TV-signal (via digital tuner) på prosjektoren, hva skjer da hvis prosjektoren står på 4:3 eller 16:9?
    Hva anbefaler dere for best mulig visualisering?

Ønsker selvfølgelig å ha mest mulig på 16:9 format, men er dette lurt?

Håper på en god oppklaring.

mvh
    Eirik

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: X1 - Spørsmål om instillinger + lerret

Sitat Opprinnelig postet av Eirik
    ....Hvis jeg ser på TV-signal (via digital tuner) på prosjektoren, hva skjer da hvis prosjektoren står på 4:3 eller 16:9?
    Heisann har 6100 og ser alt 4:3 i 16:9 format, som før sagt: værdamene på TV2 blir litt tjukkere over ræ-- men det går bare i favør av kona :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Bidda. Har valg det samme selv i egen hjemmekino.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært fint om jeg kunne fått en del for og imot argument både på DVD formatene og TV formatene...

Takk så langt... :P

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Eirik
    Så spørsmålene er;
    Jeg vet X1 er en 4:3 prosjektor, men har i dag satt 16:9 som "default". Hva bør jeg egentlig gjør?
    Jeg benytter X1en til å se på DVD filmer. Hva skjer om man ser i 16:9 format på en X1 når filmen er 4:3, 16:9, 2,35 (eller hva det heter)?
    Hva skjer under samme forhold om man har 4:3 på prosjektoren?
    Hvis jeg ser på TV-signal (via digital tuner) på prosjektoren, hva skjer da hvis prosjektoren står på 4:3 eller 16:9?

Ønsker selvfølgelig å ha mest mulig på 16:9 format, men er dette lurt?
    Vet ikke helt om jeg har forstått spørsmålene dine riktig, du spør altså om hva som skjer når du ser en 4:3 film i 16:9 og motsatt!? Ser du 4:3 sending i 16:9 format vil bildet bli bredere enn orginalt. Ser du 16:9 sending i 4:3 format vil bildet bli smalere.

Ser flere bruker å se 4:3 sendinger i 16:9 format, og det overrasker meg egentlig. Flesteparten av folket på dette forumet er opptatt av realistisk reproduksjon av lyd, vi bryr oss om realistisk akustikk og detaljert lydbilde, som etterligner virkeligheten mest mulig... Også ser vi 4:3 sending i 16:9 format?!?! Det er paradoksalt!

Jeg personlig orker ikke se formatene vist feil. Det vil si, jeg overlever nyhetene og været i strukket format, men det er også alt!

Du spør så hva du skal velge, siden du ønsker et lærret med ramme og må bestemme deg for et format? 16:9 er jo etter sigende fremtidens format, og du ser vel mest filmer i 16:9? Uten at jeg er kjent med Infocus X1 prosjektøren så tipper jeg at du kan velge inputformat her, slik at bildet vist i 4:3 format blir like høyt men ikke bruker hele lærretbredden. Bildet blir altså litt mindre i 4:3, men det er et kompromis man kan leve med!

Håper jeg svarte sånn passe på det du spør om nå

Knut

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av enemigo
    ....Jeg personlig orker ikke se formatene vist feil. Det vil si, jeg overlever nyhetene og været i strukket format, men det er også alt!

......Uten at jeg er kjent med Infocus X1 prosjektøren så tipper jeg at du kan velge inputformat her, slik at bildet vist i 4:3 format blir like høyt men ikke bruker hele lærretbredden.
    Jeg ser 4:3 sendinger i 16:9 som jeg skrev over og synes det er greit for det dreier seg om sports sedinger og kanskje ca 0,5 time i uka i fornhold til film som anlegget er bygd og bruks som.

X1 krymper ikke 4:3 til en høyde som er lik 16:9. Det du eventuelt kan gjøre er å sette zoom på maks når du skal se 16:9 og minimere 4:3 med å justere zoomen til minimum. Jeg er opptatt av at bilde skal være bra men kan leve med noen avvik på områder som skjelden brukes/vises.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av enemigo
    Ser flere bruker å se 4:3 sendinger i 16:9 format, og det overrasker meg egentlig. Flesteparten av folket på dette forumet er opptatt av realistisk reproduksjon av lyd, vi bryr oss om realistisk akustikk og detaljert lydbilde, som etterligner virkeligheten mest mulig... Også ser vi 4:3 sending i 16:9 format?!?! Det er paradoksalt!
    Amen!

Endelig en sjelevenn.
    Jeg har i lang tid irritert meg grønn over folk som brukte mye penger på widescreen, skryter over det fine store skarpe bildet og kjører 16:9 forhold på 4:3 sendinger.
    Jeg har jobbet i lyd og bildebutikk hvor samtlige widescreen pumpet ut bildene i brede nyhetsopplesere og gravide værdamer.
    Hver gang jeg skulle se en nyhetssending på skjermen switchet jeg til 4:3 og kollegaer så rart på meg.
    "Bildet blir jo mindre".

Selv kjøpte jeg for en del år siden en brukt tv 37" i 4:3.
    Godt fornøyd med "stor skjerm" i stuen kjøpte jeg noen nye dvd-er i Full Screen, blant annet Spiderman og Swat.
    Ekspeditøren så rart på meg og spurte om jeg visste hvor vanvittig mye billedinformasjon jeg gikk glipp av.
    Han ville ikke skjønne poenget mitt med at når jeg hadde kjøpt meg 37" 4:3 tv så ville jeg gjerne fylle hele skjermen med bilde. Jeg driter vel i om jeg går glipp av noe på sidene. Det jeg ikke vet er der vil jeg ikke savne.

Men som sagt. Alfa omega må da være å få fram bilde i korrekte proporsjoner. Jeg synes ikke det er vits med 32"wide og kjøre nyheter i 16:9 så lenge de ikke sender i 16:9.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min 32" widescreen bruker jeg aldri 16:9 på 4:3 materiale. Bildeflaten er for liten.

Ved over 100" blir det faktisk litt anderledes da man av en eller annen grunn ikke får samme opplevelse av å konvertere 4:3 til 16:9.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •