JVC DLA-X30 eller Mitsubishi HC7800?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JVC DLA-X30 eller Mitsubishi HC7800?

Hei,

Begge disse synes å være gode med flotte omtaler på nettet. Prisen er så godt som identisk.

Hvilken bør man velge og hvorfor?

Skal primært brukes som 2D, men kjekt å ha 3D også. Lerret blir ca. 108".

Tips mottas!

-Anders

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette avhenger bl.a. av rommet ditt og lerretet du har tenkt å bruke. Hvis f.eks. rommet ditt ikke er helt mørkt eller lerretet ikke har nok gain vil det være nyttig med litt ekstra lys fra projektoren og Mitsubishien vil da være et naturlig valg. Er det et helt mørkt rom hadde jeg selv valgt JVC. En annen sak er om du er følsom for dlp med hensyn til regnbueeffekt.

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er primært 2D ville jeg gått for x30.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt, så vil rommet og lerrets-duken være avgjørende for valget.

Er det snakk om 108 tommer grå duk, ville jeg vurdert en projektor som gir mer lys i kalibrert tilstand, enn de to du nevner.

Når det gjelder HC7800 vs X30, så er det fort gjort å la seg lure av spec'en. X30 gir nok mer lys enn HC7800, om man måler etter kalibrering. At HC7800 koster det samme som X30, er litt rart. Her snakker vil Golf GTI vs Audi A8 ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm - hvilken er Golf GTI og hvilken er Audi A8?
    Begge er jo utgående modeller og blir erstattet av hhv. X35 og HC7900, og det er to (forskjellige) butikker i nærheten som har én igjen av "sin" modell, og lar den gå for omtrent det samme.

Rommet har vinduer, men film er nok mest relevant når det er mørkt ute eller gardinene i bruk.

Har forøvrig ikke kjøpt lerret ennå heller, men har hørt at litt gråskjær i en fordel. Blir fastmontert rammelerret hvertfall.

Takk for tipsene!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X30 er en gedigen konstruksjon, med motorisert optikk, bedre optikk og enorm grunnkontrast (sortnivå). Videre har den skikkelig lens-shift, ikke bare en marginal justeringsmulighet slik som HC7800. Volum-messig rommer den vel også godt over to stykk HC7800, og veier også inn til solide 15kg :shock: (ikke at det nødvendigvis er positivt)

Hvis rommet ditt i utgangspunktet har lyse flater (tak/vegger/møbler), så er lerret med grå duk absolutt å anbefale. Med tanke på budsjettet ditt, skal jeg ikke foreslå høygain lerret, som fort koster mer enn projektorene du kikker på.
    Gitt lyse flater i rommet, og grå duk på lerretet, så ville jeg nok vurdert et noe mindre lerret enn det du har sett deg ut.

Epson TW9000 er forøvrig også en projektor du bør vurdere, om du ønsker stort lerret
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takk for hurtig svar en sen søndagskveld!

Vekt er ikke spesielt viktig. Det ble montert lydhimling i huset da vi bygde, så å feste projektoren med takstativ blir knotete, så setter den bare på en hylle på veggen.

108" (ca. 2,5m) er maks bredde av hva jeg kan få til i rommet (ca. 3,8 x 4,3m, men døren måtte være på "kortsiden").

Ønsker å kjøre så stort bilde som mulig. Vurderte 55" TV, men fant ut at det blir mer moro med større bilde.

Vegger i rommet er malt i blå-grått, nettopp for at det ikke skulle bli så lyst, men taket er standard hvitt. Får evt. male om dersom det ikke funker så godt som ønskelig... Men film sees primært i høst og vintermørket, så satser på at det blir bra nok.

-Anders

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alagerqv
    Gorm - hvilken er Golf GTI og hvilken er Audi A8?
    Begge er jo utgående modeller og blir erstattet av hhv. X35 og HC7900, og det er to (forskjellige) butikker i nærheten som har én igjen av "sin" modell, og lar den gå for omtrent det samme.

Rommet har vinduer, men film er nok mest relevant når det er mørkt ute eller gardinene i bruk.

Har forøvrig ikke kjøpt lerret ennå heller, men har hørt at litt gråskjær i en fordel. Blir fastmontert rammelerret hvertfall.

Takk for tipsene!

Det er vel så klart at det er JVC X-30 som er Audi ! De projektorene har monster kontrast i forhold til pengene. Mitsubishi.. not so much.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men moro sammenligning for det:

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Her snakker vi Golf GTI vs Audi A8 ;-)
    Er ikke dette overdrevent ? Syns X-30 / HW30 / TW9000 er nærmere Audi A4 / BMW 3-serie / Mercedes C-klasse.. X-70 / VW95 blir Audi A6 / BMW 5 serie / Mercedes E klasse / Jaguar XF og JVC X-90 blir A8 / 7 serie / S-klasse / Jaguar XJ :P hvis JVC X-30 er Audi A8 ka blir X-70 og X-90 da? Rolls Roycen er selvsagt VW1000ES! ! Sim2 får være Maybach :shock:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vekt er ikke spesielt viktig. Det ble montert lydhimling i huset da vi bygde, så å feste projektoren med takstativ blir knotete, så setter den bare på en hylle på veggen.
    Se der ja, da har du jo allerede eliminert HC7800. Den kan nemlig ikke stå på hylle, med mindre hyllen plasseres nede mot gulvet. Og det er jo noe upraktisk ;-)

Når det gjelder lerret, så tipper jeg du da havner på rundt 106 tommer, siden det er en standard størrelse hos de fleste produsenter. I et rom med maskerte vegger kan det fungere bra med X30, spesielt om du kjører den med full spenning på lampen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt X30'en operativ ett par uker. Funker knallbra. Faktisk så bra på min grå vegg at jeg vurderer å droppe det innkjøpte 106" lerretet siden jeg kan sjonglere mer med størrelsen.

Har ikke testet 3D ennå siden jeg ikke har briller, men veldig fornøyd med 2D bildet.

-Anders

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder lerret, så tipper jeg du da havner på rundt 106 tommer, siden det er en standard størrelse hos de fleste produsenter. I et rom med maskerte vegger kan det fungere bra med X30, spesielt om du kjører den med full spenning på lampen.
    Anbefaler du å kjøre X30 med full spenning på lampen med grått lerret på 106"? Også på 2D?
    Jeg byttet nylig fra hvit til grå duk på mitt 106" lerret. Kom med både hvit og grå duk. Tidligere ønsket jeg punch i bildet men fikk for en måned siden lyst til å prøve mer sort og mer kontrast. Veldig fornøyd med sortnivå nå.

Nå får jeg lyst til å prøve med full spenning. Hvor mye mer sliter det på pæra? Og vil støyen bli plagsom? Det med støyen får jeg jo egentlig bare teste. Ser vanligvis 1-3 filmer i uka.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt X30'en operativ ett par uker. Funker knallbra. Faktisk så bra på min grå vegg at jeg vurderer å droppe det innkjøpte 106" lerretet siden jeg kan sjonglere mer med størrelsen.

Har ikke testet 3D ennå siden jeg ikke har briller, men veldig fornøyd med 2D bildet.

-Anders
    Vil anbefale deg å se et X30 oppsett på et godt lerret også, kanskje du kan bli enda mer fornøyd med bildet....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •