Sponsorer:
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Nykommer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Førstegangskjøper av projekter (maksbusjett 20K)

Hei!

Den trofaste 42" G10E'n min begynner å virke litt liten, og jeg har vurdert en stund i å bytte den inn i en ny plasma, men for en tusen lapp eller to mer enn de TVene jeg har sett på, så kan man få en god projektor og en vesentlig bedre filmopplevelse. Jeg vurderer derfor sterkt å gå til innkjøp av en projektor og jeg har som skrevet i trådtittelen et maksbudsjett på ca 20K.

Jeg har et lyst rom med hvitt tak og hvit/beige vegger, men har ellers god lyskontroll. Likevel vil dette påvirke sortnivået i negativ retning etter det jeg har forstått? Jeg ønsker å bruke projektoren til både 2D og 3D, men det blir nok mer 2D titting enn 3D.

Kasteavstanden fra linse til lerret blir ~3,5m, dette vil også være omtrent avstanden fra sofa til lerret. Noe mål på stuen har jeg desverre ikke (og heller ikke målebånd tilgjengelig). Angående størrelsen på lerretet er jeg foreløpig litt usikker. Delen av veggen hvor jeg kunne tenke meg å ha lerretet er ca 2,5 meter bred. Selv om jeg ikke får plass til tidenes lerret på veggen min nå, vil jeg, når jeg og samboeren en gang flytter til et nytt sted, gjerne oppgradere til 100"+.

Jeg har lest en del om Optoma HD83, som visstnok skal være bra på 2D og meget bra på 3D. Den beste prisen jeg har funnet så langt, er rett under 18K (uten å ha sett meg så veldig godt om etter bedre prisere). Ett annet pluss slik jeg ser det er at den er stillegående, med sine 22 dB.

Muligheten til å få projektoren profesjonelt kalibrert er også et pluss.

Det viktige for meg er:
    - God 2D og 3D ytelse
    - Bra sortnivå (gjerne også punch i bildet, men sjeldent man får i pose og sekk)
    - Stillegående
    - Profesjonell kalibrering
    - Fungerer bra med PC spilling og filmtitting

Er det noen andre alternativer Avforum-folket kan anbefale i prisklassen 12-20K? Jeg får nok ikke kjøpt før etter nyttår, så dersom det skulle komme ut noe som er verdt å vente på i tidlig 2013 kan også det være aktuelt.

Hvis det er til noen hjelp, så ser stua p.d.d. ca slik ut (gardinene skal byttes):

Viderekommen HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Er i samme situasjon selv så slenger meg på her.

Viderekommen UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jeg vil tro at en Epson TW9000 til 19 990,- er en langt bedre projektor til ditt behov enn Optoma HD83. Helt ærlig så syns jeg ikke særlig om Optoma sine projektorer, og mener at min Infocus Sp8602 har bedre bildekvalitet. Epson TW9000 ligger vel et hakk over min projektor

Optoma HD20 derimot er den projektoren jeg har sett som gir best bilde for valuta, men du er vel ikke på utkikk etter en rimelig projektor..

Off-topic, men hvilket spill er det du har på skjermen din?

Sony HW30 har bedre sort enn Epson TW9000, men siden du har en lys stue (hvite vegger, store vinduer) blir det kanskje bedre med Epson TW9000..

-----

Som Gorm skrev under så blir HD83 eliminert når man er på utkikk etter sort nivå -- og det er jeg HELT enig i. Er nettopp derfor jeg heller vil ha min gamle Infocus enn en HD83, som produserer rent grå nivå som ikke kan kalles sort i det hele tatt! I mitt hvite rom så ser i hvertfall sort mørkebrunt med grønt-skjær og ikke lys-røyk farget.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,215
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    Ser du nevner god sortnivå som ett av ønskede kriterier. Det eliminerer langt på vei HD83 (og de fleste andre DLP-projektorer). Gitt rommet, budsjettet, og kriteriene du nevner, ville jeg kikket nærmere på Epson TW9000 og Sony HW30

De har begge nærmere tre ganger så høy grunnkontrast som HD83, noe som borger for langt bedre sortnivå. Det HD83 er bedre på, er ANSI-kontrast (intrascene kontrast i lyse scener), men denne fordelen vil rommet ditt ødelegge uansett. Dermed fremstår de to jeg nevner som bedre valg etter dine forutsetninger

Du kan finne masser av innlegg om disse projektorene på forumet

Nykommer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Takker for svar! Jeg skjønte vel etterhvert at jeg egentlig hadde gjort meg selv en bjørnetjeneste ved å lage tråden uten å sette meg skikkelig inn i ting. Jeg brukte mesteparten av dagen i går til å lese rundt på forumet, og så mye positivt om både TW9000 og HW30.

Jeg har også sett litt på den nye Epson serien som kommer den 26. TW8100 er vel den som passer budsjettet best der, og så vidt jeg har forstått så er det i teorien ikke noen særlig forskjell i bildekvalitet fra TW8100 til TW9100? At man sorterer linser osv på transportbåndet gjør vel kanskje at det er en reell forskjell der.

Enkelte steder hevdes det at den nye serien er enda bedre på 3D, spesielt i lysere omgivelser. I tillegg har den RF og støtte for de nye RF brillene får bedre 3D briller, samt økt kontrast og lumens. Dersom den er bedre på 3D i litt lysere omgivelser vil det være et pluss for min del, iom den noe uheldige lyssituasjonen min. At de nye brillene virker med RF fremfor IR er vel også et pluss, da man ikke er avhengig av line of sight.

Jeg snublet også over en side som hevder at dynamic iris nå fungerer i 3D modus, samt muligens CFI. Jevn panorering også i 3D, hadde ikke vært å forakte. Han påstår også (eller tror) responstiden skal være bedret fra TWX000 serien. Det kan også være en fordel, i og med at jeg spiller en del både på PC og PS3. PC'en brukes også mye til filmtitting.
    Link: The Art of Home Theater Projectors » Blog Archive » Epson Home Cinema 5020 Projector – What’s Even Better?

På den annen side er artiklen fra august, og det virker som mye av det han skriver er spekulasjoner, selv om andre ting er blitt bekreftet. Jeg er ikke godt nok inne i AV-verdnen til å vite hvor troverdig den siden er heller. Jeg har også bitt meg merke i at Gorm mener det ikke er noen vesentlig forskjeller mellom fjorårets og årets modeller, og da ligger også TW9000 innen for budsjettet. Den har jo også mulighet for ISF kalibrering, noe TW8100 ikke har.

Uansett blir det spennende å lese anmeldelsene av den nye serien!

Nykommer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Jeg vil tro at en Epson TW9000 til 19 990,- er en langt bedre projektor til ditt behov enn Optoma HD83. Helt ærlig så syns jeg ikke særlig om Optoma sine projektorer, og mener at min Infocus Sp8602 har bedre bildekvalitet. Epson TW9000 ligger vel et hakk over min projektor

Optoma HD20 derimot er den projektoren jeg har sett som gir best bilde for valuta, men du er vel ikke på utkikk etter en rimelig projektor..

Off-topic, men hvilket spill er det du har på skjermen din?

Sony HW30 har bedre sort enn Epson TW9000, men siden du har en lys stue (hvite vegger, store vinduer) blir det kanskje bedre med Epson TW9000..

-----

Som Gorm skrev under så blir HD83 eliminert når man er på utkikk etter sort nivå -- og det er jeg HELT enig i. Er nettopp derfor jeg heller vil ha min gamle Infocus enn en HD83, som produserer rent grå nivå som ikke kan kalles sort i det hele tatt! I mitt hvite rom så ser i hvertfall sort mørkebrunt med grønt-skjær og ikke lys-røyk farget.
    Dere har i alle fall greid å gjøre HD83 mye mindre aktuelt å kjøpe hehe. Jeg heller mer og mer mot Epson og Sony. Så vidt jeg har skjønt slipper man unna rainbow effecten med 3LCD (og LCOS/SXRD), samtidig som screen door effecten omtrent er ikke eksisterende med 3LCD nå til dags?

En rimelig projektor hadde ikke vært å forakte, men jeg er såpass kresen/interessert i lyd og bilde at jeg heller vil bruke litt mer penger for å få noe jeg er 100% fornøyd med. Planen er å ha PJ'en i noen år, og da synes jeg det er verdt å bruke de ekstra pengene.

Spillet på skjermen er forøvrig Red Orchestra 2

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •