Hei!
Den trofaste 42" G10E'n min begynner å virke litt liten, og jeg har vurdert en stund i å bytte den inn i en ny plasma, men for en tusen lapp eller to mer enn de TVene jeg har sett på, så kan man få en god projektor og en vesentlig bedre filmopplevelse. Jeg vurderer derfor sterkt å gå til innkjøp av en projektor og jeg har som skrevet i trådtittelen et maksbudsjett på ca 20K.
Jeg har et lyst rom med hvitt tak og hvit/beige vegger, men har ellers god lyskontroll. Likevel vil dette påvirke sortnivået i negativ retning etter det jeg har forstått? Jeg ønsker å bruke projektoren til både 2D og 3D, men det blir nok mer 2D titting enn 3D.
Kasteavstanden fra linse til lerret blir ~3,5m, dette vil også være omtrent avstanden fra sofa til lerret. Noe mål på stuen har jeg desverre ikke (og heller ikke målebånd tilgjengelig). Angående størrelsen på lerretet er jeg foreløpig litt usikker. Delen av veggen hvor jeg kunne tenke meg å ha lerretet er ca 2,5 meter bred. Selv om jeg ikke får plass til tidenes lerret på veggen min nå, vil jeg, når jeg og samboeren en gang flytter til et nytt sted, gjerne oppgradere til 100"+.
Jeg har lest en del om Optoma HD83, som visstnok skal være bra på 2D og meget bra på 3D. Den beste prisen jeg har funnet så langt, er rett under 18K (uten å ha sett meg så veldig godt om etter bedre prisere). Ett annet pluss slik jeg ser det er at den er stillegående, med sine 22 dB.
Muligheten til å få projektoren profesjonelt kalibrert er også et pluss.
Det viktige for meg er:
- God 2D og 3D ytelse
- Bra sortnivå (gjerne også punch i bildet, men sjeldent man får i pose og sekk)
- Stillegående
- Profesjonell kalibrering
- Fungerer bra med PC spilling og filmtitting
Er det noen andre alternativer Avforum-folket kan anbefale i prisklassen 12-20K? Jeg får nok ikke kjøpt før etter nyttår, så dersom det skulle komme ut noe som er verdt å vente på i tidlig 2013 kan også det være aktuelt.
Hvis det er til noen hjelp, så ser stua p.d.d. ca slik ut (gardinene skal byttes):